Întrucât conceptul de „Diplomă Europeană Comună” nu este încă foarte clar, Alianța CIVIS, din care face parte și Universitatea din București, pledează pentru o armonizare conceptuală atât în ceea ce privește definiția, cât și formatele pe care aceasta le poate lua.
Astfel, Alianța propune 11 recomandări politice preliminare pentru a ghida discuțiile și procesele de implementare a unei diplome europene comune la nivel european și național, pentru a stabili un sistem coerent și eficient care să faciliteze dezvoltarea, recunoașterea și asigurarea calității programelor de studii universitare comune în cadrul Spațiului European de Învățământ Superior (EHEA):
„Deși abordările actuale tind să favorizeze în principal programele comune care duc la acordarea unei singure diplome comune de către mai mulți furnizori (pe baza unor criterii utilizate în cadrul procesului European Degree Label), recomandăm ca accentul să rămână pus pe nivel de program“, remarcă reprezentanții CIVIS într-o luare de poziție pe acest subiect.
Pentru a pune în aplicare cu succes o diplomă europeană va fi nevoie de un scop puternic și clar definit, care să aibă sens atât la nivel european, cât și la nivel național, de un nou model financiar pentru a sprijini diplomele comune, de stimulente financiare pentru instituțiile care trebuie să se alinieze la criteriile acordare a etichetei diplomei europene, precum și de integrarea cu sistemele și infrastructura academice existente, subliniază CIVIS.
„Este esențial, pe baza rezultatelor proiectelor-pilot și a implementării complete a etichetei, să se lucreze în permanență pentru a defini o abordare coerentă a diplomei europene și pentru a o articula în raport cu sistemul de învățământ superior și cu particularitățile fiecărui stat membru și ale fiecărei instituții de învățământ superior”, punctează reprezentanții Alianței.
Astfel, stabilirea unor criterii inovatoare și relevante pentru o diplomă europeană comună va fi esențială pentru obținerea de rezultate, spune CIVIS, bazându-se pe expertiza dezvoltată în cadrul proiectului SMARTT.
Co-coordonat de Universitatea din București (prin prof. univ. dr. Romiță Iucu, președintele Consiliului de Orientare și Analiză Strategică al UB) și Universitatea Autonomă din Madrid, acesta reunește patru alianțe universitare europene, 29 de instituții de învățământ superior și 15 ministere și instituții de asigurare a calității. Misiunea lor este de a analiza, testa și pilota noile criterii ale Etichetei Diplomei Europene (EDL).
Astfel, CIVIS avansează 11 recomandări de politici care să pună în centrul elaborării Diplomei Europene Comune criterii inovatoare și relevante. Printre acestea se numără necesitatea de a clarifica termeni precum „translaționalitatea” și „transparența rezultatelor învățării”, și de a spori mobilitatea virtuală și legătura cu piața muncii. Un alt element luat în calcul este și includerea unui nou criteriu referitor la dezvoltarea instituțională a componentelor academice și de cercetare prin intermediul diplomelor comune, cu o potențială integrare în Spațiul European de Cercetare.
O altă recomandare cheie promovează faptul că proiectarea și practicile de predare și învățare trebuie să ia în considerare interpretările istorice și sensibilitățile culturale. Noile programe, propune CIVIS, trebuie să consolideze mediile de învățare multilingve și dezvoltarea competențelor lingvistice pentru studenți și profesori.
Vor exista obstacole care vor trebui depășite, spune în continuare CIVIS, bazându-se pe experiența fazei de pilotare din cadrul proiectului SMARTT. Printre acestea se numără necesitatea de a elabora orientări pentru rezultate de învățare coerente și provocarea de a asigura relevanța curriculumului prin intermediul unor sesiuni de feedback continuu la nivel european.
Abordarea barierelor structurale în ceea ce privește recunoașterea și transferabilitatea diplomelor trebuie însă făcută „prin dialog și sprijinirea reformelor legislative atât la nivel național, cât și la nivel european, pentru a raționaliza procesele de validare a competențelor profesionale și pentru a spori reputația diplomelor europene”.
În plus, reprezentanții Alianței insistă asupra importanței luării în considerare, în stabilirea unui proces coerent de punere în aplicare a Diplomelor Europene, a rezultatelor și efectelor proiectelor pilot – cum ar fi SMARTT – care sprijină conceperea și dezvoltarea EDL.
„Este foarte așteptată în acest moment poziția Comisiei Europene privind Diploma Europeană Comună. Astfel, un dialog structurat și deschis cu factorii de decizie politică, părțile interesate și actorii relevanți de la toate nivelurile este esențial pentru a integra pe deplin rezultatele procesului de pilotare. O astfel de inițiativă politică poate fi pe deplin aprobată și susținută dacă reflectă viziunea comună a unei largi comunități academice și obiectivele unui Spațiu European al Învățământului Superior Puternic”, concluzionează reprezentanții CIVIS.
Întreaga luare de poziție, precum și cele 11 recomandări ale Alianței, sunt disponibile aici.