În perioada 4-5 iulie 2024, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București (FJSC) a organizat conferința internațională „Public Communication and Artificial Intelligence: Impact and Consequences”.
Evenimentul, găzduit de Sala Senatului a Rectoratului UB, a fost realizat în colaborare cu Institut de la Communication din cadrul Université Lumière Lyon 2 din Franța.
Conferința a reunit peste 60 de profesori și cercetători din spațiul european într-un dialog științific de înaltă ținută cu privire la provocările comunicării publice în contextul transformărilor sociale și tehnologice aduse de Inteligența Artificială. În deschiderea lucrărilor au luat cuvântul prof. univ. dr. Magdalena Platis, prorector al Universității din București responsabil de Studenți, Managementul calității, Sustenabilitate și Responsabilitate socială, conf. univ. dr. Romina Surugiu, decan al FJSC a UB, și conf. univ. dr. Elisabeth Vercher, cadru didactic la Institut de la Communication al Université Lumière Lyon 2.
În panelul din deschidere, intitulat Media, Educație și Inteligență Artificială, au fost prezentate cercetări despre Inteligență Artificială la clasă și în medul virtual – prelegere susținută de prof. univ. dr. Maximiliano Fernández Fernández, cadru didactic la Universidad „Rey Juan Carlos” din Madrid; Despre cum reflectă site-urile de știri din România subiectul Inteligență Artificială –prelegere susținută de prof. univ. dr. Georgeta Drulă, cadru didactic la FJSC, Universitatea din București; Studenți și profesori vs. AI. Un studiu comparativ Franța-România – prezentare susținută de prof. univ. dr. Dana Popescu-Jourdy, prodecan la Universite Lumiere Lyon 2, lect. univ. dr. Camelia Cușnir și conf. univ. dr. Romina Surugiu, cadre didactice la FJSC a UB, și AI și Radioul modern: Cazul proiectului Alex Ionescu (AI) la PROFM, prelegere susținută de conf. univ. dr. Antonio Momoc, de asemenea cadru didactic la FJSC.
În cadrul conferinței au fost prezentate studii despre impactul noilor tehnologii, AI, algoritmi, boți, troli și deepfakes în anul electoral 2024.
Panelul Alegerile politice în era transformărilor digitale a fost moderat de conf. univ. dr. Antonio Momoc și organizat în colaborare între specialiști în comunicare politică și științe politice de la Facultatea de Jurnalism și Stiințele Comunicării și Facultatea de Științe Politice a Universității din București. Analizele au vizat rolul diasporei la alegerile europarlamentare din anul 2024, naționalizare versus localism, suveranism versus globalism, inegalități economice și geografie la alegerile locale comasate cu europarlamentare din 2024, precum și în tentația autoritarismului și a populismului în rândul tinerilor din România.
În cadrul proiectului „Impactul IA asupra practicilor profesionale în învățământul universitar în comunicare și media (IACOM)”, finanțat în cadrul Apelului AUF-ECO 2023 – Sprijin pentru echipele de cercetare SER-ECO, a fost organizată o sesiune care explorează modul în care sunt folosite instrumentele de tip “generative AI” de către studenți și profesori.
Temele dezbaterilor conferinței au fost Evoluția jurnalismului în era digitală; Practici jurnalistice și Inteligență Artificială Jurnalism; Fake News, AI; Comunicare strategică, AI și transformare digitală.
Conferința internațională „Public Communication and Artificial Intelligence: Impact and Consequences” a beneficiat de finanțare din partea a două proiecte de cercetare: „Etică și deontologie academică, îmbunătățirea calității și inovare în activitățile didactice la Universitatea din București”, CNFIS-FDI-2024-F-0057, și „L’impact de l’IA sur les pratiques professionnelles dans l’enseignement universitaire de communication et médias” (IACOM), AUF-ECO 2023 –Soutien aux Équipes de recherche SER-ECO.
Mai multe informații despre eveniment pot fi consultate aici.