Peste 250 de profesori şi cercetători au participat între 28 și 30 aprilie 2022 la cea de-a IV-a ediție a Conferinței Naționale a Comunității Educație pentru Știință. Ediția de anul acesta s-a desfășurat la Suceava, sub patronajul Comisiei Naționale a României pentru UNESCO și a avut drept temă centrală lecțiile învățate în ultimii trei ani, sub titlul „Scrutând viitorul: perspectivele educației STEM. Lecții din criză”.
30 de ateliere interactive și prezentări au fost oferite profesorilor de specialiști din România și Republica Moldova pe parcursul conferinței, în ceea ce s-a dovedit un prilej de analiză și reflecție asupra modului în care educația pentru știință a evoluat în ultimii ani, sub influența crizelor traversate de regiune și de întreaga lume, dar și prin prisma inovațiilor tehnologice și științifice.
Participanții au putut asista și la trei mese rotunde care au dezbătut subiecte de actualitate axate pe educația care poate contribui la schimbări în comunitate. Temele celor trei mese rotunde au fost:
- Green STEM
- Verigile lipsă dintre domeniile de specializare inteligentă ale României și educația STEM. Studiu de caz: bioeconomia
- Ce conferă valoare școlii și serviciilor de suport în învățare și în carieră și cum susținem creșterea comunității sale extinse?
Conferința a fost organizată de Universitatea din București, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava și Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca în colaborare cu Institutul Național pentru Fizica Pământului și Institutul Național de Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei”.
Mai mult de 150 dintre participanți au fost profesori de științe și tehnologie (fizică, matematică, chimie, biologie, informatică, geografie, tehnologii etc.), profesori din învățământul primar și profesori consilieri școlari și în carieră din învățământul preuniversitar interesați de perfecționarea în predarea modernă, activă și integrată a științelor. 125 dintre aceştia au beneficiat din partea organizatorilor de burse care au acoperit mesele, taxa de participare precum şi costurile de cazare, unde a fost cazul.
„Toate atelierele mi s-au părut foarte interesante, am învățat o grămadă de lucruri, mi-au plăcut oamenii cu care am interacționat, chiar dacă am provenit din domenii diferite. Eu sunt informatician și am lucrat cu un psiholog și cu un profesor de limba română. A fost extraordinar, a trebuit să găsim acea cale de mijloc, să le adunăm pe toate și să avem rezultate în echipă. O ediție a conferinței foarte reușită, toți sunt încântați de cele aflate aici și abia aștept să o prind și pe următoarea”, a spus Marcel Irașoc, profesor la Liceul Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos, Iași și participant la CNCES 2022.
„Am apreciat foarte tare această conferință, mai cu seamă pentru că a avut lucruri și ateliere practice. Consider că este unul dintre evenimentele frumoase pe care le organizează cercetătorii pentru noi profesorii”, a adăugat și Contesina Rusu, profesor la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, București și participant la CNCES 2022.
„Am învățat foarte multe lucruri noi la această conferință. La atelierul la care am participat am făcut o activitate practică prin care am realizat un spectrometru de hârtie. Abia aștept să realizez activitatea și la clasă împreună cu elevii mei”, a declarat Mirela Emilia Pop, profesor la Școala Gimnazială Băsești, Maramureș și participant la CNCES 2022.
Profesorilor şi cercetătorilor din toată țara și din Republica Moldova li s-au alăturat la Suceava şi reprezentanți ai industriei, ai administrației publice şi ai societății civile oferind perspective diverse asupra educației STEM şi a lecțiilor din criză.
Conferința Națională, doar unul dintre evenimentele co-organizate de Universitatea din București
Activitatea desfășurată pe parcursul celor 3 zile la Suceava face parte dintr-o serie amplă co-organizată de Universitatea din București, prin profesorii, cercetătorii și reprezentanții săi – unii dintre aceștia reuniți sub cupola Comunității Educație pentru Știință –, serie menită să sprijine transferul de idei și de cunoștințe spre societate, să contribuie la formarea unor rețele de promovare a științei în educație și să susțină excelența în școlile din România.
Astfel, profesorii participanți au fost îndemnați să recomande elevi pentru cea de-a V-a ediție a Școlii de vară de Știință și Tehnologie care se va desfășura la Măgurele, la finalul lunii august 2022, pe parcursul a două săptămâni. Tot atunci va fi organizată și o nouă ediție a Școlii de vară dedicate profesorilor care predau materii din zona STEM.
Seria evenimentelor educaționale dedicate științei va continua în luna septembrie cu evenimentele din seria Noaptea Cercetătorilor Europeni 2022, organizate în cadrul consorțiului „ReCoNnect”, consorțiu finanțat prin programul Horizon 2022 al Comisiei Europene.
Detalii despre evenimentele CEST pot fi urmărite în timp real pe pagina de Facebook a Comunității, dar și pe site-ul educatiepentrustiinta.ro.