În perioada 28 iunie – 2 iulie 2022, Universitatea din București a găzduit Școala de Vară Cultural Heritage and Digital Humanities: Current Research and Dissemination Methodologies, al treilea eveniment din cadrul proiectului CIVIS The Heritage Conceptualisations: A Multifaceted Approach.
Evenimentul a fost organizat de Institutul de Studii Africane din cadrul Universității din București, iar cursurile au fost susținute de profesori de la universitățile CIVIS partenere în proiect (Universitatea din București, Universitatea Autonoma de Madrid și Universitatea din Glasgow) și de cercetători de la Institutul Național al Patrimoniului cărora li s-au alăturat colegi de la Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu și de la Muzeul Țăranului Român.
Ceea ce a conferit un caracter aparte acestui eveniment științific a fost participarea, la invitația UB, a profesorilor de la Universitatea Hassan II din Casablanca – Maroc și Universitatea din Sfax – Tunisia, instituții cu statut de parteneri privilegiați în cadrul CIVIS, precum și de la Universitatea Félix Houphouët-Boigny de Cocody Abidjan-Coasta de Fildeș.
La prelegerile și discuțiile în limbile engleză și franceză au participat (în format hibrid) studenți din programele de licență, master și doctorat de la universitățile partenere în proiect.
Tradiția, moștenirea și transmiterea patrimoniului au fost subiectele în jurul cărora s-au desfășurat cursurile și seminarele pe parcursul zilelor de lucru, iar temele abordate au vizat deopotrivă patrimoniul material și cel imaterial cât și patrimoniul virtual.
Școala de vară interdisciplinară găzduită de Universitatea din București a prilejuit întâlnirea, schimbul de idei și expertiză între specialiști pe problematici foarte diverse legate de patrimoniu, teme de interes atât în spațiul academic european cât și african, într-un moment în care păstrarea moștenirii culturale a devenit mai mult ca niciodată o prioritate.
Atmosfera și utilitatea acestei școli de vară sunt redate în câteva testimoniale ale participanților care pot fi accesate aici.
Mai multe detalii cu privire la temele de discuție și la desfășurarea școlii de vară Cultural Heritage and Digital Humanities: Current Research and Dissemination Methodologies sunt disponibile în programul integral al evenimentului, aici.
Proiectul The Heritage Conceptualisations: A Multifaceted Approach a fost conceput și realizat în cadrul Institutului de Studii Africane. Instituția cu vocație interdisciplinară creată în 2017 ca parte a Universității din București reunește profesori și cercetători din mai multe facultăți și colaborează cu alte centre cu vocație similară din universitățile din țară, din Europa, din Africa și din Statele Unite ale Americii. Institutul desfășoară activități de cercetare științifică, organizează conferințe, colocvii și alte manifestări științifice publice în domeniul studiilor africane. De asemenea, se implică în programele de predare pentru masterat și contribuie la integrarea în cadrul activităților de cercetare a doctoranzilor care se formează în domenii conexe.
Proiectul finanțat în cadrul CIVIS este rezultatul colaborării între universitățile partenere în cadrul consorțiului (Universitatea din București, Universitatea Sapienza Roma, Universitatea Autonoma Madrid, Universitatea din Glasgow), universitățile cu statut de partenere privilegiate (Universitatea Hassan II Casablanca-Maroc, Universitate din Sfax- Tunisia, Universitatea Cheikh Anta Diop Dakar-Senegal) și alte universități (Universitatea din Pau-Franța) și institute de cercetări (Institutul Național al Patrimoniului) cu care membrii Institutului au lucrat de-a lungul timpului. Din echipa care a realizat proiectul, coordonată de Simona Corlan Ioan (director al Institutului de Studii Africane), fac parte profesorii : Alexandra Lițu și Alexandru Vasiliu (Departamentului de Istorie Antică Arheologie și Istoria Artei din cadrul Facultății de Istorie UB), Javier Salido Domínguez (Universitatea Autonomous Madrid) Carlo Giovani Cereti (Universitatea Sapienza Roma) Jelmer Vos (Universitatea din Glasgow)
Nucleul proiectului îl reprezintă analiza diferitelor tipuri de conceptualizare și de problematizare a statutului patrimoniului în contexte socio-culturale, politice și economice diferite. Tradiția, transmiterea moștenirii, memoria și patrimoniul au devenit în ultimii ani subiecte de interes în foarte multe arii culturale. Obiectivul central al acestui proiect a fost de a aduce împreună experiențe din spații aparent diferite, dar care, în realitate, trecând prin experiențe traumatice (colonizare și comunism), împărtășesc experiențe similare în domeniul păstrării și transmiterii patrimoniului.
Proiectul va continua în anii următori prin schimburile de profesori și studenți, pregătirea și predarea de cursuri în universitățile partenere pe teme comune de interes și publicarea unui volum care să dea seama de stadiul cercetărilor membrilor proiectului.