A III-a Conferință Națională de Cercetare în Educație – ,,Punți de legătură între cercetare și politicile educaționale”

A III-a Conferință Națională de Cercetare în Educație – ,,Punți de legătură între cercetare și politicile educaționale”

25 octombrie 2016 în Actualitate, Știri

Joi, 20 octombrie 2016, a avut loc la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București cea de-a III-a Conferință Națională de Cercetare în Educație, cu titlul Punți de legătură între cercetare și politicile educaționale.

Evenimentul, organizat în colaborare cu Facultățile de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea „A.I. Cuza” din Iași, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea de Vest din Timișoara, Institutul de Științe ale Educației din București, s-a bucurat de prezența unor distinși invitați: Ministrul Educației, prof. dr. Mircea Dumitru, Consilierul de Stat din cadrul Departamentului Educație și Cercetare al Administrației Prezidențiale, Ligia Deca, Rectorul interimar al Universității din București, prof. dr. Romiță Iucu, Președintele Senatului UB, prof. dr. Marian Preda, Dr. Daniela Worek- Universitatea J.W.Goethe, Frankfurt, precum și de participarea numeroasă a altor reprezentanți de seamă ai mediului academic românesc.

Conferința și-a propus să le ofere specialiștilor in educație un spațiu deschis, interactiv de dezbatere și reflecție pe tema politicilor naționale și instituționale și a rolului acestora în sprijinirea cercetării educaționale. Panelul central a constituit un exercițiu complex și profesionist de analiză a intersecțiilor și clivajelor dintre cercetare, politică și practică în spațiul educațional. In egală măsură, mesele rotunde organizate au furnizat subiecte generoase de discuție, centrate pe preocupări de actualitate și de maxim interes pentru lumea universitară:

–          Proiecte comune de cercetare în educație la nivel național: idei, inițiative

–          Vizibilitatea cercetării educaționale și internaționalizarea

–          Sprijin pentru tinerii cercetători în educație: formare, dezvoltare, participare la comunitatea profesională

–          Cercetarea și formarea profesorilor.

În deschiderea evenimentului, decanul Facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, prof. univ. dr. Lucian Ciolan, a afirmat că această conferință își propune să consolideze comunitatea academică națională din științele educației. Scopul celei de-a treia ediții a conferinței este de a continua analiza stării cercetării științifice în domeniul educației, începută la prima conferința CERED care a avut loc la Timișoara, în octombrie 2014. Tema conferinței propune determinarea punților de legătură între cercetarea în educație și politicile naționale și instituționale, Lucian Ciolan menționând că cea de-a treia conferință CERED se va desfășura sub egida Asociației Române de Cercetare în Educație (ARCE), în curs de înființare și afiliere la European Educational Research Association (EERA).

Ministrul educației, Mircea Dumitru, și-a exprimat bucuria pentru buna colaborare a Facultății de Psihologie și Științele Educației cu mediul academic de prestigiu din România, dar și pentru preocuparea facultății pentru domeniul cercetării educaționale. Mircea Dumitru a precizat faptul că acest demers inițiat de Facultatea de Psihologie și Științele Educației constituie un proiect important pentru viața academică a școlii românești, care trebuie să fie reflectat în sistemul de educație națională. Ministrul educației pledează în acest sens pentru o transformare a proiectelor cu caracter teoretic din educație în decizii implementate la nivel politic educațional.

Ligia Deca, consilier de stat în Departamentul Educație și Cercetare al Administrației Prezidențiale și principalul responsabil al proiectului ,,România Educată”, a remarcat faptul că legătura între cercetare și politicile publice este deseori neglijată. Ligia Deca a vorbit despre o posibilă corelare între acestea, din perspectiva evaluării politicilor publice pe baza rezultatelor reieșite din activitatea de cercetare. În acest sens, Ligia Deca a făcut apel la proactivitatea comunității academice de a pune pe masa decidenților rezultatele cercetării. Pe această cale, Lucian Ciolan, decanul Facultății de Psihologie și Științele Educației și-a exprimat satisfacția pentru plasarea subiectului educației din ce în ce mai mult în sfera interesului public de către Administrația Prezidențială.

Prof. univ. dr. Romiță Iucu, rectorul interimar al Universității din București, și-a început discursul prin a remarca că este o onoare a Universității din București să reunească factori de decizie în educație care dezbat și susțin ideile lansate în mediul public referitoare la progresul acestui domeniu. Președintele Senatului Universității din București, prof. univ. dr. Marian Preda, a îndemnat comunitatea academică să formeze o voce puternică și credibilă în spațiul public care să determine o schimbare la nivelul educației naționale.

Partea a doua a evenimentului a debutat cu un panel intitulat ,,Cercetarea, politicile educaționale și binele public: relații, rupturi, proiecții pentru viitor”, la care a luat cuvântul prof. univ. dr. Adrian Curaj, director general UEFISCDI și inițiator al unor proiecte de reformă din învățământul superior și de cercetare din România. Fostul ministru al educației, Adrian Curaj, a sugerat comunității academice că ar trebui să furnizeze studii care să stea la baza sistemului de formare a politicilor publice. În acest sens, Adrian Curaj consideră că este responsabilitatea universităților de a oferi un suport empiric decidenților care inițiază politici publice educaționale.

În continuarea panelului, au avut loc patru workshopuri susținute de profesori ai Universității din București și ai universităților din țară, cu următoarele teme: ,,Proiecte comune de cercetare în educație la nivel național : idei, inițiative”, ,,Vizibilitatea cercetării educaționale și internaționalizarea”, ,,Sprijin pentru tinerii cercetători în educație: formare, dezvoltare, participare la comunitatea profesională”, și ,,Cercetarea și formarea profesorilor”. La finalul workshopurilor au avut loc discuții despre înființarea Asociației Române de Cercetare în Educație, care să fie afiliată la European Educational Research Association (EERA).

Concluziile dezbaterilor pe secțiuni au accentuat necesitatea creării unei comunități pedagogice autentice, solidare și relevante la nivel național/ internațional, care să transmită, prin proiectele, cercetările și inițiativele sale, un mesaj consecvent, coerent și consistent către decidenți și societatea civilă.

În acest sens, comunicatul CERED 2016, dat citirii la finalul conferinței de către prof.dr. Lucian Ciolan, Decanul Facultății de Psihologie și Științele Educației din București, a marcat în mod oficial lansarea ARCE, Asociația Română de Cercetare în Educație, în curs de înființare și afiliere la European Educational Research Association (EERA).

Mai multe detalii despre cea de-a treia Conferință Națională de Cercetare în Educație (CERED) ,,Punți de legătură între cercetare și politicile educaționale” pot fi consultate aici.

Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații.