„Rezoluția Școlii de Integritate CARFIA” și „Strategia comună de consolidare a culturii eticii și integrității academice în Consorțiul Universitaria”, elaborate în cadrul celei de-a V-a ediții a Școlii de Integritate CARFIA

„Rezoluția Școlii de Integritate CARFIA” și „Strategia comună de consolidare a culturii eticii și integrității academice în Consorțiul Universitaria”, elaborate în cadrul celei de-a V-a ediții a Școlii de Integritate CARFIA

În perioada 15-17 septembrie 2022, Centrul de Acțiune, Resurse, Formare pentru Integritate Academică al Universității din București (CARFIA) a organizat cea de-a V-a ediție a Școlii de Integritate destinată universităților din Consorțiul „Universitaria”.

În cadrul evenimentului, intitulat Răspunderea socială a universității, care a avut loc la Stațiunea Zoologică a UB de la Sinaia, reprezentanții universităților din Consorțiul „Universitaria” au elaborat și au semnat Rezoluția Școlii de Integritate CARFIA.

Rezoluția e rezultatul expertizei reale pe care colegii și colegele care au participat au pus-o în serviciul binelui comun, al unui mediu academic mai sănătos. (…) Credem că efortul de a reduce dimensiunile unei endemice derogări de la valori morale, cu care se confruntă și alte universități din lume, merită făcut. Pentru a spera la un viitor în care producerea și difuzarea cunoașterii să nu mai fie viciată și să justifice o dezvoltare credibilă a societății cunoașterii. Dacă plagiatul se referă la ceva ce s-a întâmplat, etica și integritatea în universitate sunt, dacă bine instalate, premisa unui viitor previzibil”, subliniază prof. univ. dr. Marian Popescu, director onorific al CARFIA, membru în comitetul științific al Institutului Internațional de Cercetare a Fraudei și Plagiatului Academic (IRAFPA) de la Geneva. Articolul integral poate fi consultat aici.

Elaborarea unui ghid de etică și integritate al Consorțiului, printre propunerile incluse în rezoluție

Printre propunerile aduse în atenția reprezentanților Universitaria sunt: crearea de către universități a unui program academic pentru etică și integritate academice, precum și a unui program de management etic și de integritate. Tot în vederea analizei și validării la nivelul Consorțiului, semnatarii rezoluției propun ca universitățile să asigure resursele necesare creșterii vizibilității Comisiilor de etică și de Etică a cercetării științifice pe site-urile universităților Consorțiului, să elaboreze un Ghid de etică și integritate al Consorțiului.

De asemenea, reprezentanții universităților membre recomandă ca universitățile să asigure resursele necesare pentru desfășurarea anuală prin rotație a Școlii de Integritate la nivelul Consorțiului, iar acesta să exprime un punct de vedere despre componenta de etică și integritate academică din Proiectul Legii învățământului superior.

„Considerăm că etica și integritatea academice sunt o componentă vitală pentru funcționarea corectă și onestă a mediului universitar, a educației, cercetării și inovării. Credem că buna funcționare a eticii și integrității academice necesită o regândire și redimensionare a locului și rolului acestora în spațiul universitar românesc. Societatea românească așteaptă ca universitățile să-și asume în mod esențial imensa responsabilitate socială pe care Constituția și legile României o prevăd, prin susținerea, cultivarea și promovarea valorile morale în societate. Garantarea autonomiei universitare depinde fundamental de modul în care universitățile își îndeplinesc misiunea de a forma persoane integre, competente, și de a produce și transmite corect și onest cunoașterea în societate”, a fost argumentul adus de semnatarii rezoluției.

Din partea Universității din București, semnatarii rezoluției sunt prof. univ. dr. Marian Popescu, director onorific al CARFIA; conf. univ. dr. Elena Ionică, președinte al Comisiei de Etică a Cercetării Științifice a UB; lect. univ. dr. Emilia Șercan, expertă în plagiatul academic, și dr. Constantin Brîncuș de la Biroul Analiză și Formare în Domeniul Integrității Academice al UB.

