Conf. univ. dr. Laura Sitaru, decan al Facultății de Limbi și Literaturi Străine a UB și expert în civilizație islamică, comentarii cu privire la situația din Afganistan

Conf. univ. dr. Laura Sitaru, decan al Facultății de Limbi și Literaturi Străine a UB și expert în civilizație islamică, comentarii cu privire la situația din Afganistan

În ultima perioadă, situația din Afganistan ocupă primele pagini ale ziarelor și o mare parte din jurnalele de știri ale principalelor posturi de televiziune, fiind unul dintre subiectele de actualitate la nivel global. Conf. univ. dr. Laura Sitaru, cadru didactic la secția de arabă și decan al Facultății de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București oferă, într-un interviu pentru Radio Europa Liberă România, o perspectivă amplă asupra contextului generat de această situație.

Redăm, mai jos, materialul publicat pe site-ul Radio Europa Liberă România. Varianta video a interviului este disponibilă aici.

Interviu | Laura Sitaru, expertă în islam: Nu cred că talibanii se vor abate de la ideologia care i-a format

Laura Sitaru este conferențiar la secția de arabă a Universității din București și o bună cunoscătoare a spațiului musulman. Într-un interviu pentru Europa Liberă, aceasta se arată sceptică în privința unei schimbări fundamentale a talibanilor față de modul de a gândi și a acționa din anii `90.

Europa Liberă: Din ce formă a islamului fac parte talibanii?

Laura Sitaru: Talibanii practică una dintre formele cele mai radicale ale islamului, o formă care este inspirată în mod cert din mișcarea wahhabită, mișcare care a luat ființă în secolul al XVIII-lea în Arabia Saudită. Este o mișcare care practică o întoarcere la islamul pur, la islamul textului. Prin urmare, atât wahhabiții, cât și toate orientările care au derivat de aici – printre ele și această mișcare a talibanilor – nu recunosc interpretările ulterioare sau orice tip de interpretare a textului coranic. De aceea interpretarea lor este una literalistă, adică se referă la înțelegerea textului coranic ad litteram.

Ceea ce, firește, pune probleme foarte mari – probleme teologice – în cadrul islamului. De la apariția textului coranic și până în secolul al XVIII-lea, când vorbim de apariția mișcării wahhabite, textul coranic și tradițiile profetice au fost interpretate în nenumărate școli de gândire, care s-au dezvoltat între timp și au creat mișcări mai deschise, mai liberale sau mișcări mai conservatoare.

Ceea ce fac wahhabiții și excrescența lor ideologică, talibanii, este să șteargă cu buretele tot acest efort de interpretare a textului islamic, de adaptare a textului la condițiile sociale și să se întoarcă la o realitate pe care o cunoaștem foarte puțin. Este o realitate emanată direct din textul coranic așa cum îl înțeleg, așa cum îl lecturează wahhabiții, respectiv, talibanii.

Această formă de interpretare a textului coranic este extrem de dură și extrem de exclusivistă. Toate celelalte forme de islam, toate celelalte dezvoltări religioase din interiorul islamului nu sunt recunoscute de către islamul wahhabit și de către mișcarea talibană.

Europa Liberă: Prin urmare, modul de a gândi al talibanilor în privința religiei poate fi întâlnit și în alte locuri din lume?

Laura Sitaru: Aș vrea să avem perspectiva acestui export ideologic foarte bine instrumentalizat de către Arabia Saudită, care i-a asigurat influență mare în zonele în care această ideologie a fost exportată. Mă refer la Pakistan, mă refer, mai ales, la ceea ce s-a întâmplat după căderea Uniunii Sovietice, în anii `90, când această formă de islam a fost exportată în republicile ex-sovietice de religie islamică, în detrimentul islamului practicat în zonele acelea, islam de influență otomană și de rit hanefit. E vorba de un islam relaxat, să spunem, prin comparație cu islamul puternic ideologizat wahhabit.

Acest tip de islam a fost exportat și în Afganistan, tot în anii `90. De altfel, Arabia Saudită a exportat atunci nu numai ideologie, ci și oameni care să propovăduiască această ideologie. (…) Mișcarea talibană apare în 1994 exact sub influența acestui export masiv de ideologie wahhabită care vine dinspre Riad și cu susținerea fundamentală financiară a Riadului. Tot în același timp apar în Kandahar, apar în Pakistan, în zona paștună, o mulțime de școli religioase care nu vin pe tradiția islamică a locului, ci aduc ideologie wahhabită de export din Arabia Saudită.

Este, dacă vreți, o lucrare de soft power extrem de bine dusă la bun sfârșit de Arabia Saudită.

Europa Liberă: Din declarațiile de până acum ale talibanilor nu e foarte clar cum va arăta guvernarea țării. Ce pare sigur însă e că, în centrul felului lor de conduce, va fi legea islamică. Înseamnă întoarcerea la practicile atât de cunoscute din urmă cu peste 20 de ani?

Laura Sitaru: Sharia presupune guvernarea după legile islamului. Vedeți, este foarte periculos să generalizăm. Care legi ale islamului? Din ce perioadă? După care interpretare? Există niște legi universale ale islamului? Nu. Cum nu există niște legi universale ale creștinismului, de exemplu. Și atunci, când vorbim despre Sharia și aplicarea acesteia, trebuie să vedem exact cine o aplică. Este fundamental.

Aici o aplică această orientare wahhabită. Atunci ne așteptăm practic ca Sharia să fie aplicată ad litteram, așa cum decurge ea din textul coranic. (…) Sunt pedepse care se practicau la momentul acela. Mutilări. Tăierea mâinii drepte pentru cei care fură. Lovituri de bici­ sau pedeapsa capitală, care se aplică până în momentul de față la Riad (Arabia Saudită).

Europa Liberă: Îngrijorări foarte mari sunt legate de drepturile femeilor într-un astfel de regim. Printre altele, accesul la școli sau simplul lucru de a nu depinde de un bărbat în activitățile zilnice. Se pune și problema purtării acelui văl/veșmânt, burqa, folosit în spațiile publice pentru a acoperi o femeie din cap până-n picioare, inclusiv fața. Este undeva menționată în Coran acoperirea feței unei femei?

Laura Sitaru: În această perioadă considerată reper și la care se întorc talibanii și alți extremiști, adică în perioada în care a trăit profetul Muhammad, vălul este considerat un semn al statutului social. Așadar vălul era purtat în perioada respectivă în exclusivitate de către soțiile profetului pentru a se distinge de restul femeilor din comunitate. Deci nu era un fenomen generalizat, nu era impus ca obiect vestimentar. (…)

Asta nu înseamnă că nu avem versete în Coran și apoi hadith-uri (consemnări ale unor fapte sau ziceri ale profetului Muhhamad – n.red) în care femeile sunt îndemnate, deci este luată ca recomandare, să-și acopere părțile corpului, părul, dar niciodată fața. Nu scrie niciunde că femeia nu trebuie să fie văzută, că nu trebuie să i se vadă chipul. Acestea sunt, din nou, interpretări duse la extrem.

Sigur, este o problemă cu talibanii de la un capăt la altul.

Acel tip de văl atotacoperitor îl întâlnim și în Arabia Saudită, deci nu este ceva extraordinar. Este un abuz în mod cert și nu are nicio legătură cu practicarea religiei, nu are nicio legătură cu conceptul de pietate, cu conceptul de bun musulman­. Este o modalitate de a spune încă o dată că femeile sunt de rang secund și că spațiul public nu le aparține de fapt.

Europa Liberă: În Afganistan religia a devenit statul. E un lucru comun în lumea musulmană?

Laura Sitaru: Din primele momente ale islamului lucrurile au stat așa. Distincția s-a făcut foarte greu sau deloc între factorul religios și contribuția acestuia la constituirea și dezvoltarea unei entități politice.

