Miercuri, 28 iulie 2021, Universitatea din București a găzduit echipa care a reprezentat România la Olimpiada Internațională de Chimie, ajunsă la a 53-a ediție și organizată anul acesta de Japonia în format online. În cadrul competiției, elevii români au obținut trei medalii de aur și una de argint.
Lotul care a reprezentat România, găzduit în Amfiteatrul „Ioan Mihăilescu” al Rectoratului UB, este alcătuit din următorii elevi: Mircea-Raul Bodrogean și Alexandru Cătălin Dianu, ambii de la Liceul Internațional de Informatică din București, Ștefan Dimitriu, de la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, și Tudor Lile, de la Colegiul Național „Moise Nicoară” din Arad. Coordonator al echipei de cadre didactice care a pregătit lotul românesc este acad. Marius Andruh, care a deținut și rolul de președinte al Comisiei Olimpiadei de Chimie 2021.
Cei patru elevi au fost selectați în urma ediției din 2021 a Olimpiadei de Chimie, care a fost organizată în perioada 4-17 aprilie 2021 de Universitatea din București în parteneriat cu comunitatea profesorilor de chimie din învățământul preuniversitar și universitar, cu scopul de a dezvolta gândirea științifică și de a promova importanța științelor în formarea gândirii critice.
Despre etapele care au condus la participarea lotului românesc la ediția de anul acesta a Olimpiadei Internaționale de Chimie, prof. univ. dr. Marius Andruh, cadru didactic la Facultatea de Chimie a Universității din București, spune: „Am fost fericiți că interesul pentru Chimie nu a scăzut. La prima etapă am avut înscriși peste 900 de elevi, dintre care au participat 800. Și acesta este un lucru important, poate mai important decât faptul că am reușit să mergem la Olimpiada Internațională. Pentru că cifra de 800 de elevi interesați de Chimie pe noi ne încurajează să credem că această disciplină este în continuare iubită de către elevi.
Țin să spun că Olimpiada s-a putut desfășura în primul rând datorită interesului elevilor și, apoi, devotamentului profesorilor implicați. Am avut peste 120 de profesori implicați în toate cele trei etape ale Olimpiadei de Chimie din acest an, am avut suportul extrem de prețios al Universității din București și, în primele etape, ale Universității de Vest din Timișoara, apoi au fost cadre didactice de la diferite universități, de la Universitatea Babeș-Bolyai, de la Universitatea Politehnica din București, care au fost implicate în toate etapele: selecția elevilor, pregătirea subiectelor pentru toate etapele. Și nu în ultimul rând, pentru această ultimă etapă, respectiv participarea la Olimpiada Internațională, am avut sprijin din partea Academiei Române prin programul pe care îl lansează în acest an pentru sprijinul copiilor superdotați.”
În continuare, tinerii participanți la olimpiadă, ne-au împărtășit câteva gânduri despre competiție, despre emoții și despre exercițiul concret al probei teoretice pe care au susținut-o miercuri.
Tudor Lile, pentru care chimia este „știința de mijloc dintre fizică și biologie, care cumva face ca amândouă să aibă sens”, afirmă că a devenit pasionat de Chimie de la primele ore pe care le-a făcut în școală. Tudor, pentru care aceasta este a patra olimpiadă internațională de profil, vorbind despre cele cinci ore ale probei propriu-zise de concurs, consideră că, date fiind concentrarea și presiunea, ele „trec foarte repede de fiecare dată. Lumea se sperie când aude de cinci ore, dar când ești acolo și ai de lucru, trec foarte repede. Subiectele au fost dificile, ca de obicei, dar până la urmă, la asta trebuie să ne așteptăm. Nu am venit să primim puncte gratis. Trebuie să luptăm pentru fiecare punct”.
Alexandru Cătălin Dianu, care este deopotrivă pasionat de fizică și de chimie, mărturisește că pentru el studiul chimiei este deja o tradiție de familie, ambii părinți lucrând în domeniu. Vorbind despre emoțiile inerente unei astfel de competiții, el afirmă că „în momentul în care începe proba propriu-zisă emoțiile, foarte mari până atunci, dispar în fața provocării de a rezolva subiectele. Mă simt foarte mândru și sunt foarte bucuros că am reușit să ajung până aici, pentru că e un efort relativ mare. Mă bucur că am reușit să trec prin toate și să mă calific până aici.”
Mircea Raul Bodrogean, pasionat și el de Chimie încă de la primul contact cu aceasta, adică din clasa a VII-a de gimnaziu, mărturisește că dorește să transforme studierea domeniului într-o misiune pentru întreaga viață: „Vreau să continui în domeniu. Aș vrea să combin chimia cu fizică și biologie, să fac ceva un pic mai interdisciplinar, și în principiu m-ar tenta un eventual doctorat după facultate, adică să continui în domeniul academic și în cercetare.”
Ștefan Dimitriu, care de la 1 octombrie 2021 va începe studiile la Facultatea de Chimie a Universității din București, spune că reprezentarea României la nivel internațional reprezintă o onoare, dar că, „totuși, mai importantă în astfel de concursuri este oportunitatea de a mă depăși, de a învăța lucruri noi. Părerea mea este că la un astfel de nivel trebuie să fie o pregătire continuă, nu se poate brusc să mă apuc să lucrez și să știu să rezolv. Trebuie să înțeleg Chimia în ansamblul ei ca să rezolv problemele pe care le propun, pentru că necesită cunoștințe și conexiuni între ramurile Chimiei.” Totodată, și el consideră interdisciplinaritatea ca fiind un element fundamental în cunoaștere și spune că, „deși petrec destul de mult timp studiind Chimia pentru că este în topul preferințelor mele, mereu îmi găsesc timp și pentru a învăța lucruri noi din alte domenii pentru că îmi place foarte mult ideea de diversitate în ceea ce studiez.”
Olimpiada Internațională de Chimie de anul acesta a inclus doar proba teoretică, singura posibilă în format online, și s-a desfășurat în condiții speciale de securitate, impuse de regulamentul competiției internaționale.
Mai multe detalii despre sprijinul acordat de Universitatea din București în pregătirea loturilor participante la olimpiadele internaționale și în organizarea acestora pot fi accesate aici.