fbpx

„După UB, am ales să fac un an de master la Oxford pentru a aplica cunoștințele în momentul în care voi preda în România” – interviu cu Dragoș Manea

„După UB, am ales să fac un an de master la Oxford pentru a aplica cunoștințele în momentul în care voi preda în România” – interviu cu Dragoș Manea

Absolvent al Facultății de Matematică și Informatică din cadrul Universității din București, Dragoș Manea a câștigat premiul pentru „Cea mai bună lucrare de licență în domeniul Științe Exacte și Inginerie”, în cadrul celei de-a patra Gale a Premiilor Senatului ale Universității din București, desfășurată la finalul anului 2020.

Cercetarea intitulată „Critical Point Theory for Poincaré Relativistic Lagrangian” / „Teorie de Punct Critic pentru Lagrangianul Relativist Poincaré” a fost realizată sub îndrumarea prof. univ. dr. Cristian Bereanu, cadru didactic al Facultății de Matematică și Informatică a UB.

Dragoș, fost olimpic internațional la Matematică, a fost pasionat de această disciplină încă din copilărie. De altfel, el consideră că este esențial rolul profesorilor în inocularea unei percepții pozitive asupra acestei științe fascinante în rândul copiilor. În prezent, tânărul matematician urmează studii masterale în Marea Britanie, la Universitatea Oxford, după absolvirea cărora va urma un doctorat în România, având intenția de a urma o carieră academică.

În cele ce urmează, ne va vorbi despre planurile sale de viitor, dar și despre experiența concursurilor internaționale și amintirile pe care le-a adunat în studenție, chiar Dragoș Manea.

 

Reporter: Ce v-a motivat să concurați la Premiile Senatului Universității din București?

Dragoș Manea: Principalul motiv pentru care am concurat a fost faptul că, deși am fost admis la Universitatea Oxford, taxa de școlarizare și cazarea nu au putut fi acoperite printr-o bursă. Astfel, am încercat să găsesc oportunități de a-mi acoperi măcar o parte din cheltuieli și, la sugestia profesorului meu, conf. univ. dr. Cristian Cazacu, m-am înscris în cursa pentru Premiile Senatului Universității din București.

R.: Ce a însemnat pentru dumneavoastră obținerea acestui premiu?

D.M.: Acest premiu înseamnă pentru mine o validare a muncii mele pe parcursul celor trei ani de facultate, dar în mod special pentru lucrarea de licență. Totodată, faptul că am câștigat premiul pentru cea mai bună lucrare de licență în domeniul Științe Exacte și Inginerie reprezintă un impuls pentru a continua în următorii ani pe drumul cercetării în matematică.

R.: Cum credeți că ar mai putea stimula excelența didactică și de cercetare Universitatea din București?

D.M.: Cred că e devreme să mă pronunț în privința cercetării, deoarece nu particip încă la activitatea Universității din București în calitate de cercetător / doctorand. În ceea ce privește latura didactică, perspectiva mea pe parcursul celor trei ani de studenție a fost aceea că sunt prea multe ore de curs și seminar, iar materia este foarte condensată, deoarece sunt multe discipline obligatorii pentru toți studenții. Aș încuraja un sistem de cursuri opționale, astfel ca, începând din anul al II-lea, studenții să își poată alege domeniul în care vor să continue studiul, croindu-și drumul în ultimii doi ani de facultate în funcție de aria principală de interes.

R.: Cum ați descrie, pe scurt, domeniile de cercetare pentru care aveți un interes deosebit?

D.M.: Voi încerca să prezint în câteva cuvinte cu ce se ocupă, în primul rând, Analiza Funcțională, apoi Ecuațiile Diferențiale.

Despre scopul general al Analizei Matematice pot spune că este aproximarea unor obiecte cu ajutorul altor obiecte (de multe ori, mai simple decât cel aproximat) și transferul de proprietăți ale obiectelor cu care se aproximează către obiectul aproximat.

Dacă Analiza clasică aproximează numere cu ajutorul altor numere, obiectul Analizei Funcționale e reprezentat de anumite corespondențe între numere (numite funcții). Astfel, Analiza funcțională se ocupă cu aproximarea funcțiilor cu alte funcții.

În ceea ce privește domeniul Ecuațiilor Diferențiale, lucrurile sunt mai intuitive. Dacă ne imaginăm un corp în mișcare, a cărui viteză în fiecare moment depinde de poziția acestuia în spațiu la acel moment, atunci cu ajutorul unei ecuații diferențiale putem studia traiectoria de deplasare a acelui corp.

