În episodul cu numărul 5 al seriei „SKEPSIS”, drd. Dragoș Obreja, doctorand al Școlii Doctorale de Sociologie a UB și conf. univ. dr. Ștefania Matei, cadru didactic la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, ne propun o discuție de actualitate despre rolul algoritmilor de pe rețelele de socializare și despre modul în care aceștia contribuie la personalizarea activității utilizatorilor.
Cât de transparente sunt rețelele de socializare când vine vorba despre algoritmi?
Algoritmii sunt seturi de reguli redate computațional, având rolul de a decide ce informații sau conținuturi sunt afișate utilizatorilor de pe anumite platforme online.
Pe rețelele de socializare, acești algoritmi au rolul de a personaliza experiența fiecărui utilizator, în funcție de interesele afișate de aceștia în diferite contexte. Spre exemplu, aflăm că algoritmul de pe TikTok exercită anumite limbaje complexe de procesare a textului și sunetului, cu scopul de a identifica sunetele preferate de utilizatori. De aceea, algoritmul său este atât de puternic și agresiv încât poate învăța vulnerabilitățile utilizatorului în mai puțin de 40 minute. Pentru a intui conținuturile pe care un utilizator dorește să le vizioneze în continuare, TikTok examinează chiar și durata vizionării pasive, adică numărul de secunde în care acesta urmărește un anumit videoclip.
Sunt utilizatorii conștienți de activitatea algoritmilor?
Cu toții cunoaștem recomandările pe care Facebook ni le generează în baza activității noastre digitale, cum ar fi acele sinteze vizuale menite să evidențieze cum a arătat ultimul tău an, prin imagini sau videoclipuri pe care le-am postat sau în care am fost etichetați. Aceste perspective ne îndeamnă să ne întrebăm cum vor evolua algoritmii de pe rețelele de socializare? Se va schimba ceva semnificativ?
Drd. Dragoș Obreja explică faptul că utilizatorii conștientizează că există niște programe ascunse care se folosesc de activitatea lor online, observând că aceștia recunosc, episodic, diferitele interferențe ale algoritmilor pe rețelele de socializare, motiv pentru care obișnuiesc să ofere constant diferite atribute acestor algoritmi.
Cu răspunsuri la aceste întrebări și la multe altele vine episodul cu numărul 5 al seriei „SKEPSIS”, care poate fi accesat aici:
Lansată în luna octombrie 2023, seria „SKEPSIS” este un proiect care se adresează publicului larg și în care cercetători UB analizează, din punct de vedere sociologic, adevărul științific și scepticismul public privind unele dintre cele mai controversate subiecte ale momentului. Seria va explora structurile profunde care ne influențează felurile de a privi și de a acționa, atunci când la mijloc se află sănătatea, identitatea sau viitorul nostru.
Invitații acestei serii, menită să explice evoluția încrederii și scepticismului privind subiecte de actualitate, sunt profesori, doctoranzi și cercetători din cadrul comunității academice a Universității din București.
Formatul episoadelor include prezentarea temei, urmată de un dialog între moderator și invitat.
Materialele video din această serie sunt realizate de Direcția Comunicare și Relații Publice a UB, iar rezultatele cercetării fac parte din proiectul „SKEPSIS – Fabricarea incertitudinilor privind vaccinarea și schimbarea climatică. Studiu comparativ al legitimării în două discursuri contra-științifice”, implementat în Universitatea din București și finanțat de Ministerul Inovației, Cercetării și Digitalizării, România, PN-III-P4-ID-PCE-2020-1589.
Materialul video cu privire la rolul algoritmilor de pe rețelele de socializare a fost filmat în Grădina Botanică „Dimitrie Brandza” a Universității din București.