Facultatea de Filosofie a UB găzduiește două zile de comunicări, dezbateri și polemici sub egida celei de-a XII-a ediție a Conferinței naționale de estetică și filosofia artei „Ion Ianoși”: De la unitate și proporționalitate la haosul creației și „adeverirea” vizibilului, care va avea loc în perioada 16-17 mai 2025.
Conferința se va desfășura pe parcursul a două zile la Facultatea de Filosofie a UB (Splaiul Independenței, nr. 204, sector 6, București).
Participanții sunt încurajați să trimită aplicațiile care să conțină un abstract de 300 de cuvinte și o scurtă biografie profesională narativă de maximum 500 de cuvinte, până pe data de 14 aprilie 2025, ora 12:00, pe adresa de e-mail cciif.fil.unibuc@filosofie.unibuc.ro. Rezultatele selecției vor fi confirmate până pe data de 16 aprilie 2025.
Contribuțiile la conferință pot aborda multiple teme și subiecte, fără a se reduce exclusiv la acestea. Printre acestea se numără: cinema, imaginea-mișcare și imaginea-timp; ontologia imaginii; Deleuze despre spinozism și filosofie practică; capitalism și schizofrenie: (anti)sistem și practice revoluționare; literatura minoră și marile revoluții: Deleuze și Kafka; Deleuze și arta contemporană: corp, spațiu și timp; logica sensului și Art Déco: modernismul artistic.
Conferința se desfășoară în contextul în care se împlinesc anul acesta 100 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai tulburători gânditori ai veacului trecut, Gilles Deleuze (1925-1995). Acesta a avut meritul de a gândi structuralismul ca ontologie care elimină noțiunile de unitate și totalitate păstrate de-a lungul gândirii clasice și pe care le înlocuiește cu noțiuni precum diferența și multiplicitatea.
Totodată, Deleuze a căutat să depășească înțelegerea rațiunii care ar opera cu identități, asemănări, analogii, pentru a pune accent pe depășirea dialecticii de tip hegelian ca modalitate de unificare a multiplului, obținând o viziune centrată pe diferență lipsită de totalizări și de o unitate a întregului.
Aniversarea a 100 de ani de la nașterea lui Deleuze se suprapune aniversării a 100 de ani de la apariția Art Déco, consfințită prin Expoziția universală a artelor decorative moderne de la Paris. Fie că s-a numit mișcarea Bauhaus, fie International Style, Art Déco orientează antemergătoarea Art Nouveau spre un accent sporit asupra tendințelor funcționaliste și geometrizante. Este un proiect estetic reacțional, în condițiile standardizării industriale a vremii. Urmând rigoarea cubismului, a constructivismului sau a neoplasticismului olandez (De Stijl), Art Déco evoluează spre abstractizare și generalizare. Un obiectiv aparte al mișcării îl reprezintă „democratizarea creației artistice”, una dintre ultimele mari idei romantice, prin implicarea socială a actului artistic în realitatea tehnică și industrială. Detașarea obiectului artistic de natură, interesul acordat forței plastice, interesul pentru programul futurist și rezonanța filosofică a marxismului sunt doar câteva dintre trăsăturile acestor mișcări modernizatoare.
Cum se realizează aceste demersuri în arta literară sau în cea muzicală, dar și cum am putea obține o înțelegere a mișcării Art Déco prin teoriile lui Deleuze, constituie, evident, o altă provocare pentru cei interesați să participe la această conferință.
Această conferință stimulează dialogul interdisciplinar între reprezentanți ai mediului academic, operatori culturali și membri ai societății civile, iar Facultatea de Filosofie a UB reușește să reunească cei mai buni experți în domeniu.
Conferința este susținută prin programul FSS al Universității din București și este organizată de Centrul de cercetare în istoria și circulația ideilor filosofice (CCIF) din cadrul Facultății de Filosofie a UB.
Mai multe informații despre acest eveniment pot fi accesate pe site-ul Facultății de Filosofie a UB aici.