Acronimul proiectului: SL – ICP
Agenţia Erasmus + implicată: Education and Training, Bordeaux
Tipul proiectului: Key Action 2 KA2 Cooperation Partnership – Higher Education
Durata proiectului: 2 ani (15/11/2022 – 14/11/2024)
Coordonator: Eurasia net, Franţa
Partenerii europeni:
1. Universitatea Autonomă din Madrid, Spania
2. Universitatea Aix-Marseille, Franţa
3. Universitatea Naţională şi Capodistriană din Atena, Grecia
4. Universitatea Sapienza din Roma, Italia
5. Universitatea din Bucureşti, România
Public țintă și context
● studenţi din cele 5 universităţi partenere;
●membri ai comunităților academice, precum cadre didactice, manageri educaționali, personal universitar și actori ai societății civile (asociații și organizații neguvernamentale)
Sistemul de învățământ superior ar trebui să permită studenților să se implice în probleme sociale, societale și de mediu, iar universitățile ar trebui să promoveze implicarea și responsabilizarea studenților + să consolideze cooperarea cu organizațiile și instituțiile societății civile de pe teritoriul lor. Am identificat două nevoi care conectează studenții, universitățile, organizațiile locale și organizațiile societății civile:
– Studenții caută abilități practice și de teren pentru a dobândi maturitate profesională, au nevoie de abilități de comunicare, leadership, lucru în echipă pentru a le facilita
intrarea pe piața muncii.
– Implicarea studenților în experiențe sociale și civice concrete în domeniu prin activități SL pentru a-și dezvolta autonomia și a susține proiectele locale.
Construirea de noi relații și o cooperare mai profundă între universități și organizații ale societății civile reprezintă oportunități și va îmbunătăți sistemul european de învățământ superior.
Obiectivul general
Proiectul își propune să sprijine diferite părți interesate (studenți, profesori, personal academic și administrativ din universități și organizații ale societății civile) să colaboreze la
proiecte inovatoare de service-learning, metode și pași de implementare în sistemul de învățământ superior.
Vom crea practici inovatoare de învățare și predare, astfel încât studenții să poată dobândi abilitățile și cunoștințele necesare pentru a se integra în piața muncii cu cunoștințe de lucru teoretice și practice, precum și cu spirit de inițiativă.
Obiective specifice
●Responsabilizarea partenerilor și studenților în procesul de învățare și proiecte
●Definirea și cartografierea proiectelor actuale de service-learning (SL) în fiecare țară pentru a promova și inspira viitoare proiecte de tip SL
●Încurajarea profesorilor și liderilor educaționali să se familiarizeze cu aspectele teoretice și practice ale metodei SL pentru a adapta și transfera proiectele de inovare SL către alte universități
●Creșterea vizibilității educației de tip SL, implicarea studenților, a personalului academic, a factorilor de decizie din universități, a organizațiilor sociale și ale societății civile in universități și comunitățile locale pentru a crea proiecte inovatoare de educație de tip SL
●Implementarea pe termen lung a SL în universitățile partenere
●Împărtășirea practicilor de SL cu dimensiune europeană inovatoare, a pașilor cheie pentru implementarea proiectelor de SL în universități (acorduri, proces administrativ, structură, conținut ghid) și îmbunătățirea vizibilității
●Valorificarea informațiilor și cunoștințelor dobândite pe parcursul celor doi ani de proiect și diseminarea rezultatele proiectului
●Transferul metodologii inovatoare de SL în universitățile partenere și către alte universități interesate, schimb de date și de rapoarte din fiecare pachet de lucru pentru a disemina bunele practici și metodologia SL
Principalele pachete de lucru:
- Management și coordonare: Formarea, sprijinirea, dezvoltarea și monitorizarea unui consorțiu local și european
- Cartografierea, analizarea și proiectarea datelor practicilor curente de SL din fiecare universitate (inclusiv evaluarea competențelor soft SL)
- Instruirea și împărtășirea practicilor specifice SL cu profesorii și liderii educaționali
- Evenimente locale și europene pentru promovarea și consolidarea proiectelor SL + grupuri de lucru pentru sprijinirea implementării proiectelor și activităților SL în cadrul universităților
- Elaborarea unui ghid european pentru a facilita implementarea SL în universitățile europene
- Comunicare, diseminare și evaluare pentru promovarea predării SL
Rezultate așteptate:
- Îmbogățirea practicilor și metodelor de predare inovatoare prin integrarea impactului social asupra teritoriilor universităților.
- Studenții vor dobândi încredere pentru a deveni cetățeni activi și vor dezvolta abilități de a se deplasa pe piața muncii: competențe soft, inițiativă, leadership și abilități antreprenoriale.
- Cooperare de calitate între universitățile partenere și societatea civilă, precum și dezvoltarea de relații eficiente pentru studenți și profesori.
Practici de cooperare intersectorială de tip service-learning Erasmus + Acțiunea cheie 2 – Parteneriate strategice
I. Participanţi
Organizaţie aplicantă: Eurasia Net
Eurasia Net este un ONG francez care promovează cooperarea culturală și educațională în Europa și între Europa și Asia. Dezvoltă abilitățile tinerilor datorită ofertelor internaționale de mobilitate de voluntariat și schimburilor interculturale. Contribuie la spargerea stereotipurilor și sprijină tinerii, ca indivizi și în grupuri, să creeze și să realizeze. Eurasia Net lucrează activ în domeniul tineretului și al educației non-formale prin programe europene precum Erasmus +.
Organizații partenere:
Universitatea Autonomă din Madrid (UAM) este o universitate publică cu o reputație internațională remarcabilă pentru predarea și cercetarea de înaltă calitate. Fondată în 1968, este recunoscută ca una dintre cele mai bune universități spaniole în clasamentele naționale și internaționale. UAM are următoarele facultăți/școli: Științe, Economie și Studii de Afaceri, Drept, Artă și Filosofie, Medicină, Psihologie, Formarea și Educația Profesorilor, o Școală de Inginerie pentru Informatică și mai multe centre afiliate, oferind o gamă largă de studii în științe umaniste și domenii științifice și tehnice.
Universitatea Aix-Marseille (AMU), cea mai mare universitate multidisciplinară francofonă, are peste 80.000 de studenți și aproape 8.000 de angajați în 5 campusuri mari de standarde internaționale. Deținând 90% din activele sale, universitatea este prezentă în 9 orașe din 4 departamente din Regiunea de Sud a Franței. Fundația sa A*Midex Université, care poartă inițiativa de excelență pe termen lung, contribuie la dezvoltarea unui centru interdisciplinar de învățământ superior și de cercetare de clasă mondială. Cunoscută ca „universitate de cercetare intensivă”, găzduiește 122 de structuri de cercetare legate de organizații naționale de cercetare majore. Universitate responsabilă, Universittaea Aix-Marseille are ca prioritate „a trăi bine împreună”.
Universitatea Națională și Capodistriană din Atena (NKUA) este o universitate publică situată în Atena, Grecia. Inaugurată în 1837, a fost prima universitate din noul stat grec modern înființat, precum și din zona Balcanică și din zona est-mediteraneană. Rolul său a fost decisiv din punct de vedere istoric și social pentru educația și promovarea vieții culturale în țară și nu numai. La inaugurare a cuprins patru școli: Teologie, Drept, Medicină și Școala de „Filosofie și alte studii fundamentale” (care a inclus științe aplicate și matematică). Pentru anul universitar 2020-21, NKUA a oferit 42 de programe de licență, precum și 205 de programe postuniversitare care conduc la un master sau un doctorat.
Cu peste 700 de ani de istorie, peste 115.000 de studenți, 3.300 de profesori, 2.200 de funcționari, tehnicieni și bibliotecari, pe lângă 1.600 de angajați în spitalele sale universitare, Sapienza este cea mai mare universitate din Europa. Misiunea sa este de a contribui la dezvoltarea societății cunoașterii prin cercetare, excelență, educație de calitate și cooperare internațională. Cele mai influente clasamente ale universităților din întreaga lume plasează Sapienza printre primele universități italiene pentru cercetare, calitatea educației și dimensiunea internațională. În clasamentele pentru discipline individuale, Universitatea Sapienza este un punct de referință pentru multe discipline. Sapienza oferă în prezent peste 280 de programe de studii (Licență și Master) – dintre care peste 35 sunt predate în limba engleză – 200 de cursuri de master vocațional și aproape 80 de domenii de doctorat.
Universitatea din București (UB) este unul dintre cele mai importante centre de cercetare științifică la nivel național. În cadrul Universității există 19 facultăți, peste 50 de institute de cercetare, departamente și centre, majoritatea colaborând cu centre științifice similare din străinătate. UB face parte dintr-o importantă rețea de colaborare internațională (au fost semnate 300 de acorduri bilaterale de colaborare cu universități din 52 de țări). În 2021, UB, membră a uneia dintre primele Alianțe Universitare Europene – Alianța Europeană CIVIS, a participat activ la modernizarea spațiului european de învățământ superior, atât prin consolidarea relațiilor de colaborare transnațională în cadrul alianței, cât și prin implicarea directă în dezvoltarea priorităţilor strategice europene în domeniul învăţământului superior. CIVIS reprezintă o colaborare transnațională a universităților civice.
Activități ale proiectului
- “Improving the life of seniors II”
- “Solidarity Tamam“
- “Museums from students to students”
- “To care the taking in, to take the caring in”
- “Re-naturalization of an area affected by a forest fire”
- “Service learning guided tours with Ancient history students”
- “SDG Awareness and Behavioural Changes. Case of Sustainable Consumption”
- “ABLE. We have the power, the skills, the means and the opportunity to do something”
- “Chemistry in the garden”
- “Adaptive Reuse of Industrial Heritage for the Community”
- “Counseling of parents”
- “Green Outing Experience : Therapeutic Garden and Community”
- “Digital Writing – Content Design for a Better Future for Children”
- “Exploring Environmental Sustainability: Cultivating Knowledge and Care”
- “Expressive and theatrical activities Lab
II. Pachete de lucru
1. Management de proiect
2. Cartografierea, analizarea și proiectarea datelor despre practicile curente de SL din fiecare universitate parteneră
3. Instruirea profesorilor și liderilor educaționali în ceea ce provește implementarea practicilor inovatoare de tip SL
4. Implementarea proiectelor și activităților de tip SL în fiecare universitate
5. Ghid pentru a facilita implementarea SL în universități (din consorțiu și din afara acestuia) – promovarea practicilor de tip SL în universitățile europene
6. Diseminare și comunicare
III. Universitatea din Bucureşti – Echipa de proiect
1. Prof. univ. dr. Magdalena Iordache Platis
2. Lect. univ. dr. Delia-Laura Popescu
3. Conf. univ. dr. Marilena Bratu
4. Prof. univ. dr. Otniel Ioan Bunaciu
5. Conf. univ. dr. Cristian Buică-Belciu
6. Raluca Amza – Responsabil ERASMUS