În perioada ianuarie – iunie 2023, echipa proiectului ERASMUS+ care promovează învățarea în serviciul comunității a realizat o serie de activități dedicate bunei gestionări și funcționări a ecosistemului Service-Learning: Intersectoral Collaboration Practices for the development of students´ soft skills and socially engaged universities (Învățarea în serviciul comunității: Practici de colaborare intersectorială pentru dezvoltarea competențelor transversale ale studenților și a universităților implicate social).
Proiectul este implementat de Universitatea din București în parteneriat cu cu alte patru universităţi membre ale Alianţei CIVIS (Universitatea Autonomă din Madrid, Universitatea Aix-Marseille, Universitatea Naţională şi Capodistriană din Atena şi Universitatea Sapienza din Roma).
Instituția coordonatoare a proiectului Service-Learning: Intersectoral Collaboration Practices for the development of students´ soft skills and socially engaged universities este Eurasia Net, care promovează educația non-formală și cooperarea culturală în spațiul european și între Europa și Asia.
Proiectul promovează învățarea în serviciul comunității (service-learning, S-L) în învățământul superior și utilizează o metodă educațională experiențială, în care studenții se angajează în serviciul comunitar, cu scopul de a reflecta critic asupra experienței dobândite și astfel, de a se dezvolta profesional și personal.
Activitățile desfășurate în cadrul proiectului Service-Learning: Intersectoral Collaboration Practices for the development of students´ soft skills and socially engaged universities abordează nevoile umane, sociale și de mediu din perspectiva justiției sociale și a economiei durabile. De asemenea, acestea sunt axate pe dezvoltarea învățării în învățământul superior, încurajarea responsabilității civice și consolidarea angajamentului în comunitatea locală.
Din echipa de proiect a Universității din Bucuești fac parte prof. univ. dr. Magdalena Iordache Platis, lect. univ. dr. Delia-Laura Popescu, conf. univ. dr. Marilena Bratu, prof. univ. dr. Otniel Ioan Bunaciu, conf. univ. dr. Cristian Buică-Belciu, precum și Raluca Amza, responsabil Erasmus.
Ședința de lansare a proiectului
În perioada 12-13 ianuarie 2023 a avut loc primul seminar de lansare a proiectului transnațional. Participanții au avut oportunitatea de a se întâlni, pentru prima dată, cu echipele care vor lucra împreună în cadrul proiectului, pe parcursul următorilor doi ani.
Timp de două zile, membrii echipei au avut ocazia să discute despre toate activitățile proiectului, să evidențieze provocările întâlnire de fiecare partener în parte, dar și să stabilească obiectivele comune.
A doua ședință transnațională
În cel de-al doilea semestru de la implementare, Proiectul KA2 SL-ICP face progrese vizibile. Consorțiul a organizat, în zilele de 11 și 12 aprilie 2023, a doua ședință transnațională. Evenimentul a adus împreună, în mediul online, cele cinci universități partenere ale proiectului.
Obiectivele principale ale ședinței au fost consolidarea cooperării în cadrul Consorțiului, revizuirea metodologii proiectului și evaluarea progresului etapelor, cu scopul de a facilita implementarea acestuia.
Cât de departe am ajuns cu proiectul?
În perioada februarie – iunie 2023, s-a acordat o atenție deosebită implementării pachetului de lucru 2, coordonat de Universitatea Naţională şi Capodistriană din Atena. Obiectivul acestuia a fost de a colecta date despre practicile actuale de Service-Learning, prin integrarea experienței studenților, personalului universitar și reprezentanților organizațiilor civile.
Colectarea de date va permite echipei să identifice diversitatea practicilor de Service-Learning în cadrul celor cinci universități partenere europene.
De asemenea, pachetul de lucru 3, coordonat de Universitatea Autonomă din Madrid, a derulat una dintre activitățile proiectului. Aceasta a constat în organizarea unui curs de Service-Learning la care au participat peste 50 de profesori de la universități europene. Aceste cursuri au fost destinate profesorilor și coordonatorilor pedagogici afiliați celor cinci universități partenere. Au fost concepute pentru a-i familiariza cu aspectele teoretice ale Service-Learning, precum și pentru a promova integrarea acestei metodologii în planurile de învățământ. Scopul cursului a fost acela al învățării active și implicării civice pentru studenți în cadrul carierei lor universitare. Puteți accesa câteva dintre materialele cursului aici:
Informații cheie despre Service-Learning.
- Ce este Service-Learning?
- Designul unui proiect de Service-Learning?
- Cum să realizați un proiect de Service-Learning?
- Șablonul unui proiect de Service-Learning.
- Evaluarea designului proiectelor.
- Inițiativa Small World.
Următorii pași vizează consolidarea datelor agregate despre practicile de Service-Learning, implementarea de noi proiecte de Service-Learning, organizarea unor evenimente dedicate promovării implicării studenților și formularea unor recomandări privind o integrare mai eficientă a acestei abordări pedagogice în universitățile partenere.