„Premiul Senatului pentru «cea mai bună revistă în domeniul Științelor Sociale» reprezintă o recunoaștere a eforturilor colective” – interviu cu lect. univ. dr. Andreea Butucescu, redactor-șef al publicației „Studia Doctoralia Psychology and Educational Science”

„Premiul Senatului pentru «cea mai bună revistă în domeniul Științelor Sociale» reprezintă o recunoaștere a eforturilor colective” – interviu cu lect. univ. dr. Andreea Butucescu, redactor-șef al publicației „Studia Doctoralia Psychology and Educational Science”

Fondată în anul 2013 de profesorul Dan Potolea, cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, în cadrul unui proiect co-finanțat din Fondul Social European, Revista Studia Doctoralia Psychology and Educational Science şi-a dobândit, de-a lungul celor zece ani de apariţie neîntreruptă, o relevanţă ştiinţifică națională și internaţională.

În cadrul celei de-a şasea Gale a Premiilor Senatului a UB, desfăşurată la finalul anului 2022, Studia Doctoralia Psychology and Educational a primit premiul pentru cea mai bună revistă în domeniul Ştiinţelor Sociale.

Revista a apărut cu regularitate, de două ori pe an, în primăvară și toamnă, în prezent fiind în pregătire al 14-lea volum. Publicația se adresează și primește contribuții de la toți specialiștii din domeniu, fie că vorbim de practicieni, doctoranzi, profesori, cercetători și alți profesioniști din întreaga lume și din toate domeniile aplicate ale psihologiei și științei educației.

Începând cu anul 2018, jurnalul a trecut printr-o serie de îmbunătățiri, de la aspect până la politica editorială (e.g., aderarea la principiile de redactare științifică APA, trecerea la un sistem electronic de înregistrare a articolelor, realizarea propriului site). Din acel moment, pentru a intra în circuitul publicațiilor internaționale, toate articolele au început să fie publicate în engleză. Astfel, contribuțiile științifice au căpătat mai multă vizibilitate și importanță în lumea științifică, prin acumularea de citări. În același timp, echipa editorială a adoptat o poziție empirică puternică și în prezent sunt acceptate doar lucrări se bazează pe date empirice, excluzând în cea mai mare parte discuțiile teoretice, fără fundament care nu pot fi susținut din punct de vedere metodologic.

În cele ce urmează, lect. univ. dr. Andreea Butucescu, redactor-șef al publicației Studia Doctoralia Psychology and Educational Science și cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a UB, ne va vorbi, printre altele, despre temele abordate în jurnal, valoarea contribuţiilor în domeniul psihologiei și al științelor eucației, precum şi despre rigoarea procesului editorial.

Reporter.: Ce v-a motivat să concurați la Premiile Senatului Universității din București și ce a însemnat pentru dumneavoastră obținerea acestui premiu?

Andreea Butucescu: Legat de motivație, nu a fost neapărat una personală, însă Revista Studia Doctoralia este revista științifică a Facultății de Psihologie și Științele Educație, iar în acest context vorbim de reprezentare. Facultatea noastră a făcut niște progrese considerabile în ultima perioadă, în urma unor eforturi pe măsură, care spre bucuria noastră s-au concretizat cu mai multe coronițe de premianți atât în cadrul premiilor Senatului din această ediție (premiul pentru cel mai inovator program universitar în domeniul Științelor Sociale, pentru cel mai bun articol în domeniul Științe Sociale) cât și în afară, dacă mă gândesc spre exemplu la premiile și proiectele obținute de colegii mei. Așadar, premiul Senatului pentru cea mai bună revistă reprezintă pentru mine o recunoaștere a eforturilor colective din ultima perioadă, o apreciere pe care am primit-o cu drag.

R.: Povestiți-ne cum a luat ființă revista Studia Doctoralia Psychology and Educational Science? Care a fost momentul decisiv în impunerea revistei la nivel internațional?

A.B.: Din ceea ce am înțeles, pentru că nu eram atunci redactor-șef, nici măcar cadru didactic, revista a fost fondată în anul 2012 cu sprijinul domnului profesor univ. dr. Dan Potolea, în cadrul unui proiect co-finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial. Este clar că această revistă a reușit să se consolideze prin contribuțiile colegilor din cadrul facultății pe care o reprezint, dar cu eforturi remarcabile din partea colegilor de la Departamentul de Științele Educației. Aș dori să evidențiez aici contribuția semnificativă a colegilor mei, Oana Moșoiu și Lucian Ciolan.

