Pe parcursul anului universitar 2019-2020, Facultatea de Geografie a Universității din București a inițiat, pentru elevii pasionați de geografie, o serie de cursuri și ateliere, derulate sub deviza Open Gates to Geography/Porți deschise spre Geografie.
Proiectul, care urmărește să apropie mediul academic de elevii pasionați de geografie, a fost coordonat de lect. univ. dr. Mioara Clius, prodecan al Facultății de Geografie a UB, și a beneficiat de implicarea a 18 cadre didactice din facultate alături de peste 30 de membri ai Asociației Studenților Geografi. De asemenea, seria de cursuri și ateliere, desfășurate inițial față în față, iar apoi online din cauza contextului pandemic actual, a fost realizată cu sprijinul Asociației Universitatea Copiilor și al Inspectoratului Școlar al Municipiului București.
Temele prezentate de cadrele didactice universitare ale UB au vizat schimbările climatice, probleme globale ale lumii contemporane, poluarea, evaluarea calității mediului, riscurile naturale și antropice și dezvoltarea durabilă.
De asemenea, atelierele propuse i-au familiarizat pe elevi cu metodele moderne de cercetare în domenii precum relațiile intraspecifice și interspecifice între organismele vii, drumul de la hartă la modelele 3D ale terenului, importanța experimentului de teren sau utilizarea dronei în geografiei. Programul tuturor cursurilor și atelierelor a fost afișat pe site-ul Facultății de Geografie. Până la debutul pandemiei s-au desfășurat 12 activități la care au participat peste 300 de elevi din 24 de școli din Municipiul București.
Suita de cursuri și ateliere a fost selectată ca exemplu de bună practică în proiectul european „Partnerships for Pathways Higher Education and Science Engagement in Regional Clusters of Open Schooling”. Mai multe detalii despre acest program pot fi accesate aici.
Scopul acestui proiect finanțat de Uniunea Europeană în cadrul programului Horizon 2020 și coordonat Universitatea de Kinderburo din Viena (Austria) este de a disemina cercetarea academică în societate și de a dezvolta medii educaționale colaborative între mediul universitar și cel preuniversitar. Unul dintre obiective este acela de a identifica exemple de bună practică în șase regiuni europene și de promovare a lor pentru a inspira și alte comunități academice. Astfel, porțile deschise de Facultatea de Geografie a Universității din București vor fi sursă de inspirație pentru alte instituții de invățământ superior din Europa.