În cadrul proiectului Erasmus+ CORTTEX – Cognitive Resouces for Toddlers Teens and Expert, coordonat de Universitatea din București, a fost elaborat un curriculum pentru Educație Cognitivă.
Acesta este un instrument menit să sprijine profesorii și alți adulți implicați în activități educaționale (consilieri, psihologi, părinți etc.) în implementarea unei educații bazate pe dezvoltare cognitivă. Curriculumul se adresează specialiștilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, conținutul și activitățile fiind adaptate la nivelul de vârstă al elevilor.
Dezvoltat sub formă de module, acesta demonstrează importanța educației pentru dezvoltarea cognitivă. Pentru a face acest lucru, oferă instrumente interdisciplinare și sugestii metodologice, care pot stimula un proces holistic de schimbare în modul în care are loc predarea.
Curriculumul este organizat în jurul a trei elemente principale: o introducere în educația centrată pe dezvoltarea cognitivă; linii directoare pentru implementarea unei educații centrate pe dezvoltarea cognitivă, care decurg dintr-o analiză de nevoi desfășurată în vederea identificării zonelor de îmbunătățire în procesele clasice de educație și sugestii metodologice în sprijinul procesului educațional.
Munca de susținere și promovare a educației centrate pe dezvoltarea cognitivă este construită pe următoarele principii de bază, care sunt esențiale, inspiratoare și importante atunci când se ia în considerare educația dezirabilă: fiecare copil are un drept fundamental la educație și fiecărui copil trebuie să i se ofere posibilitatea de a atinge și de a menține un nivel acceptabil de învățare; fiecare copil are propriile caracteristici, interese, abilități și nevoi de învățare; sistemul de învățământ trebuie să fie structurat, organizat și livrat astfel încât să țină cont de marea diversitate a acestor caracteristici și nevoi.
În acest sens, școlile trebuie să creeze comunități de învățare primitoare pentru toți copiii și să ofere o educație semnificativă pentru a crește eficacitatea calității și utilitatea sistemului de învățământ.
Persoanele interesate pot accesa curriculumul aici.
Îmbunătățirea procesul de învățare și dezvoltare cognitivă, printre scopurile proiectului
În cadrul proiectului CORTTEX, Universitatea din București se bucură de sprijinul Casei Corpului Didactic din București, Universității Macedonia (Grecia), European Association of Mental Health in Intellectual Disability (Belgia) și Intelearn Information Technology in Learning (Grecia).
Proiectul CORTTEX este o inițiativă la scară largă de a dezvolta, integra și disemina strategii educaționale inovatoare – metode și instrumente de învățare moderne, pentru a crea lecții de predare cognitivă cu nivel ridicat de noutate sau interconectate, și pentru a construi o platformă europeană de învățare care să susțină diseminarea rapidă a conținuturilor învățării pentru un public larg într-o manieră omniprezentă.
CORTTEX se concentrează pe utilizarea de noi strategii de predare, metode, tehnologii și cunoștințe pentru a crește calitatea experienței cursanților, pentru a îmbunătăți procesul de învățare și dezvoltare cognitivă, pentru a crește rezultatele învățării.
Mai multe detalii despre proiect sunt disponibile aici și aici.