Service-Learning (SL) este o abordare pedagogică inovatoare care integrează în curriculum servicii comunitare importante și oferă studenților credite academice pentru studiile care derivă din angajamentul activ în comunitate și din munca pe teren. Reflecția și strategiile de învățare prin experiere sprijină acest proces, iar serviciul este conectat cu disciplinele academice studiate.
„Service-Learning: Practici de colaborare intersectoriale pentru dezvoltarea soft skills în rândul studenților și a universităților angajate civic (SL-ICP)”/ „Intersectoral Collaboration Practices for the development of students’ soft skills and socially engaged universities” (SL-ICP) este un proiect derulat pe o periodă de doi ani (15/11/2022-14/11/2024) finanțat prin programul Key Action 2 Cooperation Partnership – Higher Education. Proiectul urmărește să crească gradul de conștientizare cu privire la Service Learning ca fiind o metodologie pedagogică în cadrul universităților Europene, și să sprijine toate părțile implicate (comunitatea academică, studenți și organizații ale societății civile) pentru a crea și consolida colaborări sistematice în Învățământul superior împreună cu organizațiile societății civile. Practicile de învățare și predare inovatoare implementate în cadrul Service-Learning sunt ideale pentru studenții care își doresc să dobândească o serie de soft și hard skills, cât și experiența pe teren necesară pentru piața muncii.
Proiectul reunește șase parteneri, cinci universități (toate membre ale Alianței CIVIS) și un ONG coordonator:
- Eurasia net (ONG, Franța): are în vedere managementul și coordonarea globală a proiectului;
- Universitatea Națională și Capodistriană din Atena (NKUA), Grecia: Responsabilă de cartare și analiza practicilor SL curente în universitățile partenere;
- Universitatea Autonomă din Madrid (UAM), Spania: Responsabilă cu instruirea personalului academic al universităților partenere cu privire la metodologia și implementarea SL;
- Universitatea Aix-Marseille (AMU), Franța: Desemnată să promoveze proiectele SL la nivel local și European prin evenimente care implică părțile interesate;
- Universitatea din București (UB), România: Responsabilă de crearea unui ghid de implementare a proiectelor SL și organizarea unui Forum European cu tema Service Learning, în luna iunie 2024;
- Universitatea Sapienza din Roma (SUR), Italia: Responsabilă de comunicare, diseminare și promovarea învățării SL
Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană și monitorizat de către Agenția Erasmus + implicată: Educație și Instruire, Bordeaux.
Cartarea practicilor existente în universități a fost primul pas în dezvoltarea proiectului, pentru a colecta date semnificative din punct de vedere cantitativ și calitativ, care să ajute culturile pedagogice instituționale să înțeleagă mai multe despre SL. Cartarea a fost în așa fel proiectată încât să permită cadrelor didactice și studenților să fie mobilizați în domenii SL. Planul a fost stabilit ca o parte ca obiectivelor WP2 și a fost coordonat de NKUA, care a pregătit și implementat toți pașii și materialele necesare pentru colectarea materialului cantitativ și calitativ solicitat.
De la bun început, WP2 a fost gândit ca o acțiune foarte ambițioasă și plină de provocări, orientată spre cercetare, a proiectului SL-ICP. Obiectivele sale cheie au fost: i) să exploreze statusul practicilor SL în cele cinci universități partenere, ii) să verifice dacă alte metodologii similare cu SL sunt deja implementate, dar nerecunoscute ca SL, iii) să evalueze dacă utilizarea SL este sistematică, iv) să urmărească posibile schimbări în utilizarea SL, v) să verifice similaritățile și diferențele dintre universități etc.
Modul în care a fost proiectată cartarea întrebărilor cercetării, prin chestionare pentru profesori și studenți, focus-grupuri bine structurate, interviuri detaliate cu studenții și studii de caz descrise minuțios, create pe un șablon bine-structurat, a ajutat la obținerea unor dovezi ample și a unui material valoros pentru analiza și acțiunile ulterioare.
Materialul WP2 servește atât ca un instrument de cercetare și pledoarie, cât și ca o punte de lansare pentru celălalt proiect WP din cadrul Service Learning – ICP. Livrabilele sale reprezintă două largi spații de colectare ale datelor cercetării, obținute de la sute de studenți și profesori. Acestea reprezintă, în același timp, și o sinteză extrem de eficientă a datelor colectate, cu impact vizual și ușor de citit.
Livrabilul 1 este Versiunea Extinsă a cartării și sinteza tuturor datelor colectate, prezentate în 253 de pagini. Livrabilul 2 este o versiune mai scurtă a aceluiași material, prezentat în 35 de pagini.
Ambele volume au fost editate de Marlen Mouliou, asist. univ. dr. în Muzeologie la Universitatea Națională și Capodistriană din Atena, coordinator al WP2. Întregul material este fundamentat pe munca depusă de sute de contributori de la universitățile partenere și Eurasia Net. Fără contribuția lor, sinteza acestei lucrări nu ar fi fost posibilă.
Ambele materiale sunt disponibile aici:




