Înțelegerea pedagogiilor inovative și schimbul de bune practici între universitățile europene sunt esențiale pentru redefinirea noilor abordări de predare și învățare, pentru a pregăti tinerele generații să facă față noilor provocări contemporane.
Având în vedere acest lucru, grupul CIVIS de experți în „Excelență în predare” a identificat, documentat, analizat și colectat peste 50 de practici inovative de învățare în cadrul universităților CIVIS, într-o mare varietate de domenii academice, pentru a produce un manual care reflectă un cadru conceptual privind tendințele și schimbările în transformarea procesului de învățare.
„Excelența didactică” în cadrul CIVIS este mai mult decât o componentă a proiectului, este o declarație a celor nouă universități că predarea contează! (Prof. Lucian Ciolan, lider de proiect „Excelență în predare în cadrul CIVIS”.)
Analiza a condus la un model de grupare cu patru tipologii: inovație pedagogică bazată pe tehnologie, inovație pedagogică bazată pe metodologie, inovație pedagogică bazată pe abilități și inovație pedagogică bazată pe context și acoperă subiecte precum învățarea online și mixtă, învățarea experimentală, gamificare și educație incluzivă.
În fiecare an, mii de studenți se înscriu la Universitățile noastre, plini de speranță și așteptări pentru dezvoltarea lor personală și profesională. Ei investesc timp, bani și încredere într-un proces care ar trebui să le creeze condiții pentru a se dezvolta, pentru a deveni cetățeni educați și profesioniști excelenți în domeniile lor. Mediul de predare și învățare pe care îl creăm pentru ei, calitatea interacțiunilor pedagogice și relevanța experiențelor de învățare sunt factori cheie în susținerea acestui proces. Manualul „Pedagogii inovative: căi în procesul de transformare a învățării” reprezintă un prim pas în furnizarea nu doar a unui background teoretic și metodologic, ci și a unor exemple de practici relevante de la Universitățile CIVIS privind modul de stimulare a învățării autentice. Vom însoți exemplele existente în manual cu o bază de date dinamică și deschisă care ar putea inspira și stimula profesioniștii din învățământul superior să coopereze în găsirea celor mai bune modalități de a face învățarea eficientă și motivantă. Proiectul a fost realizat printr-o colaborare extinsă a profesioniștilor din cele opt universități ale CIVIS și, astfel, reunește idei concrete și sugestii valoroase oferite de colegii din toate cele opt țări din proiect. Tocmai această cooperare poate fi benefică pentru dezvoltarea unor medii de învățare dinamice, moderne și semnificative în consorțiu, de care să beneficieze toți studenții noștri. (Prof. Lucian Ciolan, Prorector pentru proiecte de dezvoltare, învățare continuă și infrastructură educațională, Universitatea din București, lider de proiect „Excelență în predare în cadrul CIVIS”.)
Descriere
Manualul „Pedagogii inovative: căi în procesul de transformare a învățării” oferă o analiză aprofundată a modalităților prin care profesorii sunt pregătiți să abordeze inovațiile pedagogice în clasă. Se concentrează asupra utilizării pedagogiilor inovative într-un mediu de învățare eficient și acoperă subiecte precum învățarea online și mixtă, învățarea experimentală, gamificarea și educația incluzivă.
Acest manual este conceput pentru profesori, cadre universitare și instructori interesați să adopte pedagogii inovative în programele lor de predare și speră să determine discuții între academicienii din universitățile CIVIS și nu numai, în proiectarea și implementarea experiențelor autentice de învățare.
Manualul „Pedagogii inovative: Căi în procesul de transformare a învățării” poate fi descărcat aici.