Un curriculum inovator, care conectează elevii cu patrimoniul natural și cultural al geoparcurilor, transformând lecțiile într-o experiență captivantă, a fost dezvoltat în cadrul proiectului Erasmus+ „Exchanging Memories – Memory of the Earth” (#EMME).
Proiectul este coordonat de Liceul Teoretic „Avram Iancu” din orașul Brad, județul Hunedoara și este o inițiativă care promovează educația pentru mediu și dezvoltarea sustenabilă. În proiect sunt implicate două geoparcuri internaționale UNESCO – Țara Hațegului (România) și Azores (Portugalia) – alături de școli și instituții din patru țări europene.
Sesiuni de formare în România și Portugalia
După întâlnirea găzduită de România în luna aprilie a acestui an, la Liceul Teoretic „Avram Iancu”, unul dintre momentele cheie ale proiectului a avut loc pe insula Terceira, din Azore, Portugalia. Profesori și experți s-au reunit pentru sesiuni de formare găzduite de Escola Secundária Jerónimo Emiliano de Andrade și Geoparcul Internațional UNESCO Azores. Aici, participanții au explorat metode de integrare a naturii în procesul educațional, utilizând resurse interactive și ghiduri practice pentru elevi.
Workshop-urile au demonstrat cum peisajele naturale și biodiversitatea pot deveni instrumente de învățare, oferind tinerilor o înțelegere profundă a științei și motivându-i să adopte comportamente sustenabile. Experiențele practice, cum ar fi explorarea siturilor geologice din insulele Azore, au completat această viziune, transformând teritoriul geoparcului într-un laborator în aer liber dedicat activităților de educație.
Într-o altă etapă a proiectului, participanții s-au reunit în Slovacia, unde au lucrat la dezvoltarea unei aplicații educaționale menite să facă învățarea mai captivantă și mai accesibilă pentru elevi. Atelierele de lucru s-au desfășurat într-un mediu propice colaborării, iar discuțiile au fost orientate spre definirea unor strategii eficiente pentru integrarea tehnologiei în educație. Totodată, vizitele ghidate în orașele istorice Levoča și Košice au evidențiat modul în care patrimoniul cultural poate completa experiențele de învățare.
Rezultate și perspective viitoare
Rezultatele proiectului de până acum, inclusiv resursele educaționale create și lecțiile învățate în România, Portugalia și Slovacia, au fost prezentate într-o conferință online care a reunit partenerii implicați. Evenimentul a fost o oportunitate pentru a împărtăși experiențe, a analiza impactul inițiativei și a testa, cu ajutorul elevilor din școlile partenere o parte dintre informațiile din materialele realizate în proiect.
Proiectul Erasmus+ KA220-SCH-2023 „Exchanging Memories – Memory of Earth” (KA220-SCH-2023) vizează cooperarea între organizații și instituții în cadrul Acțiunii-Cheie 2 (KA2) din cadrul programului Erasmus+. Organizațiile participante în proiect sunt Liceul Teoretic „Avram Iancu” Brad (România), Escola Secundária Jerónimo Emiliano de Andrade (Portugalia), Universitatea din București care administrează Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului (România), Geoaçores – Associação Geoparque Açores (Portugalia), ZSHutnicka 16, Spisska NovaVes (Slovacia) și Osnovna škola Pantovčak (Croația). În anul 2025, România și Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului vor găzdui o mobilitate a grupurilor de profesori și de elevi din țările participante la proiect.