Joi, 9 decembrie 2021, rețeaua universitară UNICA și alianța CIVIS, în colaborare cu Universitatea din București, a organizat webinarul cu tema “New European curricula for the new European Degrees. From bulk learning to modularization”.
În deschiderea evenimentului au luat cuvântul profesorul Romiță Iucu, coordonatorul grupului de lucru UNICA EduLAB și președintele Consiliului de Orientare și Analiză Strategică al Universității din București, profesorul Luciano Saso, președintele UNICA, în calitate de gazde, și profesorul Liviu Matei, provost al Universității Central Europene (CEU), în calitate de invitat principal.
Din partea Universității din București, la eveniment a participat și profesorul Lucian Ciolan, prorector pentru proiecte de dezvoltare, învățare continuă și infrastructură educațională și cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științele Educației.
Programul integral al evenimentului poate fi accesat aici.
Despre contextul și scopul webinarului
De-a lungul ultimilor doi ani, noi provocări au schimbat modul în care profesorii și studenții se implică în predare și învățare, creând premisele pentru o puternică digitalizare a proceselor de învățământ superior. 2021 s-a dovedit a fi un an crucial pentru educația superioară și pentru Agenda 2030 din punctul de vedere al dezvoltării inițiativei universităților europene și al provocărilor pe care aceste noi instituții de învățământ superior le întâmpină.
Având în vedere că lumea întreagă se pregătește pentru contextele educaționale post-COVID, rolul universităților europene în inovarea educației și a predării evoluează constant, dezvăluind noi scenarii educaționale prin intermediul unor parcursuri moderne și flexibile de învățare.
Webinarul a dezbătut cum modularizarea și inovarea curriculară pot avea un rol crucial în viitorul proceselor de învățare și predare din învățământul superior, ca răspuns la provocările sociale și digitale, în sensul încurajării învățării pe tot parcursul vieții și a pregătirii continue pentru o piață a muncii din ce în ce mai dinamică.
Pornind de la bogata experiență a reprezentanților CIVIS, ai Universității din București și ai rețelei UNICA, webinarul a discutat rolul crucial al inovării curriculare și al modularizării.
Ținând cont de faptul că 36 din cele 54 de universități membre UNICA fac parte din alianțe de universități europene (adică aproximativ 75% din membrii eligibili ai UNICA participă la această inițiativă), UNICA își propune să fie o comunitate de sprijin și de schimb de bune practici pentru membrii săi, oferindu-le un forum potrivit de discuții și propuneri, contribuind astfel la abordarea provocărilor comune întâmpinate în procesul de implementare a diplomei europene.
Universitățile europene sunt cel mai ușor mod, la nivel de politici publice, de a obține acces liber la identitatea europeană. Acest parcurs trece prin curriculumul academic, iar diplomele europene vor reprezenta modul cel mai precaut, dar și cel mai consistent, pe termen mediu și lung, de a atinge acest scop. Din punct de vedere funcțional, designul curricular al diplomelor europene nu poate urma parcursul uzual al diplomelor tradiționale, care s-a dovedit până acum fragil. Dimpotrivă, el trebuie abordat de o manieră transformativă și de dezvoltare, prin flexibilizarea experiențelor de învățare și prin formalizarea acestora într-un curriculum bazat pe filosofia microcertificatelor și centrat pe modularizarea și recunoașterea unor unități curriculare mai mici.
Conferențiarii au discutat modul în care cele mai bune practici de inovare curriculară, în special modularizarea predării, au avut un impact pozitiv în cadrul instituțiilor de unde provin, contribuind la dezvoltarea unor competențe necesare în secolul 21 ca răspuns la nevoile unor noi generații de studenți.
Pe lângă abordările instituționale, inovarea curriculară a învățământului superior oferă noi perspective pentru diplomele europene și pentru recunoașterea studiilor.