R.: Lucrarea dumneavoastră de licență reprezintă un studiu complex al aplicării Analizei Funcționale pentru Lagrangianul Poincaré, obținându-se în acest fel rezultate calitative privind existența și multiplicitatea soluțiilor Ecuației Forței Lorentz. Într-un limbaj accesibil, cum ați putea rezuma studiul dumneavoastră?

D.M.: Lucrarea mea de licență este, de fapt, o prezentare accesibilă unui student la matematică de anul III a primei părți din articolul Critical point theory for the Lorentz force equation, publicat de profesorul meu îndrumător, împreună cu alți doi colaboratori, în revista „Archive for Rational Mechanics and Analysis”.

Studiul pornește de la o ecuație introdusă în 1906 de către faimosul matematician francez Henri Poincaré, ecuație care descrie mișcarea unui electron într-un câmp electromagnetic. Folosind metode proprii analizei funcționale și calculului variațional, obținem existența cel puțin unei soluții ale ecuației. Considerând succesiv anumite constrângeri asupra variabilelor ce descriu câmpul electromagnetic, obținem existența a trei soluții distincte.

R.: Fiind o lucrare de licență complexă, atât cu o parte teoretică solidă, cât și cu una practică, aplicativă, a necesitat destul de mult timp pentru documentare și pentru a fi adusă la forma finală. Când ați început să lucrați la această teză și ce dificultăți ați întâmpinat?

D.M.: Am început să studiez bibliografia recomandată în vara anului 2019, încercând să îmi formez o idee despre instrumentele folosite de autorii articolului studiat. Cea mai mare parte a lucrului efectiv s-a desfășurat pe parcursul anului al III-lea, cu precădere în semestrul al doilea.

O parte dificilă a elaborării acestei lucrări a fost faptul că nu aveam nicio experiență anterioară în cercetarea matematică. A fost necesar ca, pe parcurs, să-mi dezvolt abilitățile de a studia o bibliografie, de a căuta și alte resurse decât cele oferite de profesor, iar, în final, de a redacta coerent un articol științific.

R.: Ce metode de cercetare ați folosit în elaborarea cercetării dvs.?

D.M.: Am încercat să plec de la teoremele importante din articolul studiat și să văd ce rezultate (unele întâlnite în facultate, altele mai avansate) sunt folosite de autori pentru a ajunge la concluziile finale. Redactarea lucrării a avut apoi un sens invers; plecând de la cele mai simple rezultate, am reconstruit demonstrațiile, într-o manieră accesibilă unui student de anul III.

R.: Lucrarea dumneavoastră, cu titlul „Critical Point Theory for Poincaré Relativistic Lagrangian”, realizată sub îndrumarea prof. univ. dr. Cristian Bereanu, cadru didactic al Facultății de Matematică și Informatică a UB, a avut parte de o receptare pozitivă. De exemplu, coordonatorul dvs. a specificat în recomandare faptul că rezultatele acesteia au fost preluate într-un articol de specialitate publicat într-o revistă internațională de prestigiu. V-ați gândit deja la o posibilă continuare a acestei teme?

D.M.: Deocamdată sunt în stadiul de a experimenta mai multe ramuri ale analizei matematice. Așa cum menționam anterior, lucrarea de disertație de la Universitatea Oxford, la care sunt în prezent masterand, este într-un domeniu diferit de cel al lucrării de licență. Avantajul acestei abordări este, după părerea mea, acela că voi putea transfera idei dintr-o ramură a Analizei Matematice în alta, atunci când voi lucra mai departe în cercetare.

R.: Ați fost, în timpul liceului, și la olimpiadele naționale și internaționale de matematică la care ați câștigat, numeroase premii. Cât de important a fost pentru dumneavoastră, personal, dar și profesional, faptul că ați participat la toate aceste competiții?

D.M.: Pregătirea pentru olimpiadă mi-a conferit experiența înțelegerii unor demonstrații complexe, încă din timpul liceului. Astfel, am intrat în facultate având deja deprinderea de a urmări firul logic al unor raționamente specifice cursurilor universitare și lucrărilor științifice, și nu doar cele specifice exercițiilor de liceu.

R: Foarte mulți copii, și nu ne referim la studenții care aleg Facultatea de Matematică și Informatică, nu înțeleg această materie, ba uneori o interiorizează negativ. Ce ar putea fi schimbat în acest sens? Pe dvs. personal ce v-a atras la această știință?