De-a lungul istoriei islamice, religia a fost tot timpul prezentă alături de factorul politic. S-au condiționat reciproc. S-au susținut reciproc.

Europa Liberă: Văzând tot ce s-a întâmplat în ultimele săptămâni, aveți speranțe că talibanii se vor comporta altfel față de prima lor venire la putere?

Laura Sitaru: Una este să faci PR și atunci, acolo, poți să apari într-un fel anume, însă talibanii nu cred că s-au schimbat în profunzimea lor. În nici un caz nu cred că se vor abate de la ideologia care i-a format.

Depinde foarte mult de felul în care se vor raporta la comunitatea internațională, cât de mult își vor dori să fie recunoscuți de această comunitate internațională și cât de multe concesii sunt capabili să facă pentru această recunoaștere internațională.

Este limpede că societatea occidentală nu va avea relații cu regimul taliban în forma lui actuală sau sper. Dar sunt alte puteri regionale sau mondiale care nu par să fie deranjate de statutul femeilor în regimul taliban. Mă refer aici la China, la Rusia, la statele din regiune care au avut și până acum relații cu talibanii, Pakistanul, în primul rând. Qatarul, care este mai noul „patron” spiritual al acestei mișcări.

Europa Liberă: Deci nu sunteți optimistă?

Laura Sitaru: Nu sunt optimistă. Văzând disperarea afganilor din aceste zile, îmi este foarte greu să văd un viitor luminos pentru Afganistan.

