Lect. univ. dr. Oana Șerban, cadru didactic la Facultatea de Filosofie a UB, printre conferențiarii TEDx Sepsi, “Strong Roots”

Lect. univ. dr. Oana Șerban, cadru didactic la Facultatea de Filosofie a UB, printre conferențiarii TEDx Sepsi, “Strong Roots”

Sâmbătă, 18 noiembrie 2023, lect. univ. dr. Oana Șerban, cadru didactic la Facultatea de Filosofie a Universității din București și director executiv al Centrului de Cercetare a Istoriei și Circulației Ideilor Filosofice – CCIIF, a susținut o prelegere în cadrul celei de-a doua ediții a evenimentului TEDx Sepsi “Strong Roots”.

Oana Șerban a vorbit în cadrul TEDx Sepsiszentgyörgy despre Biopolitica celor dezrădăcinați. Înrădăcinarea celor rămași”plecând de la experiența ei de scriitor și profesor de filosofie modernă, estetică și biopolitică. 

Evenimentul a avut loc pe scena Teatrului „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe în intervalul orar 11:00-19:00.

„Mă bucur să fiu printre speakerii conferințelor TEDx organizate la Sepsi, într-o companie selectă: mult adorata actriță Maia Morgenstern; medicul Túróczi Ildikó, cu o bogată activitate de voluntariat în Sudan; alpinistul Alexandru Benchea, cu o poveste de viață care poate fi o lecție de curaj pentru noi toți; arhitectul Török Áron, preocupat de arhitectură eco-regională; olimpicul și schiorul aplin Edit Miklós; fotograful Dan Dinu, inițiatorul proiectului “România Sălbatică”; chimistul și cercetătorul Szilárd Fejér; psihoterapeutul Diana Lupu și Imre Nagy, parte a lotului olimpiadei internaționale de astronomie și astrofizică. Pe 18 noiembrie, la Sepsi, o zi despre experiențe de viață foarte diferite, care rostesc, împreună, sensurile temei ediției de anul acesta: Rădăcinile. O temă nostalgică, pentru unii, dureroasă pentru alții, dar care ne facem mai conștienți de ceea ce înseamnă devenirea noastră laolaltă, cu privilegiile și neajunsurile ei”, a punctat lect. univ. dr. Oana Șerban.

