În cadrul celei de-a șaptea Gale a Premiilor Senatului, desfășurată la finalul anului 2023, cursul Applied Computer Science in Psychology and Cognitive Sciences, conceput și predat de lect. univ. dr. Șerban Andrei Zanfirescu, cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București, a fost desemnat „Cel mai inovator curs universitar” în domeniul Științelor Sociale.
Disponibil în limba engleză în cadrul programului Psihologie-Științe Cognitive – fondat în anul 2021 la FPSE –, cursul este unul interdisciplinar și are ca obiectiv principal integrarea domeniilor de computer science și psihologie pentru a oferi studenților o perspectivă unică asupra modului în care tehnologia poate influența și îmbunătăți înțelegerea și tratamentul problemelor de sănătate mintală.
„În plus, acest curs deschide oportunitatea de a iniția proiecte de cercetare în colaborare cu studenții, care ar putea investiga eficiența realității augmentate în ameliorarea simptomelor de anxietate, oferind astfel oportunități semnificative de dezvoltare academică și profesională”, subliniază laureatul în scrisoarea de argumentare pentru Premiile Senatului.
Despre activitatea sa ca profesor, psiholog clinician și inițiator al unui curs universitar inovativ, interacțiunea cu studenții și necesitatea integrării tehnologiei în psihologie, ne va vorbi în continuare chiar Șerban Andrei Zanfirescu.
Reporter: Ce v-a motivat să concurați la cea de-a șaptea ediție a Premiilor Senatului Universității din București?
Șerban Andrei Zanfirescu: Evenimentul Premiile Senatului oferă oportunitatea de a cunoaște alți colegi din facultăți cu alt profil din cadrul Universității din București și îmi face plăcere să împărtășesc cu aceștia cursurile pe care le predau, deoarece domeniul de științe cognitive și psihologie este inter- și multidisciplinar.
R.: Ce a însemnat pentru dumneavoastră obținerea acestui premiu?
Ș.A.Z.: Obținerea acestui premiu a însemnat pentru mine recunoștință și apreciere, confirmarea că sunt pe drumul cel bun. Este foarte important atunci când munca și efortul sunt recunoscute.
R.: Vorbiți-ne despre cursul Applied Computer Science in Psychology and Cognitive Sciences care v-a adus distincția pentru „Cel mai inovator curs” la categoria Științelor Sociale a competiției. Care sunt elementele de noutate / de originalitate ale acestuia? În ce constă evaluarea finală?
Ș.A.Z.: Interacțiunea om-calculator este un domeniu intens studiat la nivel internațional, însă mai puțin în România și implică procese și mecanisme ce privesc modul în care indivizii percep, integrează, analizează și utilizează o gamă largă de dispozitive tehnice, precum și diverse software-uri și aplicații. Observăm cum în diferite domenii, cum ar fi psihologia industrial-organizațională, profesioniștii folosesc software-uri și aplicații pentru a-și îndeplini sarcinile la locul de muncă. În psihologia militară, de exemplu, căștile VR sunt utilizate pentru simulări, dar și pentru intervenții în diferite tulburări psihologice, cum ar fi Tulburarea de Stres Post-Traumatic (PTSD). Sunt documentate fenomene psihologice, precum scăderea vigilenței (vigilance decrement), care implică o formă de suprasolicitare cognitivă atunci când individul interacționează cu un set complex de aplicații.
În cadrul facultății, studenții participă la cursuri atât teoretice, cât și interactive, ce acoperă teme precum: interacțiunea computer-om, procesarea informațiilor, utilizarea tehnologiei VR în selecția de personal, simulare și intervenții, analiza sentimentală ca metodă statistică pentru a înțelege interacțiunea indivizilor cu aplicațiile sociale, relația dintre social media și personalitate, chatbots generativi și câteva noțiuni introductive despre învățarea automată (machine learning). Evaluarea finală constă într-un examen tip grilă și un proiect de proiectare a unei aplicații bazat pe un cadru teoretic, menit să acopere o nevoie sau un gol identificat în experiența utilizatorilor. De-a lungul anilor, am primit proiecte extrem de bine realizate.
