Joi, 22 septembrie 2022, începând cu ora 10:00, va avea loc conferința cu titlul “Evidence Informed Practice for School Inclusion”, găzduită de Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București (Șoseaua Panduri, nr. 90, etajul 1).
Reuniunea face parte dintr-o serie de evenimente pe tema „Integrarea abordării practicii bazate pe dovezi (EIPA) în formarea inițială și continuă a profesorilor”, desfășurate în cadrul proiectului EIPSI, la care Universitatea din București, prin FPSE, este partener. Aceasta se adresează unui public larg, din care fac parte cadre didactice, profesioniști din domeniul educațional, studenți, precum și organizații interesate (ONG-uri, instituții publice, companii etc.).
Din partea Universității din București, la eveniment vor participa mai multe cadre didactice ale FPSE: prof. univ. dr. Romiță Iucu, președintele Consiliului de Orientare și Analiză Strategică al UB, prof. univ. dr. Lucian Ciolan, prorector al UB responsabil de Proiecte de dezvoltare, Învățare continuă și Infrastructură educațională, și prof. univ. dr. Anca Nedelcu, prodecan.
În cadrul panelului de discuții, acestora li se vor alătura dr. Mariana Dogaru, președinte al Consiliului Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, și prof. univ. dr. Georgeta Ion, cadru didactic la Universitat Autònoma de Barcelona și coordonator EIPSI.
Totodată, pe lângă coordonatorii proiectului și experții din cadrul FPSE a UB și din cadrul ARACIP, la panel vor lua parte și alți reprezentanți ai partenerilor naționali și internaționali: Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională – CMBRAE (România), CRiEDO – Universitat Autònoma de Barcelona (Spania), Department of Education – Regional Government of Catalonia (Spania), Durham University (Marea Britanie), Amsterdam University of Applied Sciences – Digital Society School (Olanda), University of Ljubljana (Slovenia).
Pentru înscrierea la conferință, persoanele interesate pot accesa acest link, iar posterul evenimentului poate fi consultat aici.
Training cu o durată de trei zile pe tema formării profesorilor
De altfel, conferința “Evidence Informed Practice for School Inclusion” face parte dintr-un training dedicat cadrelor didactice, intitulat „Integrarea abordării practicii bazate pe dovezi (EIPA) în formarea inițială și continuă a profesorilor”, care se desfășoară în cadrul proiectului EIPSI în perioada 21-23 septembrie 2022.
Scopul acestui program de formare este acela ca profesorii și reprezentanții instituțiilor partenere să aibă ocazia să-și împărtășească expertiza pe diferite aspecte legate de subiectele abordate în cadrul trainingului. Astfel, activitățile sunt organizate în jurul a patru teme principale, corelate cu rezultatele proiectului EIPSI, și anume: Perspectiva școlilor asupra EIP (The Early Intervention Program – Program de Intervenție Timpurie); Formare inițială și continuă pentru profesori – profil de competență pentru EIP; Cercetarea în domeniul incluziune și coaching EIP și EIP și politica educațională bazată pe dovezi.
Ca atare, prima zi a reuniunii va fi dedicată sesiunilor de formare oferite de membrii echipei EIPSI echipei extinse de proiect și reprezentanților instituțiilor partenerilor. În cea de-a doua zi a programului de formare va avea loc conferința “Evidence Informed Practice for School Inclusion”, iar a treia zi a evenimentului va include vizite în școli, plasând sesiunile de formare într-un context real.
Descrierea temelor principale abordate în cadrul proiectului EIPSI
Perspectiva școlilor asupra EIP (IO1 si IO2)
IO1 reprezintă o sistematizare a unui set de criterii, indicatori și standarde ale practicilor bazate pe dovezi (EIP) pentru profesori, lideri de școli și factori de decizie. Scopul IO1 este să înțeleagă de ce profesorii utilizează sau nu cercetarea în practica școlară.
IO2 face parte din planul de intervenție 360º și se bazează pe cunoștințele existente și pe IO1. Această componentă își propune să proiecteze o platformă digitală deschisă cu resurse pentru reducerea decalajului dintre rezultatele elevilor avantajați și dezavantajați prin promovarea unei practici bazate pe dovezi de cercetare.
Formare inițială și continuă pentru profesori – profil de competență pentru EIP (IO3)
IO3 își propune să dezvolte capacitatea profesorilor, factorilor de decizie și părților interesate locale de a implementa EIP în școli.
Acest obiectiv va fi atins prin furnizarea de materiale de curs și plan de formare și dezvoltare instituțională, punând la dispoziție: materiale și conținut pentru sesiunile de formare (față în față și online); ghiduri pentru implementarea autonomă în școli a EIP; criterii de evaluare pentru profesori și lideri de școală pentru a o identificarea și aborda inegalitățile între rezultatele elevilor
Cercetarea în domeniul incluziune și coaching EIP (IO4)
IO4 va contribui la consolidarea capacității profesorilor, factorilor de decizie și părților interesate locale de a implementa practici de incluziune bazate pe dovezi (EIPI) în școlile cu complexitate ridicată.
Această componentă va furniza: un plan de coaching pentru a sprijini liderilor din școli în implementarea EIP; un ghid pentru implementarea EIP în școli; un plan de implementare care să fie utilizat în mod autonom pentru liderii din școli; un instrument de evaluare pentru a evalua implicarea școlii cu EIP; resurse/ materiale și instrumente pentru sprijinirea liderilor în crearea unui climat școlar favorabil pentru EIPI.
EIP și politica educațională bazată pe dovezi (IO5)
Școlile nu sunt instituții izolate și nu pot avea succes fără sprijinul factorilor de decizie, al cercetătorilor educaționali, al municipalităților și al altor actorii locali/ regionali. De aceea, un aspect cheie al proiectului este acela de a reduce decalajul dintre profesori, lideri și factori de decizie.
Această componentă (IO5) va furniza: orientări pentru factorii de decizie și părțile interesate locale; exemplu de bune practici și acțiuni concrete de implementare; materiale vizuale pentru creșterea gradului de conștientizare privind necesitatea de a utiliza o abordare bazată pe dovezi atât în procesul de elaborare a politicilor, cât și în practică.
Mai multe detalii despre componentele proiectului EIPSI pot fi consultate aici.