Totodată, ca anexă la rezoluție, reprezentanții universităților din Consorțiul „Universitaria” au elaborat o Strategie comună de consolidare a culturii eticii și integrității academice în Consorțiul „Universitaria” .

În cele trei zile ale reuniunii, participanții Școlii de Integritate au încercat să răspundă la o serie de întrebări, precum: „Etica cercetării: ce (nu) funcționează?”, „Cum își asumă universitățile răspunderea socială din perspectiva eticii și integrității academice?”, „E nevoie de o Cartă albă a Integrității academice?”, supunând dezbaterii teme precum contribuția Comisiilor de etică și de etică a cercetării la dezvoltarea culturii etice și de integritate în universități.

Atât „Rezoluția Școlii de Integritate CARFIA”, cât și „Strategia comună de consolidare a culturii eticii și integrității academice în Consorțiul Universitaria”, elaborate în cadrul celei de-a V-a cincea ediții a Școlii de Integritate CARFIA pot fi consultate aici și aici.

Programul ediției din 2022 a Școlii CARFIA poate fi consultat aici. De asemenea, mai multe informații cu privire la edițiile anterioare ale Școlii de Integritate Academică organizată de CARFIA, pot fi accesate pe site-ul UniBuc.ro, aici și aici. Pentru solicitarea înscrierii în CARFIA, accesați formularul de adeziune.

Mai multe informații despre activitatea CARFIA pot fi consultate pe site, dar pot fi solicitate și prin e-mail, de la adresa: integritate@g.unibuc.ro.