Ca să răspund la a doua întrebare, momentul decisiv în impunerea revistei la nivel internațional a fost schimbarea politicii revistei în 2018, când am trecut de la a fi o revistă internă pentru școala doctorală la o publicație cu deschidere internațională. Înainte, revista avea ca principal scop să ofere un mediu de testare pentru studenții doctoranzi, care publicau mai ales lucrări teoretice, în limba română. După schimbarea politicii revistei, am început să publicăm doar articole empirice, în limba engleză și cu o deschidere către toți specialiștii din domeniu. Deși mai avem de lucrat până la impunerea revistei la nivel internațional, schimbarea descrisă a fost un pas important în această direcție.

R.: Care sunt temele vizate de planul editorial al revistei și cui se adresează această revistă?

A.B.: În ceea ce privește temele abordate de planul editorial al revistei, aceasta își propune să acopere o varietate de subiecte legate de psihologie și științele educației, cum ar fi psihologia educațională, evaluarea psihologică, psihologia socială, psihologia organizațională, psihologia dezvoltării, psihologia cognitivă, psihologia clinică, psihologia consilierii, științele educației, dezvoltarea curriculei, tehnologia educației, politicile educaționale și multe altele. În ceea ce privește publicul țintă, revista se adresează studenților, cercetătorilor, specialiștilor în educație, consultanților, practicienilor, doctoranzilor, profesorilor și altor profesioniști din întreaga lume care sunt interesați de psihologie și științele educației.

R.: Aportul științific al autorilor în edițiile publicate ale revistei este unul considerabil. Ce le recomandați aspiranților pentru a îndeplini criteriile de publicare?

A.B.: Desigur, autorii sunt fundamentali pentru existența revistei noastre. Nu pot sublinia suficient de mult importanța contribuțiilor lor, îndeosebi a celor de calitate. Autorii trebuie să se aștepte la un proces de recenzie. În timpul procesului de recenzie, redactorul șef evaluează manuscrisele trimise și, dacă acestea sunt considerate potrivite pentru publicare, sunt trimise la recenzori independenți. Manuscrisele considerate nepotrivite pot fi respinse în mod direct de către redactorul-șef fără a fi supuse procesului de recenzie externă. De asemenea, autorii trebuie să țină cont că revista încurajează și facilitează partajarea datelor sau o declarație de disponibilitate a datelor. În cazul în care manuscrisul este acceptat pentru publicare, redactorii și recenzorii pot solicita acces la datele și sintaxele utilizate pentru a verifica calitatea acestora. Manuscrisele trebuie să fie scrise într-o limbă engleză curată și științifică. Revista are o politică de toleranță zero față de încălcările ghidurilor etice. Manuscrisele trebuie să fie formatate conform Manualului de Publicare al Asociației Americane de Psihologie (ediția a 6-a sau a 7-a). În esență, recomandăm aspiranților să abordeze cercetarea lor într-un mod profesional, responsabil și riguros, respectând standardele generale de calitate și etică în cercetare.

R.: Board-ul editorial este compus din experți de top în domeniile aplicate ale psihologiei și științelor educației. Cum ați reușit să îi cooptați în echipa editorială a acestui proiect?

A.B.: Revista noastră are două tipuri de comitete/board-uri: un comitet editorial care se concentrează mai mult pe aspecte legate de viziune, politică și administrare și un comitet consultativ care, în esență, oferă un gir de calitate jurnalului prin bunăvoința de a face parte din echipa noastră extinsă. În acest context, aș dori să îi arăt recunoștință colegului meu, profesorul Dragoș Iliescu, Directorul Școlii Doctorale, care nu doar că a avut încredere în mine să preiau coordonarea revistei, dar mi-a oferit și posibilitatea de a-mi alege propria echipă. Cooptarea desigur a fost pe bază de voluntariat, însă ghidată de valori, credințe și motivații comune. Alina Chiracu este iar un nume important pe care vreau să îl subliniez, ea este mai mult decât mâna mea dreaptă, este și conștiința care de fiecare dată ne mobilizează să ne concentrăm eforturile, astfel încât să asigurăm aparițiile editoriale în timp.

