Evenimentul, co-organizat de Universitatea din București, King’s College London și alianțele universitare europene CIVIS și CIVICA
Universitatea din București (UB) organizează, în perioada 14-15 octombrie 2024, în colaborare cu alianțele universitare europene CIVIS (Alianța Universitară Civică Europeană) și CIVICA (Universitatea Europeană de Științe Sociale) și cu King’s College London, conferința internațională „Reflexivity in Higher Education: Liberation or Entrapment?”.
Evenimentul are loc în Amfiteatrul „Ioan Mihăilescu” al Rectoratului Universității din București (Șoseaua Panduri, nr. 90, sector 5), iar participarea la conferință va fi posibilă în format hibrid.
Sesiunea inaugurală a conferinței va avea loc luni, 14 octombrie 2024, începând cu ora 14:00, și va fi moderată de prof. univ. dr. Romiță Iucu. Vor lua cuvântul prof. univ. dr. Marian Preda, rectorul Universității din București, Ligia Deca, ministra Educației din România, conf. univ. dr. Sorin Costreie, coordonator al Alianței CIVIS în UB precum și prof. univ. dr. Mihai Păunescu, prorector al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative din București (SNSPA).
Conferința își propune să creeze mediul în care membrii comunității academice să poată dezbate rolul reflexivității în învățământul superior, dacă reflexivitatea funcționează ca un mijloc al eliberării, promovând inovația și evoluția pe plan individual și instituțional, sau ca o posibilă capcană care complică procesele de luare a deciziilor, implementarea politicilor publice sau activitatea în general.
Evenimentul va aduce la Universitatea din București experți și lideri de opinie din domeniile inovației și politicilor publice educaționale, care vor susține prezentări cu privire la impactul reflexivității asupra dezvoltării instituțiilor academice: prof. univ. dr. Liviu Matei, director și cadru didactic al Școlii de Educație, Comunicare și Societate cadru didactic a King’s College London, Sir prof. univ. dr. emerit Peter Scott, cadru didactic la University College London, prof. univ. dr. François Heinderyckx, cadru didactic la Université Libre de Bruxelles, consilier al rectorului ULB pentru CIVIS, precum și Sjur Bergan, expert în educație și fost membru în Departamentul Educațional din Consiliul Europei.
De asemenea, la conferință vor lua parte prof. univ. dr. Bogdan Murgescu, prorector UB pentru de Bugetare și Resurse Umane, prof. univ. dr. Lucian Ciolan, prorector UB pentru Proiecte de Dezvoltare și Învățare Continuă, conf. univ. dr. Constantin Vică, prorector UB pentru Prorector Internaționalizare și Relații Publice acad. Mircea Dumitru, vicepreședinte al Academiei Române și rector al Universității din București în perioada 2011-2019, prof. univ. dr. emerit Ioan Pânzaru, rector al UB în perioada 2005-2011 și prof. univ. dr. Sophia Papaioannou, prorector al Universității Naționale și Kapodistriană din Atena. Agenda completă a evenimentului este disponibilă aici.
Conferința este coordonată de prof. univ. dr. Romiță Iucu, președintele Consiliului de Orientare și Analiză Strategică al Universității din București și cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a UB, prof. univ. dr. Mihai Păunescu, prorector al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative din București (SNSPA), și prof. univ. dr. Liviu Matei, director și cadru didactic al Școlii de Educație, Comunicare și Societate cadru didactic a King’s College London.
O sesiune specială dedicată memoriei profesorului Lazăr Vlăsceanu
Un moment important al evenimentului va fi reprezentat de o sesiune specială dedicată memoriei profesorului Lazăr Vlăsceanu. Educat în Marea Britanie, prof. univ. dr. Lazăr Vlăsceanu a fost unul dintre cei mai importanți sociologi români din ultimele decenii, un lider și un pionier al învățământului superior european. Contribuțiile sale în domeniul studiilor despre învățământul superior, inclusiv pe tema reflexivității, au fost remarcabile, iar lucrările sale continuă să inspire cercetătorii și educatorii din întreaga lume.
Astfel, conferința se va transforma într-un mediu în care membrii comunității academice vor avea șansa de a dezbate rolul reflexivității în învățământul superior – practica autoevaluării și a analizei critice centrate pe sine în raport cu organizarea, administrarea și activitățile academice (inclusiv predarea și procesul de învățare).
Totodată, dezbaterea își propune să studieze dacă reflexivitatea funcționează ca un mijloc al eliberării, promovând inovația și evoluția pe plan individual și instituțional, sau ca o posibilă capcană care complică procesele de luare a deciziilor, implementarea politicilor publice sau activitatea în general.
Evenimentul va continua marți, 15 octombrie 2024, cu paneluri și mese rotunde care vor oferi participanților oportunitatea de a explora dilemele critice legate de inovare și guvernanță academică, facilitând, astfel, un schimb dinamic de idei între cercetători, decidenți politici și practicieni, și consolidând eforturile de dezvoltare și reformă în sistemele universitare europene. Programul complet al conferinței poate fi consultat aici.