Ca urmare a succesului pe care l-a avut ediția 2021 a seriei de workshop-uri despre pedagogii inovative, anul 2022 vine cu o nouă ofertă de workshop-uri pe această temă, proiectate și implementate de această dată în parteneriat, de specialiști din minimum trei universități din CIVIS. Cele mai multe sunt încă deschise pentru înscrieri. Pentru lista integrală a workshop-urilor și pentru înscriere, vă rugăm să accesați următorul link.
Creșterea preocupării pentru tema pedagogiile inovative este direct corelată cu provocările fără precedent la care au fost nevoite să răspundă echipele de profesori și cercetători din universități pentru a (re)calibra procesele de predare și învățare. Astfel, răspunsul venit în mod constant din zona inovației pedagogice a fost unul divers, consistent și relevant.
În 2021, toate universitățile membre ale Alianței au derulat numeroase workshop-uri, valorificând lecțiile consemnate și în „manualul” intitulat Innovative Pedagogies. Ways into the process of learning transformation („Pedagogii inovative: Căi în procesul de transformare a învățării”), apărut sub coordonarea echipei de la Universitatea din București.
Echipa UB de coordonare a proiectului este alcătuită din prof. univ. dr. Lucian Ciolan, prof. univ. dr. Anca Nedelcu, prof. univ. dr. Romiță Iucu, drd. Alexandru Carțiș și drd. Anca Pericică.
Legat de tema pedagogiilor inovative, prof. univ. dr. Lucian Ciolan arată că „imaginația pedagogică, spontană sau cultivată cu perseverență, este principalul mecanism care a ținut vie învățare într-o perioadă extrem de complicată pentru mediul academic. Am re-descoperit cât de important este un design adaptat al experiențelor de învățare, cât de necesare sunt competențele de pedagogie care ne-au permis să fim totuși împreună atunci când restricțiile ne-au impus să stăm separați și, mai important, care ne re-aduc acum în conversație și în interacțiune.
Revenirea în campusuri înseamnă re-învățare: cu răbdare, cu tact, cu determinare și cu cât mai multe «lecții învățate», pentru că re-învățare nu înseamnă doar să înveți din nou ceva ce știai. Re-învățare înseamnă, de fapt, o re-inventare a mediilor și a interacțiunilor educaționale, combinând «ceea ce făceam înainte» cu noile moduri de lucru exersate și validate în ultima perioadă. Cu aceiași actori, dar transformați de o realitate care nu încetează să ne aducă în situații tot mai provocatoare… De la pandemie la război, de la distanțare socială la refugiați, educația trebuie să continue, iar pedagogiile inovative devin adevărate mecanisme de supraviețuire.”