Noile schimbări legislative, evoluțiile, prioritățile și provocările aduse de noul an universitar 2024-2025, printre subiectele de discuție
La începutul anului universitar 2024-2025, prof. univ. dr. Laura Comănescu, prorector al Universității din București (UB) responsabil de Programe de studii și Practica studenților, a fost invitată la emisiunea DC EDU, dezbatere pe teme educaționale.
Alături de reprezentanta UB a mai fost invitat prof. univ. dr. Constantin Marius Profiroiu, prorector al Academiei de Studii Economice (ASE) din București responsabil de Relații Internaționale.
Întâlnirea, un dialog de excepție pe teme fundamentale ale învățământului superior, și-a propus să fie o analiză calificată, realizată cu obiectivitate și spirit critic, a stării învățământului universitar, cu accent pe: cadrul legislativ, noutăți, schimbări, evoluții, priorități și provocări, precum și alte subiecte relevante pentru mediul academic.
În emisiunea moderată și realizată de prof. univ. dr. Sorin Ivan, directorul revistei „Tribuna Învățământului”, invitaților li s-a propus „să dezbată câteva teme foarte importante ale Învățământului Superior aflat în fața unui nou început”: un nou cadru legislativ și o lege proprie începând cu acest an (Legea nr. 199/2023 a învăţământului superior și Ordonanța de urgență – OUG nr. 112 din 23 septembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial, nr. 959 pe 25 septembrie 2024, ale cărei prevederi vizează îndeosebi mediul universitar).
În acest context, reprezentanta UB a menționat două schimbări în domeniul programelor de studii care vor fi implementate în noul an universitar 2024-2025: posibilitatea învățământului dual și noua formă de organizare a studiilor universitare de doctorat – doctoratul profesional, pe lângă cel științific și de cercetare. În intervenția sa, prof. univ. dr. Laura Comănescu a atras atenția asupra faptului că, pe de o parte, noile reglementări modifică criteriile de admitere și, pe de altă parte, aliniază universitățile din România, în general, și UB, în mod special, ca parte din consorții internaționale importante, la instituțiile de învățământ din străinătate. De asemenea, invitata a punctat faptul că o altă noutate legislativă adusă de acest an universitar prevede că programele de studii universitare de doctorat se pot organiza atât la forma de învățământ cu frecvență, cât și la forma de învățământ cu frecvență redusă. În plus, programele de masterat didactic cu o durată de doi ani se desființează.
Începând cu anul universitar 2021-2022, Universitatea din București pilotează nouă programe de master didactic, la următoarele specializări: limba și literatură română, limba și literatură franceză, limba și literatura germană, istorie, filosofie, chimie, biologie și geografie. În locul acestora, prof. univ. dr. Laura Comănescu a punctat că absolvenții de licență care vor dori să se orienteze către cariera didactică în învățământul preuniversitar vor putea urma „o formă de pregătire, de certificare: atât de un an, cât și de un an și jumătate”.
Pe de altă parte, prof. univ. dr. Constantin Marius Profiroiu a explicat de ce învățământul dual, implementat în România, nu își găsește neapărat un mediu prielnic de dezvoltare.
Prof. univ. dr. Laura Comănescu și-a încheiat discursul amintind de apartenența UB la CIVIS, Universitatea Civică Europeană, formată prin alianța a unsprezece instituții europene de învățământ superior, care dispun de programe de cercetare avansată. În cadrul acesteia, invitata a menționat eforturile susținute pe care UB le face pentru a pune la dispoziția studenților programe de studii comune cu diplomă dublă și / sau multiplă.
Emisiunea DC EDU la care au fost invitați prof. univ. dr. Laura Comănescu și prof. univ. dr. Constantin Marius Profiroiu s-a difuzat luni, 30 septembrie 2024, și a fost transmisă pe DC News și DC News TV. Înregistrarea integrală este disponibilă aici.