Săptămâna Școala Altfel este un program dedicat activităților extracurriculare și extrașcolare prin care se susține necesitatea unei educații complementare prin activități non-formale pentru elevi.
Încă de la debutul la nivel național, în 2011, programul Școala Altfel a reușit să facă o punte între mediul formal și cel non-formal, susținută de legătura puternică dintre dorința de învățare și experimentare într-un mod diferit a elevilor și de interesul profesorilor de avea acces la resurse și contexte educaționale diverse, pe de-o parte, și pasiunea de a împărtăși din experiența lor, descoperită în cazul multora dintre profesioniștii din diverse domenii, pe de altă parte.
Un astfel de cadru au descoperit elevii și pe platforma de educație și cercetare de la Măgurele. An de an, câteva mii de elevi însoțiți de profesori au venit la Facultatea de Fizică a Universității din București și la institutele de cercetare pentru a lua contact cu oamenii de știință, pentru a vizita laboratoarele de cercetare și pentru a se proiecta, cel puțin pentru câteva ore, în contextul unei cariere dedicată cunoașterii și înțelegerii universului.
Până în acest an, vizitele în cele zece instituții de cercetare și educație de pe platformă se desfășurau separat, fără a exista o conectare între diferitele programe educaționale propuse. Această fragmentare în organizare făcea dificilă misiunea unui profesor de a-și construi un parcurs coerent al vizitei, fiind nevoit să interacționeze cu birourile mai multor instituții. În plus, de multe ori, cel puțin în institutele mari, persoanele implicate în activitățile cu vizitatorii difereau de la o acțiune la altă, astfel că prezentările erau inegale și experiența de la o acțiune la alta nu se consolida ușor. Începând din luna februarie, la inițiativa membrilor corpului academic și de cercetare din Comunitatea „Educație pentru Știință”, a fost demarat programul Școala Altfel la Măgurele (SAlt-M). Acesta își propune să reunească informațiile despre activitățile de acest tip, desfășurate pe platformă, și, în acest fel, să ajute elevii și profesorii să descopere mai ușor atracțiile științifice și tehnice, valorificate educațional, la care ar putea avea acces. În același timp, programul îi ajută pe profesorii universitari și pe cercetători și să fie mai vizibili cu activitățile lor, să se coordoneze și să-și optimizeze modalitățile de interacțiune cu elevii.
Școala Altfel de la Măgurele, după cum spune conf. univ. dr. Vasile Bercu, prodecan al Facultății de Fizică „este un program îndrăgit de elevi, dar și de cercetătorii de pe platformă care au ocazia să-și facă cunoscută pasiunea pentru știință și să împărtășească câte puțin din experiența și munca lor. E totodată și un prilej pentru facultate de a-și extinde colaborările educaționale cu institutele de cercetare, precum și pentru a sublinia diversitatea tematică a activităților de cercetare de pe platformă.”
Ediția pilot, care a vizat testarea acestei idei, s-a desfășurat în perioada 24 – 28 februarie și a implicat, în special, comunitatea locală de elevi, liceul Horia Hulubei din Măgurele. Pentru aceasta, cercetătorii din IFIN-HH, INFP, IFA, INFLPR, INCDFM, INOE (lista acronimelor este la finalul articolului), de la Facultatea de Fizică și Facultatea de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea din București au dezvoltat un calendar comun, au pregătit laboratoarele, au organizat trasee de vizitare și au amenajat săli speciale pentru experimente. Vizitatorii elevi au beneficiat de aproximativ 50 de sesiuni de experimente, vizite, ateliere de știință, dar și de consiliere și orientare în carieră.
O contribuție semnificativă, semn al spiritului deschis al inițiativei, a fost adusă și de prezența invitaților, asociații și entități (precum Eematico, CRESTEM) (vezi la finalul articolului), care nu activează în mod obișnuit pe platformă și care au întregit programul evenimentului cu sesiuni de arts & crafts, lego pentru diferite categorii de vârstă. „Este important”, după cum justifică conf. univ dr. Cosmina Mironov, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, „să integrăm în activitățile noastre educaționale experiențe și perspective multiple ale unor probleme comune. Educația pentru știință vizează pregătirea pentru viață și pentru carierele viitorului, în contextul mai amplu al educației pentru societate. În această perspectivă, soluția câștigătoare nu poate fi decât co-creată, prin abordări integrate și complementare, la intersecția științelor cu alte domenii și cu educația pentru carieră”. Elevii au avut o atitudine pozitivă către activitățile de auto-cunoaștere propuse, subliniind că de multe ori „știința nu e dificilă datorită lipsei de acces, ci al lipsei de curaj de a face știință”. Câteva impresii de la prima ediție se pot urmări în video-ul următor.
Imagini de la Școala Altfel la Măgurele (SALT-M) din februarie 2020 sunt disponibile aici.
Cea de-a doua ediție, prevăzută inițial la sfârșitul lunii martie, a venit cu provocările ei. Pregătirile pentru o interacțiune față în față s-au transformat în pregătiri pentru întâlniri online. De la experimente și vizite s-a trecut la prezentări, simulări și discuții pe chat. Deloc confortabil, chiar provocator, organizatorii au considerat că un astfel de eveniment poate fi o oportunitate de a transfera pe un suport virtual o parte din experiențele și resursele pe care comunitatea le poate aduce. Astfel, timp de două săptămâni, în perioada 25 mai – 5 iunie, au fost programate 27 de întâlniri cu clase de elevi, de gimnaziu și de liceu în cadrul cărora, pe parcursul unei ore, specialiștii invitați și-au propus să le transmită frumusețea și utilitatea științei pentru viața reală și să le stârnească curiozitatea de a descoperi și a se descoperi, deschizându-și, astfel, noi perspective pentru carierele lor viitoare.
Interesul a fost, și de această dată, unul semnificativ! Profesorii, alături de peste 1300 de elevi, au comutat camerele video de zoom de la orele lor obișnuite la sesiuni interactive despre fizica nano-materialelor, despre aplicațiile fizicii nucleare în conservarea patrimoniului, despre cutremurele pe planeta Marte, descompunerea luminii, criptografia cuantică, ghidarea electronilor cu pulsuri laser, robotică, tehnologii și de dezvoltare personală etc. Invitații de la această ediție au propus subiecte interesante, precum studierea live a proceselor celulare la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Domeniul Patologiei și Științelor Biomedicale „Victor Babeș”, oportunitățile de antreprenoriat pentru tineri și despre tehnologiile în educație de către Asociația Măgurele Science Park sau realizarea de materiale video cu invitați de la Hisame Artwork.
Comunitatea Educație pentru Știință este o inițiativă de a reuni cercetători și profesioniști în educație pentru o implicare mai activă și responsabilă a societății în educație, în general, și în particular a mediului științific. În viziunea membrilor comunității, educația este un obiectiv comun cu impact social major, iar atitudinea dezirabilă este cea de co-responsabilitate. Vizitați pagina comunității educatiepentrustiinta.ro pentru a găsi și alte propuneri pentru o Școală Altfel!
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară “Horia Hulubei” (IFIN-HH) www.nipne.ro;
Institutul Național pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiației (INFLPR) www.inflpr.ro;
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor (INCDFM) www.infim.ro;
Institutul Național de Cercetare Dezvoltare in Optoelectronica (INOE 2000) www.inoe.ro;
Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Pentru Fizica Pământului (INFP) www.infp.ro; Institutul de Fizică Atomică (IFA) www.ifa-mg.ro
Eematico – Asociația Eematico https://www.eematico.org/;
Asociația pentru Educație STEM creativă (CRESTEM) https://www.crestem.org/