Luni, 19 octombrie 2020, echipa proiectului cultural “Please, touch the intangible culturale heritage”, a invitat profesorii din licee la o întâlnire online pe platforma Google Meet. Reuniunea a avut loc în intervalul 09:00-10:00.
Mai multe detalii despre proiect pot fi accesate aici și aici.
În cadrul acestei reuniuni, profesorii au primit detalii despre proiectul cultural “Please, touch the intangible culturale heritage”, demarat de Universitatea din București, prin institutul său de cercetare, ICUB, dar, mai ales, au fost informați cu privire la realizarea Ghidului în curs de apariție, un instrument de lucru esențial pentru dezvoltarea unor competențe în aria Patrimoniului Cultural Imaterial.
În luna iulie 2020, Universitatea din București, prin Institutul de Cercetare ICUB, a lansat proiectul cultural de anvergură, “Please, Touch the Intangible Cultural Heritage”, cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Demersul cultural, care se înscrie în aria tematică a pci, se desfășoară în perioada 10 iunie – 31 octombrie 2020 și este implementat în parteneriat cu Asociația Șezătoarea Urbană.
Până în prezent, în cadrul proiectului au fost organizat trei conferințe online. Astfel, în data 22 iulie 2020, a avut loc o întâlnire de cunoaștere, prin care specialiști în patrimoniul cultural imaterial (pci) din România și Republica Moldova s-au prezentat și au expus problemele întâmpinate în activitatea pe care o desfăşoară. În 24 iulie 2020, cea de-a doua conferință a fost dedicată bunelor practici în domeniu, iar conferința din 17 august 2020, a vizat educația și formarea pentru cunoaşterea, protejarea, valorificarea şi promovarea patrimoniului cultural imaterial.
Echipa de proiect, alături de participanții la conferințele menționate a realizat un Catalog de bune practici în domeniul patrimoniului cultural imaterial și un Ghid de patrimoniu cultural imaterial pentru învățământul preuniversitar, publicații în curs de apariție. Ambele materiale vor fi disponibile cu titlu de gratuitate atât în format pe hârtie, cât și în format digital, urmând a putea fi descărcate de pe site-ul proiectului aici.
Ghidul pe care echipa de specialiști în domenii etnologice – cercetători, cadre didactice universitare îl propune prin acest proiect reprezintă un instrument minimal de lucru, vizând inițierea în problematica patrimoniului cultural imaterial. Publicația se adresează în primul rând profesorilor din învățământul preuniversitar din mediul urban și rural – factori decisivi în educația adaptată la provocările lumii contemporane. Publicația vizează, totodată și adolescenții interesați de cunoașterea patrimoniului cultural ori familiile acestora. Echipa proiectului a considerat necesar un suport informațional dedicat mediului preuniversitar, în așa fel încât tinerii liceeni să fie ajutați: să obţină informaţii despre patrimoniul cultural imaterial, să afle ce numim patrimoniu imaterial/patrimoniu viu/patrimoniu intangibil, să poată identifica elemente de patrimoniu cultural imaterial în familie şi comunitatea/comunităţile cărora le aparţin, să se familiarizeze cu principalele caracteristici ale PCI, dar şi cu problemele pe care le întâmpină cei care doresc să protejeze acest tip de patrimoniu atât de important pentru menţinerea identităţii şi coeziunii comunitare, dar şi pentru păstrarea memoriei noastre culturale, în mediul – rural sau urban – în care trăim.
Ghidul dedicat mediului preuniversitar se constituie într-un instrument de lucru util mai ales profesorilor și tinerilor din licee de profil umanist sau vocațional, dar nu numai, oferind câteva informații de bază, ușor de integrat în programele școlare deja existente sau în orele mai puțin standardizate organizate în școală și în afara acesteia. Informațiile cuprinse în el pot fi utile în cadrul orelor de limba și literatura română, cultură, educație civică, istorie, pregătirea pentru olimpiade și alte concursuri școlare din sfera socio-culturală și educativă, după cum poate fi util în organizarea unor ateliere, grupuri de lucru etc. în afara sistemului standard de predare-învățare: Săptămâna Școala Altfel, excursii, vizite în regiuni diverse din România, muzee de etnografie etc. Pentru tinerii care vor urma o facultate și poate, o carieră, în domeniul științelor socio-umane, aceste informații vor constitui o bază pentru învățarea ulterioară.
Obiectivul principal al proiectului cultural “Please, touch the intangible culturale heritage”este constituirea unei structuri digitale de comunicare, intitulată „Rețeaua de specialiști în domeniile patrimoniului cultural imaterial din România și Republica Moldova”. Este, astfel, vizată consolidarea relației dintre specialiști, pe baza bunelor practici pe care le dețin. Proiectul susține în principal dialogul între specialiști, cercetători, cadre didactice, precum și comunicarea dintre aceștia și studenți. Totodată, proiectul încurajează colaborarea cu mediul preuniversitar. Scopul creării acestei structuri de comunicare dedicate patrimoniului cultural imaterial îl reprezintă creșterea vizibilității specialiștilor, a cercetării din domeniile științelor etnologic și a instituțiilor implicate în studierea și cercetarea patrimoniului viu.