Vineri, 15 aprilie 2022, Centrul de Excelență în Studiul Imaginii din cadrul Facultății de Litere a Universității din București a organizat prima întâlnire din seria de proiecții-atelier CROSS-CUTS. Înapoi la Spectator.
Tema de discuție a reuniunii, care s-a desfășurat în Amfiteatrul „Odobescu” de la Facultatea de Litere a UB (str. Edgar Quinet, nr. 5-7), a fost „Cinema/ Ideologie/ Critică“, iar filmul proiectat va fi Maidan (2014), de Sergei Loznitsa (în limbile ucraineană/ engleză). Evenimentul are loc începând cu ora 17:00.
Moderatorii întâlnirii au fost lect. univ. dr. Cezar Gheorghe și asist drd. Cristian Eduard Drăgan, cadre didactice în cadrul Centrului de Excelență în Studiul Imaginii al UB. Recomandările de lectură pentru potențialii participanți sunt: Jean-Louis Comolli, Jean Narboni, Cinema/ Ideologie/ Critică (Cahiers du Cinema, numărul 216).
„Cele mai importante evenimente sociale ale ultimilor doi ani au fost pandemia Covid-19 și, mult mai recent, invazia Ucrainei de către Rusia. Izolarea pandemică ne-a obligat pe toți să folosim / să ne bazăm și mai mult pe imagini, mergând dincolo de simplul lor consum pe care îl practicam înainte de 2020. În ultimii ani, societatea a ajuns într-adevăr să trăiască cu și prin imagini. Imaginile războiului din Ucraina se derulează zilnic pe ecranele noastre, generând efecte politice. Ieșiți din izolare, nu putem decât să ne întrebăm, așa cum a făcut-o și Serge Daney, „Cum să trăim cu imaginile? Probabil fără a aștepta de la ele nici prea mult, nici prea puțin «adevăr». Fără a lupta împotriva ambiguității lor necesare. Și știind, odată pentru totdeauna, că «doar o imagine» [juste une image] nu e în niciun caz același lucru cu «o imagine justă» [une image juste], ci că de-acum încolo nouă ne revine sarcina de a o confrunta (adică de a o «monta») cu o alta”.
Deși recunoaștem avantajele platformelor de streaming, credem că abandonarea unei experiențe colective a cinemaului ne privează de activarea unei funcții critice pe care doar vizionarea împreună a unui film o poate asigura. Ni se diminuează drastic posibilitatea de a deveni un spectator emancipat. În aceste condiții, credem că proiecțiile cinematografice și discuțiile critice offline au devenit o prioritate”, este mesajul transmis de organizatori.
Mai multe informații despre eveniment pot fi consultate aici.