Elevii Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” au testat aplicații AI pentru digitizarea datelor și reconstituirea artefactelor la Școala de Vară 2025, sub îndrumarea ICUB și Endava
Institutul de Cercetare al Universității din București (ICUB) și Endava (NYSE ‘DAVA’), furnizor global de servicii de transformare digitală prin soluții avansate, continuă, pentru al doilea an consecutiv, colaborarea în cadrul Școlii de Vară „De la Robotică la Arheologie”, desfășurată la situl arheologic Sultana-Malu Roșu, județul Călărași.
La ediția de anul acesta, desfășurată între 30 iulie-3 august, elevii Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” au beneficiat de o experiență practică de integrare a tehnologiei moderne în arheologie și dezvoltarea abilităților noi pentru o cercetare inovatoare.
Dacă în 2024 discuțiile s-au concentrat pe integrarea AI în analiza profilelor arheologice, recunoașterea ceramicii și reconstruirea 3D a artefactelor, în acest an temele au vizat noi provocări majore din domeniu: digitizarea documentației de sit istoric (note, desene, hărți), procesarea imaginilor istorice din satelit, gestionarea arhivelor digitale nestructurate și adaptarea soluțiilor de recunoaștere a fragmentelor pentru identificarea oaselor și a scheletelor descoperite. La Sultana s-au descoperit informații valoroase despre viața cotidiană, practicile funerare și structura socială a comunității din neolitic, care datează de acum mai bine de 6000 de ani.
În cadrul școlii de vară, elevii au învățat să gestioneze documentația arheologică tradițională și digitală, inclusiv texte scrise de mână, hărți, fotografii și imagini din satelit. De asemenea, au descoperit metode de integrare a datelor din diverse surse, precum note, ortofotografii, radar și magnetometre, chiar și în formate speciale. Aceștia au explorat, totodată, utilizarea inteligenței artificiale pentru recunoașterea și reconstrucția automată a fragmentelor ceramice și osoase. Astfel, au văzut cum tehnologia modernă ajută la identificarea artefactelor, înțelegerea contextului și măsurarea obiectelor și siturilor arheologice. Iar acest lucru poate fi aplicat și pentru a prezice care fragmente osoase sunt părți dintr-un os mai mare, poziția acestora în schelet și dacă aparțin unui anumit individ, aspect esențial în situațiile în care în același sit sunt descoperite rămășițele mai multor persoane.
În același timp a fost dezbătut modul în care, chiar și fără cunoștințe de programare, devine posibilă dezvoltarea în două săptămâni a unui program funcțional cu ajutorul AI, demonstrând eficiența iterațiilor rapide și a întrebărilor bine formulate. Discuțiile au vizat și modul de construire a prompturilor precise, pornind de la o înțelegere clară a problemei și aplicat în cadrul CRAFT (Context, Rezultate, Public, Format, Ton) pentru a obține soluții relevante.