D.M.: Mi se pare că la nivel de școală generală și chiar de liceu, matematica este văzută ca o disciplină în care se rețin pe de rost formule și se aplică algoritmi de rezolvare. Odată ce un elev începe să înțeleagă că matematica este complet altceva – și aici rolul profesorilor este esențial –, atunci va descoperi frumusețea raționamentelor precise și a demonstrațiilor riguroase, în care nu-și au locul diferențele de opinii sau interpretările, inconveniente specifice altor științe, chiar și celor exacte.

R.: Ce ați recomanda unui viitor student al Facultății de Matematică?

D.M.: Oricărui elev de liceu care ia în considerare să studieze matematica la facultate i-aș recomanda să audieze câteva cursuri universitare sau să citească notițe de curs, pentru a se familiariza cu diferențele între matematica de liceu și cea de facultate. Este posibil ca, văzând cum se abordează matematica în context universitar, unii elevi să-și întărească hotărârea de a candida la Facultatea de Matematică. Alții, în schimb, ar putea constata că această nouă viziune asupra matematicii nu li se potrivește și se pot orienta spre alte discipline.

R.: Aveți mentori printre profesorii dvs.? În ce fel ați reușit să dezvoltați o astfel de legătură și cât de importantă este existența modelelor în viața unui tânăr?

D.M.: Într-adevăr, au fost câțiva profesori care s-au străduit să mă ajute pe parcursul celor trei ani de facultate și mai ales în momentul în care m-am decis să aplic la master în străinătate. Am convingerea că a fi profesor este în primul rând despre relații interumane construite cu studenții. Acestea sunt facilitate de interesul comun pentru o anumită disciplină, dar nu se rezumă doar la un transfer de cunoștințe.

R.: În încheiere, vă rugăm să ne spuneți ce planuri aveți în viitor legate de parcursul profesional, continuarea studiilor și propria dezvoltare intelectuală. Un număr foarte mare de studenți și masteranzi aleg să își continue studiile în țară. Dumneavoastră, în schimb, ați ales, Universitatea Oxford. Ce v-a motivat să vă aprofundați studiile în Marea Britanie și cum a fost acomodarea la un sistem nou de învățământ? 

D.M.: Am ales să fac un an de master la Oxford tocmai pentru a vedea un sistem nou de învățământ și de a aplica ceea ce văd în momentul în care voi preda în România. Sper ca în anii ce urmează să pot aplica, în calitate de profesor, metodele de predare și stilul de învățare-evaluare pe care le-am experimentat la Oxford ca masterand.

Cât despre partea matematică a experienței studiului la Oxford, am acumulat cunoștințe pe care cu siguranță le voi folosi anul viitor, când voi începe doctoratul la Institutul de Matematică „Simion Stoilow” din București.

R.: Vă mulțumim pentru răspunsurile oferite și vă dorim mult succes în parcursul dumneavoastră profesional!.

SECŢIUNE ACCESIBILIZATĂ PENTRU PERSOANELE CU DIZABILITĂŢI DE VEDERE

Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


Cine suntem
Site-ul este deținut și administrat de Universitatea din București cu sediul în Bulevardul Mihail Kogălniceanu 36-46, București. Pentru a urmări mai ușor informațiile, trebuie să știţi că ne putem referi la instituția noastră folosind termenii „Universitatea din București”, „nouă”, „nostru” etc, iar la tine, ca utilizator și vizitator al site-ului, folosind termenii „utilizator”, „dumneavoastră”, etc. Această politică descrie informațiile pe care le colectăm atunci când vizitați www.unibuc.ro. Prin utilizarea acestui site web, sunteți de acord cu colectarea și utilizarea informațiilor dumneavoastră personale (în cazul în care acestea sunt furnizate) în conformitate cu această politică. Site-ul poate conține legături către și de pe site-uri web. Dacă urmați un link către oricare dintre aceste site-uri web, rețineți că acestea au propriile politici de confidențialitate. Universitatea București nu are nicio responsabilitate sau răspundere pentru aceste politici sau modul în care aceste site-uri web își gestionează datele. Verificați aceste politici înainte de a trimite orice informații personale acestor site-uri.
Informațiile colectate şi durata de stocare
În cazul în care utilizați site-ul nostru, vom colecta și procesa următoarele date personale despre dumneavoastră:
  • Informații pe care ni le oferiți atunci când completați un formular web sau solicitați trimiterea newsletter-ului. Informațiile pe care ni le furnizați pot include numele, adresa de e-mail, numărul de telefon, etc.
  • Informatiile pe care ni le oferiti in formularul de solicitare de informatii publice (ex. nume, prenume, e-mail) sunt colectate conform Legii nr. 544/2001
  • Informații pe care le colectăm despre dumneavoastră, prin intermediul fişierelor cookie pe care le folosim, în momentul în care accesați site-ul nostru. Pentru detalii suplimentare, consultați informarea privind cookie-urile.
Stocarea datelor de natură personală se realizează pe servere situate în România, atâta timp cât avem consimțămȃntul dumneavoastră.
Cum utilizăm datele personale pe care le furnizați sau le colectăm
Folosim datele personale despre dumneavoastră în următoarele moduri:
  • datele personale furnizate de dumneavoastră prin formularele noastre web vor fi folosite în scopul procesării cererilor dumneavoastră. Prin trimiterea solicitării sunteți de acord cu prelucrarea datelor dumneavoastră de către Universitatea din București.
  • în cazul în care sunteți de acord cu primirea de informații prin newsletter, vă vom trimite noutǎți despre următoarele subiecte:
  • informații despre evenimentele şi activităţile organizate în cadrul Universităţii din Bucureşti
  • informațiile tehnice pe care le colectăm prin utilizarea cookie-urilor vor fi utilizate în scopurile stabilite în “Informarea privind cookie-urile”.
Transferuri internaționale
În vederea oferirii serviciului de newsletter, datele dumneavoastră de identificare și contact sunt transmise către MailerLite, cu sediul în Lituania. Detalii privind măsurile de protectie a datelor adoptate de către MailerLite se găsesc la adresa https://www.mailerlite.com/terms-of-service  şi pe site-ul https://www.privacyshield.gov/welcome Site-ul nostru web utilizează Google Analytics, un serviciu pentru analiza web, precum şi Google Adwords, furnizate de Google. Google Analytics utilizează fișiere de tip cookie pentru a ajuta un anumit site web să analizeze modul în care utilizați respectivul site web. Informațiile generate de fișierele de tip cookie cu privire la utilizarea de către dumneavoastră a site-ului web vor fi transmise și stocate de Google pe servere care pot fi localizate în UE, SEE şi/sau Statele Unite. Google va utiliza aceste informații în scopul evaluării utilizării de către dumneavoastră a site-ului web, elaborând rapoarte cu privire la activitatea site-ului web și furnizând alte servicii referitoare la activitatea site-ului web și la utilizarea internetului. De asemenea, Google poate transfera aceste informații către terți în cazul în care are această obligaţie conform legii sau în cazul în care acești terți prelucrează informațiile în numele Google. Google nu va asocia adresa dumneavoastră IP cu alte date deținute de Google. Informații detaliate cu privire la Google și protecția datelor cu caracter personal (inclusiv modul în care puteți controla informațiile trimise către Google) pot fi găsite la: https://policies.google.com/privacy/partners. Din site-ul nostru web puteţi să distribuiţi un articol utilizând un buton de distribuire în reţelele de socializare (de exemplu: Facebook, Twitter, Youtube). Informații detaliate cu privire la protecția datelor cu caracter personal oferită de aceste organizatii pot fi gasite la adresele: https://www.facebook.com/policy.php https://twitter.com/en/privacy https://www.youtube.com/yt/about/policies/#community-guidelines
Accesați datele dumneavoastră personale
Aveți dreptul să cereți o copie a informațiilor deținute de noi  prin formularea unei solicitări de acces. Pentru a solicita o copie a datelor deținute despre dumneavoastră sau pentru a vă actualiza informațiile, contactați Universitatea din București la adresa de e-mail dpo@unibuc.ro. Datele de natură personală deținute de către Universitatea din București sunt supuse condițiilor din Regulamentul UE 679/2016 care oferă persoanelor vizate dreptul de acces la toate tipurile de informații înregistrate, deținute de operatorul de date, sub rezerva anumitor limitări.
Drepturile persoanei vizate
Conform Regulamentului 679/2016 - GDPR, aveţi dreptul de a solicita Universitaţii din București, în calitate de operator de date de natură personală, rectificarea, ştergerea sau restricţionarea prelucrării datelor personale referitoare la dumneavoastră. De asemenea, aveţi dreptului de a vă retrage consimţământul în orice moment, fără a afecta legalitatea prelucrării efectuate pe baza acestuia, înainte de retragere. Dacă nu mai doriți să primiți newsletter-ul, vă puteţi dezabona prin trimiterea unui e-mail la adresa contact@pr.unibuc.ro sau prin folosirea linkului de dezabonare din cadrul newsletter-ului.
Dreptul de a depune o plângere în faţa Autorităţii de supraveghere
Conform Regulamentului 679 /2016 - GDPR, aveți dreptul de a depune o plângere la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Mai multe detalii se pot obține accesȃnd adresa http://www.dataprotection.ro/.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Decline all Services
Accept all Services