Rezultatele studiului internațional privind educația civică și pentru cetățenie ICCS 2022 – International Civic and Citizenship Education Study, desfășurat la nivelul României prin Laboratorul de testare educațională din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității din București arată modul în care este privită democrația prin ochii elevilor români de 14 ani.
În România elevii mai bine pregătiți civic au o abilitate mai bună de a identifica amenințările la adresa democrației și sunt mai optimiști privind participarea lor la viitoarele alegeri, conform analizelor avansate ale datelor. Însă peste jumătate dintre elevii români de clasa a VIII-a au cunoștințe civice și capacități de a face raționamente civice de nivel mediu și scăzut.
În ciuda încrederii scăzute în autoritățile publice, elevii sunt optimiști privind viitoarea lor participare civică: 8 din 10 elevi ar vota la alegerile naționale, 7 din 10 elevi ar aduna semnături pentru o petiție, iar 7 din 10 elevi s-ar implica în activități de voluntariat. Totodată, numai 3 din 10 elevi s-ar înscrie cu siguranță/cel mai probabil într-un partid politic.
Pe viitor e important să sprijinim îmbunătățirea cunoștințelor și a abilităților de gândire civică ale elevilor, iar autoritățile publice centrale și locale ar trebui să se implice în informarea, consultarea și facilitarea participării copiilor/ tinerilor la procesele decizionale.
Disciplina Educație socială este esențială pentru educația civică și pentru cetățenie a elevilor români. Prin susținerea profesorilor care o predau și a colaborării școlilor cu autoritățile publice, putem contribui la consolidarea democrației în România.
ICCS 2022 policy brief
În documentul disponibil aici pot fi consultate o serie de informații cu privire la elevii români, dar și o serie de recomandări pentru școlile și autoritățile din România:
Recomandări pentru Ministerul Educației
Asigurarea premiselor pentru îmbunătățirea statutului disciplinei Educație Socială: cadre didactice specializate și titularizate pe această disciplină, inspector și consfătuiri dedicate, proiecte și resurse didactice dedicate, rețea de metodiști și formatori specializați
Colaborarea cu autoritățile publice centrale și locale în vedere cooptării acestora pentru informarea, consultarea și implicarea copiilor/ tinerilor în procesul de guvernare; primăriile, guvernul, parlamentul și alte instituții publice ar trebui să aibă obligația legală de a iniția programe pentru copii/tineri
Recomandări pentru școli
Promovarea importanței educației civice și pentru cetățenie în rândul elevilor, profesorilor și familiilor
Aprecierea profesorilor care creează contexte pentru formarea și consolidarea cunoștințelor și gândirii civice
Susținerea profesorilor care organizează vizite de studiu și alte activități educative în colaborare cu primăria/consiliul județean și alte autorități locale
Recunoașterea și recompensarea elevilor/profesorilor implicați în acțiuni de voluntariat sau proiecte de serviciu în folosul comunității
Încurajarea unei culturi organizaționale democratice și incluzive la nivelul școlii
Raportul integral ICCS 2022 pentru România este disponibil aici.