R.: În motivația / argumentarea pentru Premiile Senatului, ați menționat faptul că obiectivul principal al cursului este integrarea domeniilor de computer science și psihologie pentru a oferi studenților o perspectivă unică asupra modului în care tehnologia poate influența și îmbunătăți înțelegerea și tratamentul problemelor de sănătate mintală. În ce măsură credeți că ați reușit să vă atingeți scopul?
Ș.A.Z.: Consider că am reușit să ating o parte semnificativă a obiectivului, deoarece, împreună cu studenții, am studiat și analizat critic diverse aplicații utilizate în tratarea adicțiilor (de exemplu, SmokeFree), gestionarea emoțiilor (de exemplu, How We Feel) și evaluare (de exemplu, I’m Fine). De asemenea, studenții au avut oportunitatea să efectueze o analiză sentimentală pe o bază de date pusă la dispoziție publicului de către Amazon.
R: Cât de important este ca un student să țină pasul cu evoluția unor domenii de cercetare aflate într-o dinamică continuă, cum sunt psihologia și științele cognitive ? În ce fel sunt impactate sau preconizați că vor fi influențate de Inteligența Artificială?
Ș.A.Z.: Ca omenire, am intrat de ceva timp în era Inteligenței Artificiale, iar acum începem să vedem impactul pe care îl are asupra noastră ca indivizi. De la algoritmi pentru procesarea imaginilor (inclusiv deepfake, care poate influența percepțiile noastre), la algoritmi folosiți în intervenții psihoterapeutice scurte și precise, și până la integrarea AI-ului în autovehiculele pe care le conducem, domeniul s-a extins enorm în ultimii ani. Această expansiune rapidă face ca uneori să nu reușim să investigăm pe deplin impactul pe care aceste tehnologii noi îl au asupra psihicului nostru.
R: Care este raportul dintre teorie și practică? În ce fel valorificați și vă ajutați de resursele tehnologice existente în Laboratorul de Psihologie Computațională din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației?
Ș.A.Z.: Raportul dintre teorie și practică este de aproximativ 60/40%. La finalul anului 2024, Laboratorul de Psihologie Computațională va fi dotat cu patru căști VR (Varjo XR-4), care le vor permite studenților să experimenteze diferite aplicații în cadrul seminarelor.
R.: Pornind de la premisa că cel mai bun argument în favoarea cursului îl reprezintă părerile studenților, care este feedback-ul acestora?
Ș.A.Z.: Până în prezent, feedback-ul a fost favorabil. Am primit și feedback constructiv, atât de la studenții din programul în limba română, cât și de la cei din programul în limba engleză, pe care îl iau în considerare și continui să-l încorporez. Cred că cel mai semnificativ aspect a fost când mai mulți studenți mi-au spus că inițial se așteptau la un curs obișnuit, dar pe parcurs au devenit captivați și interesați. De asemenea, am primit feedback și privind utilitatea cursului în joburile part-time în care sunt implicați unii studenți.
R: Care sunt acei profesori care v-au marcat în mod deosebit în timpul studiilor și în ce mod au contribuit aceștia la evoluția dumneavoastră profesională și personală?
Ș.A.Z.: Unul dintre profesorii care au lăsat o amprentă puternică în viața mea profesională și personală este domnul prof. univ. dr. Dragoș Iliescu. Dumnealui m-a sprijinit în dezvoltarea ideilor mele și m-a încurajat să particip în diverse proiecte de interes pentru mine. Astfel, am ajuns să fiu membru activ într-un proiect finanțat prin fonduri PNRR, intitulat „Development and Validation of a Virtual Reality Assessment of Personality and Cognitive Ability”. De asemenea, vreau să menționez și colegii mei din Departamentul de Psihologie și Științe Cognitive, care contribuie la crearea unei atmosfere plăcute și de încredere și care m-au susținut în demersurile mele științifice.
R.: După părerea dumneavoastră, ce credeți că ar mai putea face Universitatea din București pentru a stimula excelența în domeniul cercetării?
Ș.A.Z.: Din anul 2010, de când eram student la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a UB a reușit să se extindă atât la nivel național, cât și internațional. Universitatea încurajează vizibil angajații să se implice în prezentarea lucrărilor științifice în afara țării. În opinia mea, Universitatea ar putea stimula excelența în cercetare prin eficientizarea proceselor birocratice legate de proiectele și granturile realizate în parteneriat cu UB.