Proiectul „Fenomene atmosferice de risc – concepte, monitorizare, impact” realizat în cadrul Parteneriatului civic pentru educaţie – CIVITAS

Proiectul „Fenomene atmosferice de risc – concepte, monitorizare, impact” realizat în cadrul Parteneriatului civic pentru educaţie – CIVITAS

19 februarie, 2019 in Actualitate, Știri, Student

O educaţie de calitate, mai ales de ordin ştiinţific, nu este realizabilă decât printr-o investiţie majoră de resurse, timp şi energie, din partea tuturor participanţilor şi beneficiarilor primari şi subsidiari la actul educaţiei în sine. Niciun viitor nu poate fi durabil în absenţa unei cunoaşteri superioare şi deschise a prezentului, care conturează, în fapt, viitorul!” Prof. univ. dr. Nicoleta Ionac    
În perioada 11 februarie – 15 martie 2019, Facultatea de Geografie a Universității din București și Liceul Teoretic „Ita Wegman” din București, în parteneriat cu Asociaţia Universitatea Copiilor – UNICO şi Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM), desfășoară activități teoretice și practic-aplicative în cadrul proiectului „Fenomene atmosferice de risc: concepte, monitorizare, impact”.
Proiectul, dezvoltat în cadrul Parteneriatului civic pentru educaţie – CIVITAS este finanțat prin Centrul de Proiecte Educaţionale şi Sportive  Bucureşti – PROEDUS și contribuie la inițiativa UNESCO de promovare a unei educaţii ştiinţifice de calitate, pentru asigurarea unui viitor durabil pentru toţi.
În cadrul proiectului, la care participă un număr de 200 de elevi din clasele IV-VIII, însoțiți de cadre didactice și părinți, sunt prevăzute șaizeci de ore de activități diversificate, menite să informeze atât asupra celor mai importante aspecte legate de fenomenele atmosferice de risc la scară globală (de exemplu, cicloni tropicali), regională și locală (de exemplu, viscole, furtuni etc.), cât și asupra celor mai recente și performante mijloace de detecție și monitorizare a acestora în timp real. Pentru înțelegerea mecanismelor dinamicii anumitor procese și fenomene din atmosferă (de exemplu, cum se formează și cum se dezvoltă un ciclon tropical) sunt indicate, explicate şi utilizate diverse aplicaţii animate on-line, de tipul Serious Games, care măresc atractivitatea tematicii şi problemelor ştiinţifice dezbătute şi le fac mult mai accesibile pentru aceştia. Proiectul urmărește și formarea deprinderilor specifice de prelevare, selectare, procesare şi interpretare a informaţiilor meteorologice disponibile în media scrisă şi audio-vizuală de profil, în conţinuturile de specialitate disponibile pe paginile on-line ale diverselor instituţii naţionale şi internaţionale cu atribuţii operaţionale în domeniu, în special pe site-ul ANM.
Activitățile individuale sau de grup și atelierele creative din cadrul proiectului constau în:

  • Activități de seminar – „Fenomene atmosferice de risc – concepte”, desfășurate în zilele de 13 și 15 februarie 2019 în cadrul Facultății de Geografie a Universității din București. În cadrul acestora, formatorul principal, prof. univ. dr. Nicoleta Ionac a prezentat cele mai relevante aspecte legate de fenomenologia riscurilor meteorologice de pe glob și din țara noastră pe baza unor expuneri interactive susținute de informații și imagini satelitare, radar etc. accesate în timp real. Cursanții au primit și un exemplar din publicația „Meteorologia și clima – să înțelegem totul dintr-o privire”, precum și un set de flash carduri despre principalele tipuri de nori care se dezvoltă în atmosfera terestră.
  • Activități practice de grup – „Fenomene atmosferice de risc – observare”, vor avea loc în perioada 23-24 februarie 2019 în incinta Facultății de Geografie a Universității din București și în împrejurimile acesteia. Elevii vor efectua observații și măsurători specifice in aer liber cu stația biometeoclimatică.
  • Activități individuale la alegere, menite să le dezvolte elevilor capacitățile corelative şi aplicative de observare şi monitorizare meteorologică a unor situaţii sinoptice reale.
  • Vizite de lucru la Administrația Națională de Meteorologie care vor permite elevilor să asiste și să participe la toate operaţiunile care conduc spre realizarea prognozei meteorologice şi, după caz, a alertei meteorologice.
  • Atelierul creativ „Micul meu buletin meteorologic”, care le va permite elevilor să editeze și să filmeze o emisiune proprie, în care să prezinte prognoza meteorologică pentru staţia şi fenomenul de interes, pe fundalul hărţii geografice a României.

Proiectul se va finaliza printr-o întrunire a tuturor participanţilor, însoţită de o expoziţie de fotografii realizate pe parcursul proiectului şi de prezentare a celor mai reuşite înregistrări/filmări ale prognozelor meteorologice individuale.

Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații.