Universitatea din București este parteneră în proiectul european MapEEC – Mapping Engaged Educator Career Pathways, o inițiativă Erasmus+ dedicată dezvoltării unui model inovator de recunoaștere și promovare a cadrelor didactice implicate în activități de engagement. Proiectul își propune să redefinească statutul profesorilor care contribuie activ la formarea studenților, la colaborarea cu comunitățile și la dezvoltarea unor relații solide cu mediul socio-economic.
De altfel, proiectul MapEEC răspunde unei provocări comune universităților europene: dificultatea integrării activităților de engagement în evaluarea și profesorilor. Deși aceste activități au un impact real asupra societății, ele rămân adesea neincluse printre criteriile tradiționale de promovare, dominate de rezultatele de cercetare și activitatea didactică formală.
Pentru a le înțelege și a propune, pe baza lor, soluții concrete de recunoaștere și promovare a profesorilor implicați (engaged educators), Universitatea din București a colaborat cu patru instituții europene de prestigiu: Stiftelsen Högskolan i Jönköping (Universitatea din Jönköping, Suedia), Munster Technological University (Universitatea Tehnologică Munster, Irlanda), Institut Mines-Télécom Business School (Școala de Afaceri și Management a Institutului „Mines-Télécom” din Franța) și UIIN – University Industry Innovation Network.
În cadrul proiectului, echipa Universității din București a participat activ la toate etapele: colectarea datelor prin interviuri și focus-grupuri, pilotarea instrumentelor de evaluare, organizarea de workshop-uri și sprijinirea diseminării rezultatelor către comunitatea academică internațională. De asemenea, UB se numără printre instituțiile în care a fost testată Matricea de recunoaștere și promovare a profesorilor implicați, unul dintre principalele instrumente dezvoltate în cadrul MAP EEC. Prin implicarea sa în proiect, Universitatea din București contribuie la dezvoltarea unei perspective noi și echilibrate asupra carierei academice, în care engagementul devine un element valorizat și măsurabil.
MapEEC, livrabile și rezultate
Echipa proiectului MapEEC a produs o serie de instrumente și activități concrete menite să sprijine recunoașterea și promovarea profesorilor implicați.
O componentă centrală o reprezintă Matricea de recunoaștere și promovare a profesorilor implicați (Engagement Mapping Matrix) care permite autoevaluarea activităților de engagement (de exemplu, colaborări cu studenți, ore petrecute în proiecte externe, feedback calitativ) și oferă universităților un instrument strategic pentru a identifica, măsura și recompensa implicarea. Ca supliment al Matricei, a fost elaborat și Ghidul de asistență (Supporting Guidelines), menit să ofere o perspectivă detaliată și organizată pe pași a proceselor prezentate. Pentru ca Matricea să aibă un impact real, a fost co-creat un Roadmap strategic care conturează pași clari pentru adoptarea, implementarea și integrarea în structurile instituțional-academice a activităților de engagement.
De altfel, pornind de la aceste instrumente, echipa proiectului MapEEC a realizat un set de recomandări (Policy Reccomendations) care să ghideze factorii de decizie instituționali să susțină recunoașterea și promovarea profesorilor implicați (engaged educators).
Pentru dezvoltarea acestor instrumente, echipa de proiect a început cu un Discovery report, cu o serie de Exceutive summaries, disponibile în limbile română, engleză, suedeză și neerlandeză, precum și cu o colecție de studii de caz (Book of Case Studies) care sintetizează exemple de bune practici din cadrul instituțiilor de învățământ superior.
Mai multe detalii cu privire la obiectivele, activitățile și livrabilele proiectului sunt disponibile pe site-ul mapeec.unibuc.ro, dar pot fi consultate și în cele 3 newslettere ale proiectului: E-zine 1, E-zine 2 și E-zine 3.




