Reprezentanți ai universităților CIVIS s-au reunit în cadrul unei întâlniri virtuale organizate de către Universitatea din București în data de 6 mai pentru a explora modalități alternative de organizare a examenelor programate pentru finalul calendaristic al acestui semestru, dar și pentru a analiza diferitele situații legate de finalizarea anului universitar. Participanții au folosit această oportunitate pentru a identifica provocările cu care se confruntă universitățile pe care le reprezintă, dar și oportunitățile de reflecție pe marginea unor teme de interes pentru comunitatea universitară în ansamblul său.
Criza pandemică provocată de virusul SARS-CoV-2 a avut o serie de consecințe neintenționate asupra peisajului învățământului superior din întreaga lume: aceasta a accelerat implementarea inovațiilor digitale în învățământul superior, a testat capacitatea instituțională de a face față situațiilor neprevăzute, capacitatea de a ne adapta la aceste noi circumstanțe și de a elabora strategii optime. În acest context, întâlnirea virtuală a membrilor CIVIS și-a propus să contureze o agendă comună pentru perioada următoare pornind de la experiența comunitară din ultimele luni și de la lecțiile învățate în această perioadă.
Construim plecând de la experiențe comune
Ținând cont de faptul că pandemia a înregistrat o evoluție diferențiată în țările europene, universitățile CIVIS și-au adecvat planurile de răspuns la situația specifică în care s-au regăsit. Plecând de la dezideratul de a proteja sănătatea și bunăstarea corpului didactic, a studenților și a întregului staff administrativ, toate universitățile CIVIS au sistat desfășurarea cursurilor față-în-față și au tranziționat către medii și resurse digitale pentru continuarea activității educaționale. Platformele online și instrumentele de e-learning au fost utilizate la scară largă pentru a asigura continuitatea și calitatea activităților universitare. La dispoziția profesorilor și studenților au fost puse tutoriale și materiale suport care să faciliteze folosirea performantă a soluțiilor digitale avansate puse la dispoziție. Toate universitățile din alianța CIVIS au acordat o atenție deosebită punerii la dispoziție de informații din surse credibile privitoare la evoluția pandemiei, dar și oferirii de servicii de consiliere psihologică și pedagogică pentru studenți, cadre didactice și personalul didactic-auxiliar.
Menținem calitatea, asigurăm egalitatea
Migrația fără precedent către platforme și medii virtuale a actului educațional a ridicat o problemă substanțială privitoare la eliminarea barierelor de acces la învățământ de calitate create de lipsa resurselor materiale necesare. Distribuția inegală a resurselor materiale necesare desfășurării actului educațional în condiții optime în cadrul populației de studenți a fost atenuată prin acordarea de echipament tehnic, organizarea unor spații speciale de învățare în concordanță cu normele de siguranță aflate în vigoare și facilitarea accesului la servicii de internet.
Elaborăm planuri pentru multiple scenarii
Având în vedere că viitorul pandemiei este dificil de prevăzut, toate universitățile CIVIS recunosc necesitatea elaborării unor strategii de acțiune pentru diversele scenarii cu care ne-am putea confrunta în următorul an universitar. Susținem atitudinile proactive inclusiv privitor la viitorul post-pandemic al educației superioare.
Dorim să creăm un pol de expertiză
Deși digitalizarea accelerată la care am fost martori în ultimele luni a fost rezultatul unui eveniment neprevăzut, putem folosi această oportunitate pentru a identifica cele mai bune și inovative practici pedagogice emergente în educația online pentru a crea un pol de expertiză privitoare la soluțiile digitale adecvate învățării la distanță. Pe măsură ce provocarea tehnologică este adresată corespunzător, atenția noastră se întoarce asupra provocărilor pedagogice și a perspectivelor de testare a pedagogiilor evocative cu ocazia participării la acest mare experiment educațional. CIVIS își propune să co-creeze soluții de lungă durată și să exploreze potențialul pedagogiilor inovative în acest nou context educațional.
Consolidăm sistemele de suport digital
Ultimele luni au presupus investiții substanțiale în infrastructura IT a universităților noastre și au presupus utilizarea generalizată a resurselor digitale puse la dispoziția comunității academice. Dezvoltarea accelerată a infrastructurii digitale, capabilă să găzduiască întreaga activitate didactică în prezent, va fi consolidată în vederea implementării la scară largă a mobilităților virtuale, a claselor digitale și a campusurilor virtuale.