Universitatea din București i-a premiat în decembrie 2021, în cadrul celei de-a cincea ediții a Premiilor Senatului Universității din București, pe unii dintre cei mai valoroși membri ai comunității academice. Premiul la categoria „Cel mai inovator program universitar” în domeniul Științelor sociale a fost acordat programului de master „Modă, Publicitate, Consum”, din cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București, aflat sub coordonarea lect. univ. dr. Dan Podaru.
În rândurile care urmează, profesorul Dan Podaru ne va povesti despre ideea din spatele acestui proiect de succes, despre conceptul și structura acestui program, dar și despre oportunitățile de angajare oferite celor care îl urmează. Nu în ultimul rând, am vrut să aflăm de la unul dintre cei mai cunoscuți experți în semiotica modei care sunt tendințele actuale în domeniu, ce înseamnă trendsetter și ce modele îi influențează pe tineri în modul de a adopta anumite ținute vestimentare.
Reporter: Ați câștigat, în cadrul celei de-a cincea ediții a Premiilor Senatului Universității din București, premiul la categoria „Cel mai inovator program universitar” în domeniul Științelor sociale, fiind nominalizat chiar de către studenții dumneavoastră. Ce a însemnat pentru dumneavoastră obținerea acestui premiu?
Dan Podaru: Nominalizarea de către studenții facultății a acestui program de masterat a fost o surpriză plăcută, așa cum și nominalizarea de anul trecut, la Premiul Profesorul Anului, a fost o surpriză și o recunoaștere tot din partea studenților. Sincer, cred că orice proiect valoros academic atrage de la sine recunoașterea cuvenită din partea studenților. Studenții sunt coechipierii noștri, în permanență. Repet, am fost flatat și onorat de propunere și de premiul primit și am fost sincer emoționat că toate eforturile și munca depusă de mine și de colega mea, conf. univ. dr. Romina Surugiu, au fost înțelese, apreciate și răsplătite.
R.: Vă rugăm să ne descrieți pe scurt conceptul și structura acestui program. Care sunt componentele didactice pe care se pune accentul în cadrul lui?
D.P.: Trăim într-o societate dominată de valuri succesive de mode. Modele nu definesc doar vestimentația, ci întregul univers social contemporan. Acestea influențează inclusiv transmisiile TV sau, de ce nu, ariile curriculare existente la nivel academic. Nu cu mult timp în urmă, am citit că una dintre universitățile prestigioase din Statele Unite ale Americii a creat un curs care analiza identitatea și evoluția artistico-culturală a artistei Beyoncé. În acest context, am simțit nevoia de a pune bazele acestui program masteral care să îmbine ariile academice referitoare la semiotica modei, sociologia luxului, istoria costumului cu atelierele de specialitate cum ar fi Atelierul de modă și creativitate sau Elemente legislative în industria modei și a drepturilor de autor.
R.: De ce această alăturare modă-publicitate-consum? Care este legătura dintre elementele ce definesc această triadă?
D.P.: Cele trei sunt elemente ce definesc atât cultural, cât și economic domenii interconectate, care nu pot evolua într-o manieră singulară. Moda, în absența publicității, cu siguranță nu ar exista, iar publicitatea în absența consumului și-ar pierde sensul. În consecință, consider că cele trei elemente sunt distincte doar în aparență, ele, în realitate, reprezentând un tot unitar ce nu poate funcționa decât în mod sinergic.
R.: Programul a fost inaugurat în cursul anului universitar 2021-2022. Care este bilanțul după această perioadă, mai ales că de curând o primă generație de masteranzi a terminat primul an? Care a fost feedbackul primit din partea lor?
D.P.: Feedbackul din partea studenților a fost foarte bun, după primul an, peste 90% dintre masteranzi vor continua studiile. În cadrul acestui program de masterat s-au înscris, în primul an, peste 30 de masteranzi, ceea ce, din punctul meu de vedere, reprezintă o performanță notabilă. Am primit mesaje îmbucurătoare din partea studenților care au apreciat atât cursurile teoretice, cât și întâlnirile cu profesioniștii din industrie.
R.: Ce considerați că îi motivează pe absolvenții de facultate să se înscrie la acest program de masterat și în ce constă admiterea din sesiunea de vară a acestui an?
D.P.: Spre surprinderea mea, anul trecut am avut candidați care au terminat, la nivel licență specializări diverse, nu doar din domeniul comunicării sau al artelor plastice, dar și din domeniul studiilor economice, dreptului sau filologiei. Având în vedere profilul atât de divers al candidaților, consider că moda și comunicarea reprezintă arii de interes extrem de incitante și actuale. În acest an, avem printre înscriși o candidată ce a absolvit o facultate ce provine din zona militară.
Admiterea din acest an, ca și anul trecut, constă în două etape. Prima etapă presupune redactarea unui eseu motivațional care să cuprindă eventualele experiențe ale candidaților în zona modei sau a publicității, dar și în cadrul altor sfere conexe, iar cea de-a doua etapă constă în susținerea orală a propriului eseu și argumentarea pozițiilor critice pe care candidatul le are față de subiectele dezbătute.
R.: Care este raportul dintre teorie și practică la nivelul programului? Unde își desfășoară masteranzii stagiile de practică?
