Universitatea din București a organizat în luna septembrie 2024 o sesiune de training pentru utilizarea echipamentelor asistive din cadrul Laboratoarelor de Pedagogii Inovative (LPI), la care au participat 20 de cadre didactice, în cadrul proiectului Ecosistem Digital pentru Învățare Sustenabilă la Universitatea din București –#EDIS-UB.
În cadrul sesiunii de training, au fost prezentate funcționalitățile echipamentelor asistive, cu accent pe modul în care studenții pot folosi aceste dispozitive pentru a reduce barierele impuse cerințele educaționale speciale. De la tipărirea documentelor cu ajutorul imprimantei Braille, la crearea imaginilor tactile prin încălzire, până la accesarea informațiilor digitale, introducerea de text și comunicarea prin e-mail, folosind afișaje Braille portabile și tablete adaptate pentru persoane cu deficiențe de vedere, toate aceste instrumente le oferă studenților autonomie și acces egal la educație.
„Universitatea din București este angajată ferm în direcția asigurării accesului egal și a echității în educație pentru studenții cu cerințe educaționale speciale. Realizăm investiții sistematice în tehnologie și în oameni pentru a asigura un ecosistem de învățare care susține reușita tuturor!”, a remarcat prof. univ. dr. Marian Preda, rectorul Universității din București.
Sesiunea a fost coordonată de lect. univ. dr. Anișoara Dumitrache, cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București și responsabilul LPI, iar trainingul a fost susținut de dr. Iulian Lesneanu.
Laboratorul de Pedagogii Inovative este o structură formată din cinci centre de inovație în educație, un hub dedicat ideilor și practicilor educaționale inovative. Cele cinci centre sunt distribuite la nivelul Universității din București, pe principiul acoperirii domeniilor fundamentale de studiu dar și al proximității sediilor, astfel încât fiecare facultate să poată beneficia resursele puse la dispoziție aici.
Fiecare laborator are în dotare echipamente pentru susținerea unor activități didactice dedicate integrării tehnologiei în educație, dar și familiarizării cadrelor didactice și studenților – viitori profesori – cu tehnologiile digitale utilizate în educație și formare. Echipamentele asistive, parte din dotarea laboratoarelor, sunt accesibile tuturor membrilor comunității academice, sprijinind incluziunea studenților cu CES (cerințe educaționale speciale) și oferind șanse egale la educație tuturor studenților.
Coordonarea generală a proiectul EDIS este asigurată de prof. univ. dr. Lucian Ciolan, prorector pentru Proiecte de Dezvoltare și Învățare Continuă al UB, iar managerul de proiect este conf. univ. dr. Cosmin Olteanu, cadru didactic la Facultatea de Administrație și Afaceri a Universității din București.
Proiectul „Ecosistem digital pentru învățare sustenabilă la Universitatea din București – EDIS-UB”, cod proiect 1828329254, cu o valoare totală de 43.997.550 lei, are o perioadă de derulare de trei ani (16 septembrie 2022-31 decembrie 2025) și este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, componenta C:15, reforma 5: „Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației”.