Marți, 23 iunie 2020, Universitatea din București a găzduit webinarul internațional “Innovating HE Pedagogy in Turbulent Times”, co-organizat împreună cu CIVIS și UNICA.
Evenimentul online a fost moderat de Sorin COSTREIE, prorector al Universității din București, gazdă a evenimentului, și de Luciano SASO, președintele UNICA și prorector al Universității Sapienza din Roma.
În cadrul webinarului au susținut prezentări: Lucian CIOLAN – Innovative pedagogies or adaptation for survival?; Clas HÄTTERSTRAND – From physical to digital – success factors and challenges when Stockholm’s University adapted to the corona virus pandemic; Romiță IUCU – Learn – Unlearn – Relearn teaching in the post-pandemic universities; Clara MOLINA – Rethinking student contact time; Anca NEDELCU – The Great Disruption”: recovery forecasts and post-pandemic pedagogy in higher education and Alice PEDREGOSA – Teaching during turbulent times – interplay of isolation and innovation.
Pornind de la premisa că contextul problematic dat de pandemie poate, în fapt, să devină o oportunitate pentru transformarea învățământului superior, conferința a abordat subiecte importante precum tipurile, practicile și factorii-cheie în inovarea învățământului superior, analizând capacitatea acestuia de a trece într-un ritm accelerat de la modele mai degrabă tradiționale și conservatoare la practici și formate mult mai inovative. Ca exemplu, dat fiind că pandemia a obligat comunitățile academice să construiască tipuri diferite de conexiuni, a devenit foarte puțin probabilă o viitoare revenire totală la învățământul față în față. Astfel, cadrele didactice vor fi nevoite să identifice cele mai relevante și mai potrivite modalități de a adapta formele deja consacrate de conexiune și de a găsi soluții hibride de interacțiune.
Totodată, webinarul a discutat modurile în care criza sanitară a afectat teorii, concepte și practici fundamentale privind învățământul superior, oferind participanților exemple concrete de adaptare și de bune practici de inovare utilizate deja în universitățile reprezentate în cadrul întâlnirii.
Abordând provocările și incertitudinile întâmpinate de universități din cauza contextului dat de pandemie, conferențiarii au identificat cele mai semnificative soluții pedagogice, arătând că transformarea digitală și virtuală impusă de pandemie a generat schimbări ireversibile în învățământul superior. Ca urmare, cadrele didactice din universități sunt nevoite să întâmpine aceste provocări cu deschidere și să fie pregătite chiar pentru a face abstracție de vechile practici pentru a reuși să se adapteze la noile reguli care vor configura mediul academic atât la nivel local sau regional, cât și la nivel global.
Ca o consecință, cadrele didactice vor fi nevoite să treacă printr-un nou proces de profesionalizare, menit să-i pregătească pentru noi provocări pedagogice (atât în privința informației, cât și a aspectelor tehnice și a pregătirii în utilizarea instrumentelor digitale).
Webinarul s-a încheiat cu o secțiune de întrebări și răspunsuri, care a permis intervenții din partea numeroșilor participanți, reprezentanți ai mai multor universități europene, membre CIVIS sau UNICA, dar și profesori din mediul preuniversitar sau studenți interesați de subiectele discutate.
Vorbitori
Lucian CIOLAN este profesor de politici educaționale și de cercetare, fost decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației a UB. Prorector pentru Proiecte de dezvoltare, Învățare continuă și Infrastructură educațională al Universității din București și coordonator (împreună cu Anca Nedelcu) al pachetului de lucru 7 – Teaching excellence – din cadrul CIVIS.
Clas HÄTTERSTRAND este vicepreședinte al Universității Stockholm din 2016 și profesor de Geografie fizică. Printre alte responsabilități în sectoare variate ale Universității, cele mai multe legate de educație, este președinte al Comitetului pentru Asigurarea Calității și președinte al Unității Pedagogice pentru Învățământ Superior.
Romiță IUCU este președinte al Consiliului de Administrație al Universității din București și profesor în cadrul Departamentului de Științe ale Educației. A fost numit membru al Comitetului director al European University Association (EUA), Teaching and Learning Initiative. A deținut diverse funcții profesionale și de management (fost rector al Universității din București între 2016 și 2017, prorector pentru probleme academice, pentru mai mult de 16 ani). Din toate aceste funcții, prof. Iucu a configurat, manageriat și validat politici de învățământ superior și pentru educarea adulților, atât la nivel național, cât și la nivel internațional.
Clara MOLINA este în momentul de față prorector pentru studii universitare, deci se ocupă de probleme academice. A fost implicată în chestiuni privind asigurarea calității pentru titlurile oficiale. Timp de 20 de ani a predat lingvistică în cadrul departamentului de studii engleze (Facultatea de Științe Umaniste).
Anca NEDELCU este profesor la Universitatea din București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, și, în același timp, prodecan pentru relații internaționale și managementul calității. Ariile ei de interes profesional și de cercetare se învârt în jurul conceptelor de echitate, diversitate în educație, practici reflexive, leadership și educație media. Portofoliul ei profesional include activități precum consultant internațional, consilier ministerial în cadrul Ministerului Învățământului și Cercetării, trainer, coordonator de proiect. Anca este în prezent coordonator al pachetului de lucru 7 – Teaching excellence – și membru activ în grupul de lucru privind mobilitățile virtuale din cadrul CIVIS
Alice PEDREGOSA este în prezent conferențiar la Universitatea Aix-Marseille. Principalele ei arii de interes vizează educația în știință, atât în calitate de cadru didactic universitar, cât și ]n calitate de cercetător. Totodată, a fost implicată în programe de training dedicate predării pentru învățământul superior. Alice și-a petrecut ultimii doi ani în mobilitate la Institutul Național al Educației din Singapore.
UB este considerată una dintre cele mai importante instituții de învățământ, cercetare și cultură din România, dobândind, în cei peste 150 de ani de existență, un solid prestigiu național și internațional. Universitatea din Bucureşti oferă numeroase programe de studii, la toate nivelurile şi formele de pregătire universitară: 93 de programe de licenţă, 208 programe de masterat, 21 de programe de doctorat, programe de reconversie profesională şi de perfecţionare. UB are 32.000 de studenţi şi peste 1.300 de cadre didactice titlulare.
Alianța CIVIS – European Civic University este formată din opt instituții europene de învățământ superior (Aix-Marseille Université, National and Kapodistrian University of Athens, Universitatea din București, Université libre de Bruxelles, Universidad Autónoma de Madrid, Sapienza Università di Roma, Stockholm University și Eberhard Karls Universität Tübingen), cu o comunitate cu peste 384.000 studenți și 55.000 membri ai personalului, din care 30.000 sunt profesori universitari și cercetători. Misiunea CIVIS este de a crea un altfel de campus universitar European, contribuind la o integrare europeană de profunzime, care presupune trasee educaționale comune, dezvoltarea unor infrastructuri de cercetare complementare și trasee de studiu diversificate.
UNICA este o rețea instituțională formată din 53 de universități din 37 de capitale ale Europei, care aduc laolaltă peste 175.000 de angajați și 1.950.000 de studenți. Fondată în 1990, misiunea UNICA este de a facilita colaborările internaționale și de a promova leadership–ul academic prin înțelegerea și schimbul de bune practici între membrii săi.
Următorul EduLab UNICA va avea loc pe 4 decembrie 2020 la Universitatea din București.