Rezultatele celei de-a XIII-a ediții a Digital News Report #DNR24, lansate de Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a UB

Rezultatele celei de-a XIII-a ediții a Digital News Report #DNR24, lansate de Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a UB

Luni, 17 iunie 2024, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București a organizat, începând cu ora 10:00, evenimentul de lansare a rezultatelor celei de-a XIII-a ediții a Digital News Report #DNR24, care cuprinde date despre piața de media din România.

Rezultatele acestei ediții a Digital News Report au fost prezentate de prof. univ. dr. Raluca Radu (coordonatorul echipei DNR pentru România), de lect. univ. dr. Manuela Preoteasa și de lect. univ. dr. Antonia Matei, cadre didactice la Departamentul de Jurnalism al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Prezentarea rezultatelor de cercetare a fost urmată de o discuție despre importanța informației de interes public major pentru audiențele digitale, pentru presa mainstream, pentru media de serviciu public și pentru cumpărătorii de publicitate cu: Paula Herlo, jurnalist Pro TV, Răzvan Ionescu, publisher ZYX Publishing, Maria Țoghină, jurnalist la Societatea Română de Radiodifuziune, Ovidiu Vanghele, jurnalist la Centrul de Investigații Media (CIM) și Marian Voicu, jurnalist la TVR.

Lansarea Digital News Report pentru România și dezbaterea pe marginea rezultatelor studiului s-a desfășurat în format hibrid, atât fizic, în Sala „Arh. Petre Antonescu” a Palatului Facultății de Drept a UB (Bulevardul Mihail Kogălniceanu, nr. 36-46, Sector 5), cât și online, pe pagina dedicată evenimentului.

În cea de-a XIII-a ediție internațională a Digital News Report, cercetarea academică a consumului de informație și opinie a audiențelor digitale acoperă 47 de piețe de media, inclusiv România. Practic, în acest an, rezultatele #DNR24 vorbesc despre consumul de media a jumătate din populația globului.

În acest an, DNR înseamnă: o analiză a consumului de informație și opinie, pentru 47 de piețe de media, inclusiv România; o discuție detaliată despre influențele anului preelectoral asupra încrederii în presa românească și o analiză a accesului la știri, a nevoii de informație și a evitării știrilor, la nivel global și în țara noastră.

Rezultatele DNR24 vorbesc despre consumul de media a jumătate din populația globului. Echipa Universității din București, este, pentru al 8-lea an, partenerul Institutului Reuters pentru Studierea Jurnalismului de la Universitatea din Oxford, în cel mai mare studiu din lume, multianual, despre consumul de informație și opinie al audiențelor digitale, atât pentru media tradiționale, cât și pentru online.

În România, studiul a fost făcut prin intermediul unui chestionar online, distribuit în perioada ianuarie-februarie 2024, pe un eșantion de 2.007 persoane. Rezultatele se referă numai la publicul digital, reprezentat pe criterii de vârstă, sex, regiune și educație, iar diferențe de +/- 2% nu sunt considerate relevante din punct de vedere statistic.

Cinci titluri importante din studiul din acest an 

Despre încredere. Încrederea în știri (40%) a rămas stabilă în ultimul an, în scădere însă cu patru puncte procentuale față de perioada de vârf a pandemiei de Coronavirus. Finlanda rămâne țara cu cele mai ridicate niveluri de încredere generală (69%), în timp ce Grecia (23%) și Ungaria (23%) au cele mai scăzute niveluri, pe fondul preocupărilor legate de influența nejustificată a politicului și a mediului de afaceri asupra mass-media. Raportul constată că standardele înalte, o abordare transparentă, lipsa de părtinire și corectitudinea în ceea ce privește reprezentarea mass-media sunt cei patru factori principali care influențează încrederea. 

Despre interesul pentru știri. Alegerile au dus la creșterea interesului pentru știri în câteva țări, inclusiv în Statele Unite (52%, +3 puncte față de anul trecut), dar tendința generală rămâne descendentă. Interesul pentru știri în Argentina, de exemplu, a scăzut de la 77% în 2017 la 45% în prezent. În Regatul Unit (38%), interesul pentru știri a scăzut aproape la jumătate din 2015. 

Despre evitarea știrilor. Studiul constată o creștere a evitării selective a știrilor. Aproximativ patru din zece (39%) declară că evită uneori sau adesea știrile – cu trei puncte procentuale mai mult decât media anului trecut – cu creșteri mai semnificative în Brazilia, Spania, Germania și Finlanda. Răspunsurile deschise au sugerat că un rol ar fi putut juca și conflictele derulate în Ucraina și Orientul Mijlociu. 

Despre răspunsul la nevoile audienței. Explorând nevoile utilizatorilor în materie de știri, datele sugerează că companiile media s-ar putea să se concentreze prea mult pe actualizarea știrilor de top dar nu îndeajuns de mult pe oferirea unor perspective diferite asupra diverselor probleme sau pe relatarea unor aspecte care pot sta la baza unui optimism ocazional. În ceea ce privește subiectele, am constatat că publicul se simte în general bine servit de știrile politice și sportive, dar există lacune în ceea ce privește știrile locale, în unele țări, precum și în domeniile sănătate și educație. 

Despre podcasting. Podcastingul de știri rămâne un punct interesant pentru companiile media, atrăgând audiențe mai tinere și bine educate, dar, în general, se menține la un nivel redus. Într-o analiză de 20 de țări din eșantion, puțin peste o treime (35%) dintre cei chestionați accesează lunar un podcast, iar 13% ascultă o emisiune legată de știri și actualități. Multe dintre cele mai populare podcasturi sunt acum filmate și distribuite prin intermediul unor platforme video precum YouTube și TikTok. 

Raportul complet DNR24 poate fi accesat aici, iar de aici pot fi descărcate principalele date din raport. Comunicatul de presă integral poate fi accesat aici.

Reuters Institute Digital News Report

Studiul este coordonat de Institutul Reuters pentru Studierea Jurnalismului de la Universitatea din Oxford și compară consumul de media în mai multe țări, de la Japonia la Statele Unite ale Americii, de la România la Maroc. Anul acesta, datele colectate în 47 de piețe de media, inclusiv România, în perioada ianuarie – februarie 2024, vor fi disponibile pe site-ul DNR începând cu luni, 17 iunie 2024, de la 0:01 (ora Londrei).

Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București

FJSC este prima facultate de jurnalism înființată după anul 1989, fiind recunoscută pe plan național și internațional, drept un spațiu al formării profesionale, pentru domeniul științe ale comunicării, la cele mai înalte standarde. Cu o istorie de 160 de ani și un prestigiu confirmat constant, Universitatea din București este o instituţie de excelenţă atât în educaţie, cât și în cercetare. FJSC este partener Digital News Report pentru România, prin echipa condusă de prof. univ. dr. Raluca Radu, din anul 2016. 

PRESShub

Un proiect inițiat de Freedom House România, PRESShub.ro este o platformă de exprimare liberă a ziariștilor din presa centrală și locală, ziariști care aleg să se pună în serviciul public, promovând excelența în jurnalism. Membrii rețelei pot fi găsiți aici.