R.: Studia Doctoralia Psychology and Educational Science este o revistă academică de tradiţie a Universităţii din Bucureşti. Înfiinţată în anul 2012, publicaţia a trecut prin diferite transformări privind protocolul editorial, ajungând după 11 ani de existență să fie indexată în foarte multe baze de date internaționale precum Google Scholar, ROAD (Directory of Open Access Scholarly Resources); SCIPIO (Scientific Publishing & Information Online; CNCSIS; ICI World of Journals (Index Copernicus International). Ce vă propuneți pentru perioada următoare în ceea ce privește dezvoltarea acestui proiect?

A.B.: Ne propunem un singur lucru esențial, suntem complet dedicați creșterii impactului științific al revistei. Impactul științific poate fi ușor măsurat prin indicii scientometrici, iar echipa editorială este dedicată creșterii acestor indici într-un orizont de 2-4 ani.

R.: Care este impactul produs de revistă în rândul studenților și al tinerilor cercetători? O regăsiți citată în lucrările lor științifice, uneori primiți feedback din partea lor sau chiar sugestii de subiecte?

A.B.: Deși nu putem măsura cu exactitate impactul revistei asupra studenților și tinerilor cercetători, aș putea spune ca o parte dintre studenți își propun să își publice studiile esențiale, cum ar fi lucrările de licență sau disertațiile masterale în revista Studia Doctorala, deci din acest punct de vedere cred că poate fi un stimulent în creșterea apetitului lor pentru a deveni (și) cercetători. Știm de asemenea că este cunoscută și citită de studenți și masteranzi, atunci când unul sau altul din articolele publicate în revistă stau în orizontul lor de interes.

R.: Cum credeți că ar mai putea stimula excelența didactică și de cercetare Universitatea din București?

A.B.: Nu sunt atât de ancorată în strategia la nivel de universitate privind stimularea excelenței, astfel încât să emit niște sugestii constructive, cu un caracter de noutate. Ce pot spune este că în ultimii ani percep ca s-au făcut investiții în crearea de laboratoare de cercetare, s-a promovat intens colaborarea interdisciplinară, s-a consolidat schimbul de experiență (acel program de peer learning), s-au dezvoltat și alte programe inovatoare. Nu am sugestii specifice în această direcție, aș sublinia poate importanța sprijinului administrativ, care este crucial în asigurarea unui mediu academic eficient, care să faciliteze învățarea, cercetarea și dezvoltarea personală și profesională a studenților și a cadrelor didactice.

