Facultatea de Geografie a Universității din București își exprimă îngrijorarea cu privire la rolul și locul geografiei în cadrul proiectelor de planuri-cadru aflate în dezbatere publică în această perioadă. Geografia este o disciplină puternic ancorată în realitățile secolului 21, care joacă un rol esențial în educarea elevilor, contribuind la dezvoltarea cunoștințelor despre lume, la înțelegerea fenomenelor naturale și la formarea unei gândiri critice.
Principalele argumentele care susțin importanța geografiei în școală:
Cunoașterea lumii înconjurătoare. Geografia ajută elevii să înțeleagă locurile, regiunile și mediile în care trăiesc, precum și pe cele din alte părți ale lumii. Aceasta le oferă o perspectivă globală asupra diversității naturale și culturale.
Înțelegerea fenomenelor naturale. Studierea geografiei explică procesele actuale cum ar fi schimbările climatice (valuri de căldură, inundații, secete, incendii de vegetație). Această cunoaștere este crucială pentru înțelegerea impactului pe care natura îl are asupra vieții umane.
Dezvoltarea gândirii critice și analitice. Geografia implică analiza relațiilor dintre oameni și mediu, identificarea cauzelor și efectelor unor probleme globale (cum ar fi poluarea, cutremurele, defrișările sau schimbările climatice), găsirea soluțiilor sustenabile și creșterea rezilienței.
Educație ecologică și responsabilitate. Prin studierea geografiei, elevii învață despre importanța protejării mediului și a resurselor naturale, devenind mai conștienți de impactul acțiunilor umane asupra planetei.
Orientare în spațiu și cartografie. Geografia dezvoltă abilități practice, cum ar fi citirea hărților, utilizarea coordonatelor geografice și înțelegerea relațiilor spațiale, competențe utile în viața cotidiană.
Considerăm că este nevoie de prezența Geografiei în trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a.
Facultatea de Geografie a Universității din București va elabora o poziție detaliată conform procedurilor de dezbatere publică pe care o va transmite Ministerului Educației și Cercetării.
Sperăm ca demersul nostru să fie înțeles în adevăratul lui rol, de sprijin pentru formarea competențelor generale ale elevilor în vederea pregătirii unor cetățeni informați și responsabili.