SECŢIUNE ACCESIBILIZATĂ PENTRU PERSOANELE CU DIZABILITĂŢI DE VEDERE

Close Popup
Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


Google Analytics
Cine suntem
Site-ul este deținut și administrat de Universitatea din București cu sediul în Bulevardul Mihail Kogălniceanu 36-46, București. Pentru a urmări mai ușor informațiile, trebuie să știţi că ne putem referi la instituția noastră folosind termenii „Universitatea din București”, „nouă”, „nostru” etc, iar la tine, ca utilizator și vizitator al site-ului, folosind termenii „utilizator”, „dumneavoastră”, etc. Această politică descrie informațiile pe care le colectăm atunci când vizitați www.unibuc.ro. Prin utilizarea acestui site web, sunteți de acord cu colectarea și utilizarea informațiilor dumneavoastră personale (în cazul în care acestea sunt furnizate) în conformitate cu această politică. Site-ul poate conține legături către și de pe site-uri web. Dacă urmați un link către oricare dintre aceste site-uri web, rețineți că acestea au propriile politici de confidențialitate. Universitatea București nu are nicio responsabilitate sau răspundere pentru aceste politici sau modul în care aceste site-uri web își gestionează datele. Verificați aceste politici înainte de a trimite orice informații personale acestor site-uri.
Informațiile colectate şi durata de stocare
În cazul în care utilizați site-ul nostru, vom colecta și procesa următoarele date personale despre dumneavoastră:
  • Informații pe care ni le oferiți atunci când completați un formular web sau solicitați trimiterea newsletter-ului. Informațiile pe care ni le furnizați pot include numele, adresa de e-mail, numărul de telefon, etc.
  • Informatiile pe care ni le oferiti in formularul de solicitare de informatii publice (ex. nume, prenume, e-mail) sunt colectate conform Legii nr. 544/2001
  • Informații pe care le colectăm despre dumneavoastră, prin intermediul fişierelor cookie pe care le folosim, în momentul în care accesați site-ul nostru. Pentru detalii suplimentare, consultați informarea privind cookie-urile.
Stocarea datelor de natură personală se realizează pe servere situate în România, atâta timp cât avem consimțămȃntul dumneavoastră.
Cum utilizăm datele personale pe care le furnizați sau le colectăm
Folosim datele personale despre dumneavoastră în următoarele moduri:
  • datele personale furnizate de dumneavoastră prin formularele noastre web vor fi folosite în scopul procesării cererilor dumneavoastră. Prin trimiterea solicitării sunteți de acord cu prelucrarea datelor dumneavoastră de către Universitatea din București.
  • în cazul în care sunteți de acord cu primirea de informații prin newsletter, vă vom trimite noutǎți despre următoarele subiecte:
  • informații despre evenimentele şi activităţile organizate în cadrul Universităţii din Bucureşti
  • informațiile tehnice pe care le colectăm prin utilizarea cookie-urilor vor fi utilizate în scopurile stabilite în “Informarea privind cookie-urile”.
Transferuri internaționale
În vederea oferirii serviciului de newsletter, datele dumneavoastră de identificare și contact sunt transmise către MailerLite, cu sediul în Lituania. Detalii privind măsurile de protectie a datelor adoptate de către MailerLite se găsesc la adresa https://www.mailerlite.com/terms-of-service  şi pe site-ul https://www.privacyshield.gov/welcome Site-ul nostru web utilizează Google Analytics, un serviciu pentru analiza web, precum şi Google Adwords, furnizate de Google. Google Analytics utilizează fișiere de tip cookie pentru a ajuta un anumit site web să analizeze modul în care utilizați respectivul site web. Informațiile generate de fișierele de tip cookie cu privire la utilizarea de către dumneavoastră a site-ului web vor fi transmise și stocate de Google pe servere care pot fi localizate în UE, SEE şi/sau Statele Unite. Google va utiliza aceste informații în scopul evaluării utilizării de către dumneavoastră a site-ului web, elaborând rapoarte cu privire la activitatea site-ului web și furnizând alte servicii referitoare la activitatea site-ului web și la utilizarea internetului. De asemenea, Google poate transfera aceste informații către terți în cazul în care are această obligaţie conform legii sau în cazul în care acești terți prelucrează informațiile în numele Google. Google nu va asocia adresa dumneavoastră IP cu alte date deținute de Google. Informații detaliate cu privire la Google și protecția datelor cu caracter personal (inclusiv modul în care puteți controla informațiile trimise către Google) pot fi găsite la: https://policies.google.com/privacy/partners. Din site-ul nostru web puteţi să distribuiţi un articol utilizând un buton de distribuire în reţelele de socializare (de exemplu: Facebook, Twitter, Youtube). Informații detaliate cu privire la protecția datelor cu caracter personal oferită de aceste organizatii pot fi gasite la adresele: https://www.facebook.com/policy.php https://twitter.com/en/privacy https://www.youtube.com/yt/about/policies/#community-guidelines
Accesați datele dumneavoastră personale
Aveți dreptul să cereți o copie a informațiilor deținute de noi  prin formularea unei solicitări de acces. Pentru a solicita o copie a datelor deținute despre dumneavoastră sau pentru a vă actualiza informațiile, contactați Universitatea din București la adresa de e-mail dpo@unibuc.ro. Datele de natură personală deținute de către Universitatea din București sunt supuse condițiilor din Regulamentul UE 679/2016 care oferă persoanelor vizate dreptul de acces la toate tipurile de informații înregistrate, deținute de operatorul de date, sub rezerva anumitor limitări.
Drepturile persoanei vizate
Conform Regulamentului 679/2016 - GDPR, aveţi dreptul de a solicita Universitaţii din București, în calitate de operator de date de natură personală, rectificarea, ştergerea sau restricţionarea prelucrării datelor personale referitoare la dumneavoastră. De asemenea, aveţi dreptului de a vă retrage consimţământul în orice moment, fără a afecta legalitatea prelucrării efectuate pe baza acestuia, înainte de retragere. Dacă nu mai doriți să primiți newsletter-ul, vă puteţi dezabona prin trimiterea unui e-mail la adresa contact@pr.unibuc.ro sau prin folosirea linkului de dezabonare din cadrul newsletter-ului.
Dreptul de a depune o plângere în faţa Autorităţii de supraveghere
Conform Regulamentului 679 /2016 - GDPR, aveți dreptul de a depune o plângere la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Mai multe detalii se pot obține accesȃnd adresa http://www.dataprotection.ro/.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Decline all Services
Save
Accept all Services