SECŢIUNE ACCESIBILIZATĂ PENTRU PERSOANELE CU DIZABILITĂŢI DE VEDERE

Close Popup
Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


Google Analytics
Cine suntem
Site-ul este deținut și administrat de Universitatea din București cu sediul în Bulevardul Mihail Kogălniceanu 36-46, București. Pentru a urmări mai ușor informațiile, trebuie să știţi că ne putem referi la instituția noastră folosind termenii „Universitatea din București”, „nouă”, „nostru” etc, iar la tine, ca utilizator și vizitator al site-ului, folosind termenii „utilizator”, „dumneavoastră”, etc. Această politică descrie informațiile pe care le colectăm atunci când vizitați www.unibuc.ro. Prin utilizarea acestui site web, sunteți de acord cu colectarea și utilizarea informațiilor dumneavoastră personale (în cazul în care acestea sunt furnizate) în conformitate cu această politică. Site-ul poate conține legături către și de pe site-uri web. Dacă urmați un link către oricare dintre aceste site-uri web, rețineți că acestea au propriile politici de confidențialitate. Universitatea București nu are nicio responsabilitate sau răspundere pentru aceste politici sau modul în care aceste site-uri web își gestionează datele. Verificați aceste politici înainte de a trimite orice informații personale acestor site-uri.
Informațiile colectate şi durata de stocare
În cazul în care utilizați site-ul nostru, vom colecta și procesa următoarele date personale despre dumneavoastră:
  • Informații pe care ni le oferiți atunci când completați un formular web sau solicitați trimiterea newsletter-ului. Informațiile pe care ni le furnizați pot include numele, adresa de e-mail, numărul de telefon, etc.
  • Informatiile pe care ni le oferiti in formularul de solicitare de informatii publice (ex. nume, prenume, e-mail) sunt colectate conform Legii nr. 544/2001
  • Informații pe care le colectăm despre dumneavoastră, prin intermediul fişierelor cookie pe care le folosim, în momentul în care accesați site-ul nostru. Pentru detalii suplimentare, consultați informarea privind cookie-urile.
Stocarea datelor de natură personală se realizează pe servere situate în România, atâta timp cât avem consimțămȃntul dumneavoastră.
Cum utilizăm datele personale pe care le furnizați sau le colectăm
Folosim datele personale despre dumneavoastră în următoarele moduri:
  • datele personale furnizate de dumneavoastră prin formularele noastre web vor fi folosite în scopul procesării cererilor dumneavoastră. Prin trimiterea solicitării sunteți de acord cu prelucrarea datelor dumneavoastră de către Universitatea din București.
  • în cazul în care sunteți de acord cu primirea de informații prin newsletter, vă vom trimite noutǎți despre următoarele subiecte:
  • informații despre evenimentele şi activităţile organizate în cadrul Universităţii din Bucureşti
  • informațiile tehnice pe care le colectăm prin utilizarea cookie-urilor vor fi utilizate în scopurile stabilite în “Informarea privind cookie-urile”.
Transferuri internaționale
În vederea oferirii serviciului de newsletter, datele dumneavoastră de identificare și contact sunt transmise către MailerLite, cu sediul în Lituania. Detalii privind măsurile de protectie a datelor adoptate de către MailerLite se găsesc la adresa https://www.mailerlite.com/terms-of-service  şi pe site-ul https://www.privacyshield.gov/welcome Site-ul nostru web utilizează Google Analytics, un serviciu pentru analiza web, precum şi Google Adwords, furnizate de Google. Google Analytics utilizează fișiere de tip cookie pentru a ajuta un anumit site web să analizeze modul în care utilizați respectivul site web. Informațiile generate de fișierele de tip cookie cu privire la utilizarea de către dumneavoastră a site-ului web vor fi transmise și stocate de Google pe servere care pot fi localizate în UE, SEE şi/sau Statele Unite. Google va utiliza aceste informații în scopul evaluării utilizării de către dumneavoastră a site-ului web, elaborând rapoarte cu privire la activitatea site-ului web și furnizând alte servicii referitoare la activitatea site-ului web și la utilizarea internetului. De asemenea, Google poate transfera aceste informații către terți în cazul în care are această obligaţie conform legii sau în cazul în care acești terți prelucrează informațiile în numele Google. Google nu va asocia adresa dumneavoastră IP cu alte date deținute de Google. Informații detaliate cu privire la Google și protecția datelor cu caracter personal (inclusiv modul în care puteți controla informațiile trimise către Google) pot fi găsite la: https://policies.google.com/privacy/partners. Din site-ul nostru web puteţi să distribuiţi un articol utilizând un buton de distribuire în reţelele de socializare (de exemplu: Facebook, Twitter, Youtube). Informații detaliate cu privire la protecția datelor cu caracter personal oferită de aceste organizatii pot fi gasite la adresele: https://www.facebook.com/policy.php https://twitter.com/en/privacy https://www.youtube.com/yt/about/policies/#community-guidelines
Accesați datele dumneavoastră personale
Aveți dreptul să cereți o copie a informațiilor deținute de noi  prin formularea unei solicitări de acces. Pentru a solicita o copie a datelor deținute despre dumneavoastră sau pentru a vă actualiza informațiile, contactați Universitatea din București la adresa de e-mail dpo@unibuc.ro. Datele de natură personală deținute de către Universitatea din București sunt supuse condițiilor din Regulamentul UE 679/2016 care oferă persoanelor vizate dreptul de acces la toate tipurile de informații înregistrate, deținute de operatorul de date, sub rezerva anumitor limitări.
Drepturile persoanei vizate
Conform Regulamentului 679/2016 - GDPR, aveţi dreptul de a solicita Universitaţii din București, în calitate de operator de date de natură personală, rectificarea, ştergerea sau restricţionarea prelucrării datelor personale referitoare la dumneavoastră. De asemenea, aveţi dreptului de a vă retrage consimţământul în orice moment, fără a afecta legalitatea prelucrării efectuate pe baza acestuia, înainte de retragere. Dacă nu mai doriți să primiți newsletter-ul, vă puteţi dezabona prin trimiterea unui e-mail la adresa contact@pr.unibuc.ro sau prin folosirea linkului de dezabonare din cadrul newsletter-ului.
Dreptul de a depune o plângere în faţa Autorităţii de supraveghere
Conform Regulamentului 679 /2016 - GDPR, aveți dreptul de a depune o plângere la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Mai multe detalii se pot obține accesȃnd adresa http://www.dataprotection.ro/.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Decline all Services
Save
Accept all Services