Specialiștii în științele educației și testare educațională de la Universitatea din București vor prezenta rezultatele pentru România ale studiului TIMSS 2019
Joi, 10 iunie 2021, specialiștii în științele educației și testare educațională din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității din București vor prezenta, în cadrul unei conferințe organizate online, rezultatele pentru România ale studiului TIMSS.
Derulată în România în cursul anului 2019 ca parte a unui program internațional care a inclus elevi, profesori și directori de școli din peste 60 de țări, testarea TIMSS (Tendințe în domeniul Studiilor Matematice și Științifice Internaționale – Trends in International Mathematics and Science Study) este coordonată de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanței Educaționale (IEA).
Evenimentul va avea loc începând cu ora 10:00, pe platforma Zoom, și va fi transmis și în direct pe pagina de Facebook a Universității din București.
Conferința va fi găzduită de prof. univ. dr. Marian Preda, rectorul Universității din București, alături de echipa care a coordonat acest studiu, reprezentată de prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științele Educației (FPSE) a Universității din București și coordonatorul național al proiectului, prof. univ. dr. Lucian Ciolan, Prorector UB, reprezentantul României în Consiliul General IEA și președinte al Asociației Române de Cercetare în Educație (ARCE) și prof. univ. dr. Romiță Iucu, cadru didactic la FPSE și președinte al Consiliului de Orientare și Analiză Strategică al UB.
Conferința se va bucura de prezența Consilierului Prezidențial pentru Educație și Cercetare, Ligia Deca, a Ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, precum și a reprezentanților organizațiilor care au finanțat și sprijinit derularea acestui studiu (UMPFE – Ministerul Educației prin proiectul ROSE și RAF – Romanian American Foundation).
Odată cu prezentarea datelor relevante referitoare la România, evenimentul va concentra dezbaterile în jurul a doua arii tematice principale, relevante în contextul studiului TIMSS 2019:
• Climatul școlar și experiențele de învățare
• Formarea profesorilor, serviciile de sprijin educațional și infrastructura
Toți cei interesați să participe la dezbaterea generată de rezultatele TIMSS 2019 sunt rugați să se conecteze la evenimentul creat pe Facebook, accesând următorul link: https://fb.me/e/2g6o76Q5P.
Informații de context
TIMSS face parte dintre studiile desfășurate de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor în Educație (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA), o asociație internațională independentă a instituțiilor naționale de cercetare și a agențiilor guvernamentale care efectuează studii comparative internaționale privind performanța în educație încă din 1959.
Recunoscut la nivel internațional ca un studiu valid și fidel cu privire la performanțele elevilor la matematică și științe, TIMSS pentru clasa a VIII-a a raportat tendințele internaționale cu privire la performanță, din patru în patru ani, începând cu 1995. Este conceput pentru a măsura și interpreta diferențele dintre sistemele educaționale naționale cu scopul de a contribui la îmbunătățirea modalităților de predare și învățare în domeniile matematică și științe la nivel mondial. Peste 60 de țări participă la TIMSS 2019.
TIMSS 2019 a fost implementat și coordonat în România de Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București, care reprezintă România ca membru în IEA din 2017. Reprezentantul României în Consiliul IEA este prof. univ. dr. Lucian Ciolan.
Coordonatorul național al proiectului (National Research Coordinator) este prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, specialist cu reputație internațională în testare educațională și evaluare psihologică. Coordonatorul adjunct al proiectului și responsabilul cu implementarea studiului TIMSS este lect. univ. dr. Vlad Burtăverde.
Universitate din București a consolidat, în ultimii ani, o structură specializată, de tip expert: Centrul de Învățare UB – Laboratorul de Testare Educațională. Acest laborator reunește o echipă complexă de specialiști în științele educației, evaluare și testare educațională, politici educaționale, psihometrie și are în derulare încă două studii IEA (competențe civice și competențe digitale).
TIMSS 2019 s-a desfășurat la nivel internațional atât pentru clasa a IV-a, cât și pentru clasa a VIII-a. România nu a participat decât la modulul pentru clasa a VIII-a, pentru matematică și științe.
România a participat la acest proiect important printr-un eșantion randomizat de 199 de școli, din care au răspuns la testele și chestionarele TIMSS un total de 4485 elevi, 196 directori, 214 profesori de matematică și 609 profesori de științe.
Implementarea TIMSS 2019 în România este finanțată de către Ministerul Educației și Cercetării, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE). Fondurile provin din bugetul proiectului privind învățământul secundar din România (ROSE), care își propune să contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar și la creșterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat. La finanțarea proiectului au mai participat Banca Mondială și Fundația Româno-Americană (RAF).