D.P.: Voi începe cu răspunsul la a doua întrebare, anume cu locurile și modalitățile în care studenții vor desfășura practica. Avem parteneri pentru aceste stagii de practică atât instituții, cât și ateliere sau persoane fizice ce activează în domeniul modei. Toate aceste entități ne vor sprijini cu elementele necesare practicii de specialitate. Atelierele creatorilor de modă Matei Corvin și Adrian Oianu, cât și ale altor specialiști, sunt deschise masteranzilor noștri. Avem, de asemenea, parteneriate atât cu reviste, cât și cu studio-uri TV, instituții mass-media care permit masteranzilor să realizeze materiale destinate universului modei într-un cadru profesionist. În consecință, așa cum se poate observa și din structura evolutivă a programelor de practică, relația dintre teorie și cadrul practic este una echilibrată, în cadrul acestui masterat punându-se accentul atât pe elementele teoretice, cât și pe aplicabilitatea lor la nivel practic, în industriile de specialitate.
R.: Dacă este cazul, ce îmbunătățiri și completări intenționați să aduceți acestui program educațional pentru a-l face mai performant?
D.P.: Momentan, până când prima generație de masteranzi va absolvi, asta la sfârșitul anului 2022-2023, consider că este prematur să vorbim despre modificări sau schimbări. Încă suntem la început, într-un proces de înțelegere și evaluare a interacțiunilor atât dintre cadrele didactice și masteranzi, cât și dintre masteranzi și mediul profesional.
R.: Care sunt oportunitățile de angajare ale absolvenților acestui program?
D.P.: O particularitate pe care acest program masteral a devoalat-o pe parcurs a fost faptul că studenții, în parte, lucrează deja în sfere creative, cursurile masteratului definindu-le conceptele teoretice pe care ei în practică le utilizează deja. Absolvenții masteratului „Modă, Publicitate, Consum” pot deveni o resursă importantă atât pentru agențiile de publicitate și de PR, cât și pentru atelierele creatorilor de modă sau pentru organizarea și realizarea evenimentelor din sfera prezentărilor de modă sau a altor evenimente conexe acestora, cum ar fi shootingurile foto. În consecință, posibilitățile de angajare pentru viitorii absolvenți ai acestui masterat ating o paletă largă de activități și profesii.
R.: În acest an, ați lansat împreună cu colega dumneavoastră, conf. univ. dr. Romina Surugiu, prodecan al FJSC, cartea omonimă programului de masterat „Modă, Publicitate, Consum”. Ați recomanda-o și publicului larg sau doar studenților și specialiștilor în domeniu?
D.P.: Volumul Modă, Publicitate, Consum reunește o serie de materiale deosebit de relevante pentru acest domeniu, scrise de colegii noștri din facultate și, pe această cale, aș dori să le mulțumesc în mod special domnului Marian Petcu, doamnei Adriana Ștefănel, domnului decan al FJSC, Antonio Momoc, doamnei Valentina Marinescu, domnului Daniel Nica, doamnei Mădălina Moraru, domnului Mihai Vacariu, precum și profesioniștilor Ana-Maria Șerbănescu și Corina Băcanu. Nu în ultimul rând, îi mulțumesc colegei mele, Romina Surugiu, care este autoarea unui material valoros la nivelul volumului dar și coordonatoarea acestui volum, alături de mine. Volumul este destinat tuturor profesioniștilor și iubitorilor de modă și de comunicare și reprezintă, în același timp, atât un manual valoros pentru studenții masteratului nostru, precum și o lectură interesantă și provocatoare pentru orice pasionat al universului modei. În consecință, este un volum destinat atât experților, cât și publicului larg.
R.: Cum credeți că ar mai putea stimula excelența didactică și de cercetare Universitatea din București?
D.P.: Publicarea la Editura Universității din București – Bucharest University Press (EUB-BUP) a lucrărilor de licență, disertație sau doctorat poate reprezenta o formă de stimulare a celor mai performanți studenți. De asemenea, consider că trebuie pus accentul pe premiile ce constau în stimulente financiare pentru performanțele remarcabile, atât ale studenților, cât și ale corpului didactic și de cercetare.
Totodată, în cadrul celei de-a patra Gale a Premiilor Senatului, desfășurată la finalul anului 2020, lect. univ. dr. Dan Podaru, prodecan al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării a UB, a câștigat premiul pentru Profesorul anului în domeniul Științelor Sociale. Interviul poate fi consultat aici. Lect. univ. dr. Dan Podaru are o activitate științifică remarcabilă, fiind autorul a opt cărți de specialitate. În anul 2022, a publicat la Editura Tritonic volumul „Modă, Publicitate, Consum”, în colaborare cu prodecan al FJSC, conf. univ. dr. Romina Surugiu. Totodată, în anul universitar 2019-2020, profesorul Dan Podaru a coordonat și a colaborat la realizarea a două volume: „Modă, Comunicare și Tehnologie” (Editura Tritonic), respectiv „România protestelor. 2017 – Piața Victoriei vs. Cotroceni” (Editura Meridiane Publishing). Pe lângă participarea la conferințe și workshop-uri, Dan Podaru s-a implicat activ și în organizarea a numeroase evenimente științifice, precum și în activitatea administrativă, fiind prodecan responsabil de activitatea studențească, burse și cămine în cadrul FJSC. Totodată, Dan Podaru a publicat și două volume de poezii.