SECŢIUNE ACCESIBILIZATĂ PENTRU PERSOANELE CU DIZABILITĂŢI DE VEDERE

Close Popup
Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


Google Analytics
Cine suntem
Site-ul este deținut și administrat de Universitatea din București cu sediul în Bulevardul Mihail Kogălniceanu 36-46, București. Pentru a urmări mai ușor informațiile, trebuie să știţi că ne putem referi la instituția noastră folosind termenii „Universitatea din București”, „nouă”, „nostru” etc, iar la tine, ca utilizator și vizitator al site-ului, folosind termenii „utilizator”, „dumneavoastră”, etc. Această politică descrie informațiile pe care le colectăm atunci când vizitați www.unibuc.ro. Prin utilizarea acestui site web, sunteți de acord cu colectarea și utilizarea informațiilor dumneavoastră personale (în cazul în care acestea sunt furnizate) în conformitate cu această politică. Site-ul poate conține legături către și de pe site-uri web. Dacă urmați un link către oricare dintre aceste site-uri web, rețineți că acestea au propriile politici de confidențialitate. Universitatea București nu are nicio responsabilitate sau răspundere pentru aceste politici sau modul în care aceste site-uri web își gestionează datele. Verificați aceste politici înainte de a trimite orice informații personale acestor site-uri.
Informațiile colectate şi durata de stocare
În cazul în care utilizați site-ul nostru, vom colecta și procesa următoarele date personale despre dumneavoastră:
  • Informații pe care ni le oferiți atunci când completați un formular web sau solicitați trimiterea newsletter-ului. Informațiile pe care ni le furnizați pot include numele, adresa de e-mail, numărul de telefon, etc.
  • Informatiile pe care ni le oferiti in formularul de solicitare de informatii publice (ex. nume, prenume, e-mail) sunt colectate conform Legii nr. 544/2001
  • Informații pe care le colectăm despre dumneavoastră, prin intermediul fişierelor cookie pe care le folosim, în momentul în care accesați site-ul nostru. Pentru detalii suplimentare, consultați informarea privind cookie-urile.
Stocarea datelor de natură personală se realizează pe servere situate în România, atâta timp cât avem consimțămȃntul dumneavoastră.
Cum utilizăm datele personale pe care le furnizați sau le colectăm
Folosim datele personale despre dumneavoastră în următoarele moduri:
  • datele personale furnizate de dumneavoastră prin formularele noastre web vor fi folosite în scopul procesării cererilor dumneavoastră. Prin trimiterea solicitării sunteți de acord cu prelucrarea datelor dumneavoastră de către Universitatea din București.
  • în cazul în care sunteți de acord cu primirea de informații prin newsletter, vă vom trimite noutǎți despre următoarele subiecte:
  • informații despre evenimentele şi activităţile organizate în cadrul Universităţii din Bucureşti
  • informațiile tehnice pe care le colectăm prin utilizarea cookie-urilor vor fi utilizate în scopurile stabilite în “Informarea privind cookie-urile”.
Transferuri internaționale
În vederea oferirii serviciului de newsletter, datele dumneavoastră de identificare și contact sunt transmise către MailerLite, cu sediul în Lituania. Detalii privind măsurile de protectie a datelor adoptate de către MailerLite se găsesc la adresa https://www.mailerlite.com/terms-of-service  şi pe site-ul https://www.privacyshield.gov/welcome Site-ul nostru web utilizează Google Analytics, un serviciu pentru analiza web, precum şi Google Adwords, furnizate de Google. Google Analytics utilizează fișiere de tip cookie pentru a ajuta un anumit site web să analizeze modul în care utilizați respectivul site web. Informațiile generate de fișierele de tip cookie cu privire la utilizarea de către dumneavoastră a site-ului web vor fi transmise și stocate de Google pe servere care pot fi localizate în UE, SEE şi/sau Statele Unite. Google va utiliza aceste informații în scopul evaluării utilizării de către dumneavoastră a site-ului web, elaborând rapoarte cu privire la activitatea site-ului web și furnizând alte servicii referitoare la activitatea site-ului web și la utilizarea internetului. De asemenea, Google poate transfera aceste informații către terți în cazul în care are această obligaţie conform legii sau în cazul în care acești terți prelucrează informațiile în numele Google. Google nu va asocia adresa dumneavoastră IP cu alte date deținute de Google. Informații detaliate cu privire la Google și protecția datelor cu caracter personal (inclusiv modul în care puteți controla informațiile trimise către Google) pot fi găsite la: https://policies.google.com/privacy/partners. Din site-ul nostru web puteţi să distribuiţi un articol utilizând un buton de distribuire în reţelele de socializare (de exemplu: Facebook, Twitter, Youtube). Informații detaliate cu privire la protecția datelor cu caracter personal oferită de aceste organizatii pot fi gasite la adresele: https://www.facebook.com/policy.php https://twitter.com/en/privacy https://www.youtube.com/yt/about/policies/#community-guidelines
Accesați datele dumneavoastră personale
Aveți dreptul să cereți o copie a informațiilor deținute de noi  prin formularea unei solicitări de acces. Pentru a solicita o copie a datelor deținute despre dumneavoastră sau pentru a vă actualiza informațiile, contactați Universitatea din București la adresa de e-mail dpo@unibuc.ro. Datele de natură personală deținute de către Universitatea din București sunt supuse condițiilor din Regulamentul UE 679/2016 care oferă persoanelor vizate dreptul de acces la toate tipurile de informații înregistrate, deținute de operatorul de date, sub rezerva anumitor limitări.
Drepturile persoanei vizate
Conform Regulamentului 679/2016 - GDPR, aveţi dreptul de a solicita Universitaţii din București, în calitate de operator de date de natură personală, rectificarea, ştergerea sau restricţionarea prelucrării datelor personale referitoare la dumneavoastră. De asemenea, aveţi dreptului de a vă retrage consimţământul în orice moment, fără a afecta legalitatea prelucrării efectuate pe baza acestuia, înainte de retragere. Dacă nu mai doriți să primiți newsletter-ul, vă puteţi dezabona prin trimiterea unui e-mail la adresa contact@pr.unibuc.ro sau prin folosirea linkului de dezabonare din cadrul newsletter-ului.
Dreptul de a depune o plângere în faţa Autorităţii de supraveghere
Conform Regulamentului 679 /2016 - GDPR, aveți dreptul de a depune o plângere la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Mai multe detalii se pot obține accesȃnd adresa http://www.dataprotection.ro/.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Decline all Services
Save
Accept all Services