SECŢIUNE ACCESIBILIZATĂ PENTRU PERSOANELE CU DIZABILITĂŢI DE VEDERE

Close Popup
Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


Google Analytics
Cine suntem
Site-ul este deținut și administrat de Universitatea din București cu sediul în Bulevardul Mihail Kogălniceanu 36-46, București. Pentru a urmări mai ușor informațiile, trebuie să știţi că ne putem referi la instituția noastră folosind termenii „Universitatea din București”, „nouă”, „nostru” etc, iar la tine, ca utilizator și vizitator al site-ului, folosind termenii „utilizator”, „dumneavoastră”, etc. Această politică descrie informațiile pe care le colectăm atunci când vizitați www.unibuc.ro. Prin utilizarea acestui site web, sunteți de acord cu colectarea și utilizarea informațiilor dumneavoastră personale (în cazul în care acestea sunt furnizate) în conformitate cu această politică. Site-ul poate conține legături către și de pe site-uri web. Dacă urmați un link către oricare dintre aceste site-uri web, rețineți că acestea au propriile politici de confidențialitate. Universitatea București nu are nicio responsabilitate sau răspundere pentru aceste politici sau modul în care aceste site-uri web își gestionează datele. Verificați aceste politici înainte de a trimite orice informații personale acestor site-uri.
Informațiile colectate şi durata de stocare
În cazul în care utilizați site-ul nostru, vom colecta și procesa următoarele date personale despre dumneavoastră:
  • Informații pe care ni le oferiți atunci când completați un formular web sau solicitați trimiterea newsletter-ului. Informațiile pe care ni le furnizați pot include numele, adresa de e-mail, numărul de telefon, etc.
  • Informatiile pe care ni le oferiti in formularul de solicitare de informatii publice (ex. nume, prenume, e-mail) sunt colectate conform Legii nr. 544/2001
  • Informații pe care le colectăm despre dumneavoastră, prin intermediul fişierelor cookie pe care le folosim, în momentul în care accesați site-ul nostru. Pentru detalii suplimentare, consultați informarea privind cookie-urile.
Stocarea datelor de natură personală se realizează pe servere situate în România, atâta timp cât avem consimțămȃntul dumneavoastră.
Cum utilizăm datele personale pe care le furnizați sau le colectăm
Folosim datele personale despre dumneavoastră în următoarele moduri:
  • datele personale furnizate de dumneavoastră prin formularele noastre web vor fi folosite în scopul procesării cererilor dumneavoastră. Prin trimiterea solicitării sunteți de acord cu prelucrarea datelor dumneavoastră de către Universitatea din București.
  • în cazul în care sunteți de acord cu primirea de informații prin newsletter, vă vom trimite noutǎți despre următoarele subiecte:
  • informații despre evenimentele şi activităţile organizate în cadrul Universităţii din Bucureşti
  • informațiile tehnice pe care le colectăm prin utilizarea cookie-urilor vor fi utilizate în scopurile stabilite în “Informarea privind cookie-urile”.
Transferuri internaționale
În vederea oferirii serviciului de newsletter, datele dumneavoastră de identificare și contact sunt transmise către MailerLite, cu sediul în Lituania. Detalii privind măsurile de protectie a datelor adoptate de către MailerLite se găsesc la adresa https://www.mailerlite.com/terms-of-service  şi pe site-ul https://www.privacyshield.gov/welcome Site-ul nostru web utilizează Google Analytics, un serviciu pentru analiza web, precum şi Google Adwords, furnizate de Google. Google Analytics utilizează fișiere de tip cookie pentru a ajuta un anumit site web să analizeze modul în care utilizați respectivul site web. Informațiile generate de fișierele de tip cookie cu privire la utilizarea de către dumneavoastră a site-ului web vor fi transmise și stocate de Google pe servere care pot fi localizate în UE, SEE şi/sau Statele Unite. Google va utiliza aceste informații în scopul evaluării utilizării de către dumneavoastră a site-ului web, elaborând rapoarte cu privire la activitatea site-ului web și furnizând alte servicii referitoare la activitatea site-ului web și la utilizarea internetului. De asemenea, Google poate transfera aceste informații către terți în cazul în care are această obligaţie conform legii sau în cazul în care acești terți prelucrează informațiile în numele Google. Google nu va asocia adresa dumneavoastră IP cu alte date deținute de Google. Informații detaliate cu privire la Google și protecția datelor cu caracter personal (inclusiv modul în care puteți controla informațiile trimise către Google) pot fi găsite la: https://policies.google.com/privacy/partners. Din site-ul nostru web puteţi să distribuiţi un articol utilizând un buton de distribuire în reţelele de socializare (de exemplu: Facebook, Twitter, Youtube). Informații detaliate cu privire la protecția datelor cu caracter personal oferită de aceste organizatii pot fi gasite la adresele: https://www.facebook.com/policy.php https://twitter.com/en/privacy https://www.youtube.com/yt/about/policies/#community-guidelines
Accesați datele dumneavoastră personale
Aveți dreptul să cereți o copie a informațiilor deținute de noi  prin formularea unei solicitări de acces. Pentru a solicita o copie a datelor deținute despre dumneavoastră sau pentru a vă actualiza informațiile, contactați Universitatea din București la adresa de e-mail dpo@unibuc.ro. Datele de natură personală deținute de către Universitatea din București sunt supuse condițiilor din Regulamentul UE 679/2016 care oferă persoanelor vizate dreptul de acces la toate tipurile de informații înregistrate, deținute de operatorul de date, sub rezerva anumitor limitări.
Drepturile persoanei vizate
Conform Regulamentului 679/2016 - GDPR, aveţi dreptul de a solicita Universitaţii din București, în calitate de operator de date de natură personală, rectificarea, ştergerea sau restricţionarea prelucrării datelor personale referitoare la dumneavoastră. De asemenea, aveţi dreptului de a vă retrage consimţământul în orice moment, fără a afecta legalitatea prelucrării efectuate pe baza acestuia, înainte de retragere. Dacă nu mai doriți să primiți newsletter-ul, vă puteţi dezabona prin trimiterea unui e-mail la adresa contact@pr.unibuc.ro sau prin folosirea linkului de dezabonare din cadrul newsletter-ului.
Dreptul de a depune o plângere în faţa Autorităţii de supraveghere
Conform Regulamentului 679 /2016 - GDPR, aveți dreptul de a depune o plângere la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Mai multe detalii se pot obține accesȃnd adresa http://www.dataprotection.ro/.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Decline all Services
Save
Accept all Services