Joi, 5 decembrie 2024, Universitatea din București a lansat rezultatele unui studiu amplu cu privire la motivele pentru care aleg românii să facă voluntariat. Cercetarea a fost inițiată de Kaufland România și desfășurată în parteneriat cu experți din cadrul Facultății de Sociologie și Asistență Socială, facilitat de UniBuc Consult – Serviciul de Training și Consultanță și compania de cercetare iSense Solutions.
Potrivit studiului, doar 5% din români participă activ și constant la acțiuni de voluntariat. Cu toate acestea, 92% dintre ei consideră apelul la voluntariat o practică pozitivă, indiferent dacă s-au implicat sau nu ca voluntari.
Conform rezultatelor cercetării, una dintre cele mai ample din ultimii ani inițiată de mediul privat pe această temă, motivele principale pentru care românii fac voluntariat sunt emoționale, într-un cadru neorganizat. Mai mult de jumătate dintre respondeți nu fac voluntariat din lipsă de timp sau alte obligații (55%), pentru că nu vor (52%) sau cred că statul și alte instituții ar trebui să rezolve problemele societății (51%). Totodată, două treimi (64%) din respondenți nu știu că există o lege a voluntariatului, iar 74% și-au exprimat dorința de a avea un cadru legislativ bine definit pentru desfășurarea acestor activități.
De asemenea, evidențiază cercetarea, aproape jumătate (43%) dintre români nu au participat încă la activități de voluntariat într-un cadru oficial și organizat, iar emoția rămâne principalul factor care îi motivează pe adepții voluntariatului. Rezultatele relevă, totodată, că majoritatea respondenților atribuie voluntariatului asocieri pozitive precum bunătate (90%), responsabilitate (86%) sau implicare civică (82%) și menționează o varietate extinsă de motive pentru care aleg să își petreacă timpul astfel. În ceea ce privește sursele de informare privind oportunitățile de voluntariat și mobilizarea pentru astfel de cauze, rețelele de socializare (32%) și prietenii/cunoștințele (24%) sunt principale. De altfel, cele mai credibile surse de organizare a voluntariatului sunt pentru români grupurile de cetățeni (29%), bisericile (27%), ONG-uri (25%).
Datele studiului fost culese în perioada 29 aprilie – 14 mai 2024, pe un eșantion de 1.005 persoane și este reprezentativ pentru populația României, neinstituționalizată, cu vârsta peste 18 ani.
Raportul statistic al cercetării este disponibil aici.
Despre UniBuc Consult – Serviciul de Training și Consultanță
UniBuc Consult, Serviciul de Training și Consultanță al Universității din București, reunește domeniile de înaltă expertiză ale personalului academic și de cercetare, cu scopul valorificării în proiecte cu impact practic sau la nivel de politici publice. UniBuc Consult dezvoltă infrastructura și practicile interne legate de transferul de cunoaștere și inovație către parteneri publici și/ sau privați, prin proiecte și activități de consultanță, în diferite domenii de activitate. Astfel, Universitatea din București creează o conexiune și mai puternică între mediul academic și mediul socio – economic național și internațional, rezolvând provocări concrete ale societății contemporane, contribuind la dezvoltarea calității vieții în diverse comunități prin fundamentarea intervențiilor strategice și a inițiativelor de dezvoltare.
Pentru partenerii săi externi, publici și privați, UniBuc Consult are rolul de a înțelege nevoile acestora și de a identifica în interiorul echipelor Universității din București experții care pot dezvolta și implementa soluții adaptate, facilitându-le accesul la cercetare de ultimă oră, pentru a-i sprijini să se informeze cu privire la noile evoluții și tendințe din domeniul lor și să își îmbunătățească produsele și/ sau serviciile.
Experții implicați în activitățile de consultanță fac parte din diverse facultăți și departamente ale Universității din București și dețin expertiză solidă în domeniile lor de specializare, iar abordarea pe care o au în dezvoltarea și implementarea de soluții adaptate se bazează pe evidențele și dovezile științifice.
Despre Kaufland România
Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.540 de magazine în 8 țări, peste 155.000 de angajați de angajați și o rețea care a ajuns în prezent la 185 de magazine în România. Asumarea responsabilității ecologice și sociale este un aspect esențial al politicii corporative Kaufland. Crezul companiei constă în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia, de aceea, în 2018, Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială. Cea mai mare parte a proiectelor CSR ale companiei sunt desfășurate în parteneriat cu asociații nonguvernamentale regionale sau naționale și urmăresc implementarea de programe sociale complexe ce se adresează unor grupuri mari de beneficiari.
Despre iSense Solutions
iSense Solutions – The Modern Consumer Company – folosește cele mai inovatoare metode de explorare și analiză a consumatorului modern. Fondată în 2014, compania oferă servicii complete de cercetare de piață și aduce un mix de inovație și eficiență pentru clienți.