Prof. univ. dr. Anca Nedelcu, cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, specialistă în educație, ne vorbește, în cel mai recent episod al seriei „microSCOP: cercetător UB la microfon”, despre școală și oamenii ei, despre elevi, studenți și necesitățile lor de învățare, dar și despre profesorul reflexiv și rolul reflexivității în educație.
Episodul cu numărul 12 al seriei microSCOP: cercetător UB la microfon poate fi accesat cu doar un click mai jos.
Pentru Anca Nedelcu, cariera de profesor a venit în modul cel mai firesc cu putință, pentru că, așa cum îi place să spună, unele domenii sau cariere te aleg ele pe tine înainte de a le alege tu pe ele, cel puțin în mod conștient. Însă, este și profesia pentru care ea a optat în mod asumat și responsabil și care a îndepărtat în mod natural orice tentație către alte cariere.
Întrebată cum „reabilităm” prestigiul meseriei de profesor în România și ce ar trebui să facem pentru ca mai mulți tineri bine pregătiți să aleagă o carieră în învățământ, Anca Nedelcu arată că o problemă majoră rezidă în faptul că mulți profesori și-au pierdut ei înșiși încrederea în menirea lor. O soluție ar fi, în opinia invitatei noastre, o discuție despre rolul educației la nivelul întregii societăți. Pentru că, așa cum afirmă, „o societate care-și hulește școala, care o critică fără să o ajute, care o îneacă fără să-i ofere un colac de salvare își face rău sieși”. Cu alte cuvinte, școala, singură, nu poate fi mai bună decât societatea din care face parte.
Specialistă în științele educației cu preocupări intense în sfera echității și diversității în educație, Anca Nedelcu arată că un sistem echitabil ar presupune un cumul de soluții care să ofere atât o educație incluzivă, adică un minimum de educație de calitate pentru toți, cât și una justă, în sensul că progresul unui elev ar trebui să fie doar în mică măsură dependent de situația lui de acasă.
Printre domeniile preferate ale profesoarei Anca Nedelcu se află și reflexivitatea în educație și chiar predă un curs intitulat „Profesorul reflexiv”, care îi invită pe studenți să vadă ce se află în spatele demersurilor educaționale și să se întrebe de ce un profesor face ceea ce face. De altfel, acest curs a stat la baza unui proiect educațional inovativ bazat pe o comunitate activă de studenți care au absolvit cursul. În mod concret, este vorba despre blogul academic sucitoruldeminti.ro, care a ajuns să numere peste 150 de autori, actuali și foști studenți, și a reușit să scoată ideile de la curs în afara universității, transformându-le în resurse relevante pentru societate în ansamblul ei.
Mai multe despre posibilele soluții pentru „vindecarea” sistemului de educație din România, despre statutul profesorului în țara noastră, dar și despre cum se poate construi o interacțiune sănătoasă și dinamică cu studenții și prioritățile actuale în domeniul academic, ne-a vorbit Anca Nedelcu în episodul cu numărul 12 al seriei microSCOP: cercetător UB la microfon.
Prof. univ. dr. Anca Nedelcu este cadru didactic la Departamentul de Științele Educației al Facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, titular al cursurilor de „Managementul instituțiilor de învățământ”, „Educație interculturală” (nivel licență) și „Comunicare și negociere interculturală”, „Profesorul reflexiv”, „Educație Media” (nivel studii de master). Este prodecan, responsabil cu managementul calității și relații internaționale; face parte din echipa de coordonare a Programului de studii masterale „Strategii inovative de învățare. Masterat didactic”.
Domeniile de interes profesional și de cercetare vizează problematica echității, diversității și reflexivității în educație, managementul educațional, pedagogia diversității/ calitatea și echitatea în educație, pedagogia organizației educaționale/ școala și actorii săi; dimensiunile internaționale și locale în structurarea strategiilor și practicilor educaționale/ transferul, inovația, adaptarea și influențele culturale și starea de bine (well being) în școală, influența vechilor și noilor media în educație.
A urmat cursuri de specializare la Universitatea din Amsterdam, Olanda, este formator acreditat prin programul „Advanced Training of Trainers in Europe” derulat de Consiliul Europei și Comisia Europeană, consultant educațional; a coordonat numeroase proiecte de cercetare – dezvoltare, lucrând în colaborare cu instituții ca: Banca Mondială, UNICEF, UNESCO, Ministerul Educației, Centrul Educația 2000+, Agenția Națională pentru Romi etc.
Mai multe detalii despre Anca Nedelcu sunt disponibile aici.
Parte a programului de comunicare a științei dezvoltat de Universitatea din București, seria „microSCOP: cercetător UB la microfon” își propune să prezinte într-o manieră dinamică și succintă informații despre rezultatele concrete ale unor demersuri de cercetare notabile din cadrul UB.
Prin format și obiective, seria microSCOP: cercetător UB la microfon vine să completeze programul de comunicare a științei din cadrul Universității din București, care mai include Conferințele UB – Știința pe înțelesul tuturor și Doza UB de Știință.
Seria are ca obiectiv promovarea acelor proiecte de cercetare care, prin contribuția majoră adusă domeniului din care fac parte, au ajuns să beneficieze de recunoaștere internațională, încurajând astfel conexiunea dintre UB și diverse universități și instituții de cercetare din afară.
Microscopul, ai cărui invitați sunt în primul rând cercetători din cadrul UB premiați pentru rezultatele lor în cercetare, își propune să contribuie la informarea mediului academic românesc, dar și a altor categorii de public interesat, cu privire la principalele proiecte de cercetare desfășurate în interiorul UB, stimulând în acest fel dezvoltarea unor inițiative colaborative viitoare.