Elevii olimpici români au obținut, din nou, un rezultat remarcabil la cea de-a 65-a ediție a Olimpiadei Internaționale de Matematică (IMO) din Marea Britanie, o medalie de aur, patru medalii de argint și o medalie de bronz, plasând astfel România pe locul 12 la nivel mondial din 108 de țări participante. Competiția internațională s-a desfășurat în perioada 11 – 22 iulie 2024 la Bath, Marea Britanie, și a reunit peste 600 de participanți.
Ca și în anii precedenți ai competiției, lotul României a fost coordonat de conf. univ. dr. Cătălin-Liviu Gherghe, decanul Facultății de Matematică și Informatică a Universității din București, și însoțit de lect. univ. dr. Mihai Chiș, cadru didactic la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității de Vest din Timișoara, și de Lucian Țurea, fost olimpic internațional la IMO, alumnus al FMI a UB și reprezentant al Societății de Științe Matematice din România (SSMR).
Laureații Olimpiadei Internaționale de Matematică 2024 (IMO 2024), care au obținut o medalie de aur, patru medalii de argint și o medalie de bronz, sunt: Pavel Ciurea, elev în clasa a XI-a la Liceul Internațional de Informatică din București, care a obținut medalia de aur în cadrul concursului. Anul trecut a participat pentru prima oară la o ediție IMO, în cadrul căreia a obținut de asemenea medalie de aur.
Andrei Vila, David-Andrei Anghel și Vlad-Titus Spǎtaru, de asemenea elevi la Liceul Internațional de Informatică din București şi Andrei-Giovani Chiriță, elev la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din București, au reușit să își adjudece medalii de argint. Andrei Vila, aflat la prima participare, a reușit performanța de a rezolva patru probleme de matematică perfect, însumând 28 de puncte, pentru 29 fiind acordată medalia de aur. David-Andrei Anghel a obținut medalii de aur în 2022 și 2024, și medalie de argint în anul 2021.
Aida Mitroi, elevă la Liceul Internațional de Informatică din București, a fost distinsă cu medalie de bronz în cadrul competiției din Marea Britanie.
Elevii au avut două zile de probe, fiecare cu o durată de 4 ore și jumătate.
Anul trecut, la cea de-a 64-a ediție a Olimpiadei Internaționale de Matematică (IMO) din Japonia, olimpicii români au adunat 208 puncte, stabilind astfel cel mai mare punctaj al lotului român de olimpici la matematică din anul 1995 încoace, când au fost înregistrate 230 de puncte. Astfel, la IMO 2023, laureații Olimpiadei Internaționalei de Matematică au obținut cinci medalii de aur și una de argint.
Conf. univ. dr. Cătălin-Liviu Gherghe, mentorul celor mai buni matematicieni
Profesorul Cătălin Gherghe a făcut parte în ultimii ani din echipa de mentori care a coordonat loturile de elevi cu rezultate remarcabile la Olimpiada Internațională de Matematică. Absolvent al Facultății de Matematică și Informatică a Universității București în anul 1991, acesta a obținut titlul de doctor în Matematică în anul 1999, cu lucrarea „Aplicații armonice în varietăți Riemanniene și Hermitiene”, sub coordonarea prof. univ. dr. Stere Ianuș.
Încă de la absolvirea facultății, a parcurs treptele academice, ocupând pozițiile de preparator universitar (anul 1991), asistent universitar (anul 1994), lector universitar (anul 2000) și conferențiar universitar (anul 2006).
Titular al cursului de Geometrie la anul I Licență, acesta a ținut seminare de Geometrie, Geometrie Diferențială, Geometrie Riemanniană, Aplicații armonice.
Profesorul Gherghe are o activitate publicistică prolifică, fiind autorul mai multor articole publicate în reviste de specialitate de circulație internațională, precum și al volumelor Probleme de geometrie proiectivă, Editura Universității din București, anul 2000, și Criptografie. Coduri. Algoritmi, Editura Universității din București, anul 2005 (în colaborare cu Dorin Popescu).
Într-un interviu acordat publicației Europa Liberă România, coordonatorul olimpicilor afirma că elevii care ajung să câștige medalii la competițiile internaționale de matematică sunt dotați cu o inteligență nativă, care îi ajută să obțină performanțe.
„Olimpicii, în special cei de vârf, trebuie să recunoaștem că sunt altfel decât ceilalți, în sensul că există o chestiune nativă. Nu oricine, nu orice elev, oricât de mult ar munci el, va putea ajunge la performanțele pe care le are un olimpic, adică cel care are și ceva nativ. Așa încât trebuie plecat de aici. Dacă un elev care are ceva nativ lucrează 10 ore și la fel lucrează unul care, să zicem, nu are nu are acest dar, diferența este deja făcută”, sublinia profesorul Gherghe.
Rezultatele finale pe țări la Olimpiada Internațională de Matematică (IMO) din Marea Britanie pot fi consultate pe site-ul oficial al competiției, imo-official.org. Treptele podiumului la IMO 2024 au fost ocupate de olimpicii componenți ai loturilor Statelor Unite ale Americii (locul I), Republicii Chineze (locul II), respectiv Republicii Coreea (locul III).