Doza UB de Știință continuă cu tema „Educația în context pandemic” într-o prezentare realizată de prof. univ. dr. Lucian Ciolan, profesor de politici educaționale și metodologia cercetării la Facultatea de Psihologie și Științele Educației și prorector UB pentru Proiecte de dezvoltare, Învățare continuă și Infrastructură educațională.
Așa cum arată profesorul Lucian Ciolan, suntem încă atât de preocupați de ce ni se întâmplă în perioada aceasta pandemică încât, cuprinși de febra faptelor de zi cu zi și de dramatismul lor, nu ne-am găsit încă suficiente resurse pentru a ne gândi serios la ce o să fie la finalul pandemiei în context educațional. Astfel, ținând cont de faptul că asistăm la, probabil, cel mai mare experiment neintenționat la care au fost supuse școlile și că, în ultima perioadă, peste 1,6 miliarde de copii din aproape 200 de țări ale lumii au fost încuiați în afara școlilor, e timpul să ne gândim foarte serios nu doar la cum afectează pandemia educația, ci și la ce putem face astfel încât, pe de o parte, să minimizăm efectele pandemiei asupra educației, iar, pe de altă parte, să dezvoltăm niște strategii serioase de recuperare pentru perioada post-pandemică. Din această perspectivă, arată profesorul Lucian Ciolan, trei zone sunt esențiale: pierderile în învățare sau learning loss, cum le spune deja literatura, starea de bine a copiilor și a profesorilor și problema inechităților. Abordând în cadrul prezentării, pe rând, fiecare dintre aceste chestiuni, profesorul Ciolan discută posibilele soluții și rezolvări la toate aceste provocări.
Al treilea episod din Doza UB de Știință poate fi accesat aici.
Lucian Ciolan este profesor de politici educaționale și metodologia cercetării la Departamentul de Științe ale Educației al Facultății de Psihologie și Științele Educației a UB.
După patru ani de activitate managerială ca director de departament și opt ani ca decan al facultății, s-a alăturat noii echipe manageriale a UB în decembrie 2019, ocupând poziția de prorector cu portofoliul constituit din proiecte de dezvoltare, lifelong learning și infrastructură educațională.
Principalele sale domenii de interes vizează politicile publice/educaționale, metodologia cercetării, formarea formatorilor, aplicații ale (neuro)științelor cognitive în politicile publice și procesele de învățare. Mai multe detalii despre Lucian Ciolan sunt disponibile aici.
Lansată în octombrie 2021, Doza UB de Știință este un proiect ce propune o manieră concentrată și dinamică de a comunica informații științifice într-un format atrăgător, viu și expresiv, stabilind o platformă de dialog cu publicul larg interesat de știință.
Inițiată sub egida Conferințelor UB – „Știința pe înțelesul tuturor”, lansată de Universitatea din București în luna noiembrie a anului 2018, Doza UB de Știință se adresează publicului larg și încurajează conexiunea dintre mediul academic și cel neacademic, pe baza unor subiecte actuale și de interes.
Invitații acestei serii, menită să reprezinte o modalitate sintetică și captivantă de comunicare a diverselor domenii ale științei, sunt în principal profesori și cercetători din cadrul comunității academice a Universității din București.
Materialele din cadrul Dozei UB de Știință includ prezentări scurte și dinamice ale unor subiecte cu relevanță pentru societatea contemporană: poluare, schimbări climatice, pandemie, educație, digitalizare și altele. Astfel, pe lângă dimensiunea fundamentală de comunicare a unor informații validate științific, Doza propune și o importantă componentă de responsabilitate socială, reconfirmând rolul și misiunea Universității din București în cadrul societății și contribuind la conștientizarea unor probleme acute ale lumii actuale și la popularizarea unor posibile soluții pentru aceste probleme.
Materialul a fost filmat la Centrul de Învățare al Universității din București.