„Într-una dintre conferințele ei, Elif Shafak, una dintre vocile cele mai lucide ale postmodernității, care surprinde tensiunile dintre credință și secularism, Est și Vest, determinism și libertate, îl amintește pe Amin Maalouf, supranumit „Domnul Orient”, un romancier libanez prolific al spațiului francez, care a ocolit, pe cât cu putință, termenul de „rădăcini”. Nu pentru că noțiunea nu ar avea puterea de a denunța origini, ci pentru că le adâncește în subterana imobilității, a identităților fixe, a pământului care acoperă o aură de autenticitate. Pentru Shafak, dimpotrivă, rădăcinile nu sunt prizonierii pământului, ci demnitățile de deasupra lui: rădăcinile aeriene fac posibilă creșterea, înclinația, dezvoltarea, pofta spinozistă a perseverenței în existență. În definitiv, viul face totul nu pentru a se conserva, ci pentru a deveni mai mult, după cum amintea Nietzsche în Știința voioasă. Dar faptul de a fi în lume, după o epocă în care rațiunea umană ne-a dezamăgit, după cum amintea Școala de la Frankfurt; în care filosofia nu mai poate fi decât antiumanistă, după gustul lui Heidegger, odată ce a asistat neputincioasă două conflagrații mondiale și un Holocaust despre care se tace traumatic și dureros – tăcere de care și Heidegger s-a făcut vinovat –; în care birocrația absurdă, ruptă parcă din romanele lui Kafka și lipsa de sens a acțiunilor colective performate pentru păstrarea libertății noastre, după cum amintea Camus, presupune nu doar rădăcini, ci dezrădăcinări. A se citi înstrăinări.
Spunem că suntem postmoderni: adică trăim nostalgia categoriilor tari ale modernității, care s-au lichefiat și care ne-au dezamăgit; o rațiune capabilă de cunoaștere metodică, un cosmpolitanism bazat pe ospitalitate; o lume a păcii eterne, după cum își dorea Kant, care a sfârșit a fi una dintre utopiile robuste ale preiluminismului. A fi dezrădăcinat înseamnă nu doar a fi adaptat la o lume globalizată, trăind după instincte și maniere glocalizate. Dezrădăcinarea înseamnă și un stigmat, o diferență deconstruită prin atomizare și excluziune, o alteritate indezirabilă.
În ultimul secol, biopolitica a fost disciplina celor dezrădăcinați: o ramură filosofică interesată de managementul vieții în situații descrise ca stări de excepție, conflicte, războaie, pandemii, în care identitatea noastră depinde pe de o parte de păstrarea vieții biologice, ceea ce vechii greci numeau zoe, dar pe de altă parte, nimic din protejarea vieții ca resursă neregenerabilă și epuizabilă nu e posibilă fără bios, adică fără cultura vieții anorganice: religie, obiceiuri, tradiții. Marea problemă a biopoliticii a fost că a evoluat ca o știință a narațiunilor competitive despre meritul la viață al celor dezrădăcinați, ceea ce pe unii, precum Jean Luc Nancy, i-a făcut să se gândească la echivalența catastrofelor. Dacă fiecare viață contează ca una, atunci nu contează câți nomazi, exilați sau sacrificați are un popor. Și cu toate acestea, Holocaustul este o realitate istorică mult mai populară decât genocidul armean. Dar aceasta nu este o garanție că răul nu se poate repeta în istorie.
Biopolitica celor dezrădăcinați este firul roșu al acestei discipline asupra căreia îmi propun să reflectăm împreună plecând de la câteva teze. Prima este aceea că a avea rădăcini nu presupune a fi purtătorul privilegiat al unei identități fixe. Vorba lui Elif Shafak, agentul istoric care nu are o adresă fixă în buletin nu e un dezrădăcinat. El are rădăcini aeriene, a trebuit să se adapteze altfel la viață, mângâierile și compromisurile ei. A doua este aceea că dezrădăcinarea a fost soluția facilă a proiectelor totalitare, care a oscilat de la dezrădăcinare religioasă, culturală și națională – a se vedea soluția marxistă a emancipării totale a identității evreiești și germane prin comunism – la dezrădăcinarea unui neam – lagărele morții și fenomenul destrucției industrializate prin „soluția finală”. A treia evocă urmarea dezrădăcinării de înrădăcinare: în biopolitică, toate comunitățile asuprite istoric se imunizează în fața răului suferit pentru a merge mai departe și a relua inserția socială cu încredere în contractul politic dintre indivizi. Comunitas și imunitas au în comun radicalul latinesc „munus”, care înseamnă împreună: comunitas presupune că suntem împreună pentru că avem un dat laolaltă, această rădăcină comună a unui trecut, a unei identități, poate chiar a unui teritoriu; imunitas impune rămânerea laolaltă prin ceea ce avem de protejat împreună, fenomenul vieții noastre colective, al felului de a fi altfel.
Prin urmare, ne putem întreba, după secolul XX care a fost al dezrădăcinaților, dacă nu cumva secolul XXI va fi al înrădăcinării sau nu va fi deloc, dacă vom avea un remediu pentru alienarea socială și istorică pe care o confruntăm și în baza căreia alteritatea se construiește prin destrucție, negare și diferență. Cât mai poate face biosul în favoarea zoeului pentru ca identitățile noastre să nu rămână dezrădăcinate? Ce te faci atunci când libertatea de a fi tu însuți devine o datorie, pentru ca toți ai tăi, dezrădăcinați, să aibă șansa unui viitor? Cum putem face ca biopolitica să scape de nuanțele negative și să capete și turnura pozitivă a unui discurs filosofic despre înrădăcinare, despre dreptul la autonomie și diferență, despre combaterea individualismului modern atomar printr-un hedonism colectiv, altruist, al comunității care va să vină, vorba lui Agamben, o lume a fraternității și solidarității, a empatiei și a parrhesiei, adică a curajului de a spune adevărul, oricât de dureros ar fi, și fără teama unor consecințe?
Simone Weil a avut o alternativă, nu încă biopolitică. Volumul ei, Înrădăcinarea, Preludiu la o declarație a datoriilor față de ființa umană. Este antidotul dezrădăcinării, prin întoarcerea la tradiție, nu ca set de valori și practici cultivate antropologic. Tradiție înseamnă gândire justă, adaptată unui model de dreptate comunitară adaptată, din când în când, în cuvintele lui Camus, „la un creștinism autentic și pur”. Puțini știu că laureatul premiului Nobel a fost cel care i-a publicat post-mortem volumul, sedus de timpurile în care fusese scris: în Londra anilor 1943, același loc în care apăruse și manifestul marxist cu un secol în urmă. De data aceasta, istoria recuperează timpurile în care Simone Weil, activă pentru La France Libre, relua valorile cadru ale filosofiei morale – ordinea, libertatea, supunerea, responsabilitatea, egalitatea, ierarhia, onoarea, pedeapsa, libertatea de opinie, siguranța, riscul, proprietatea, adevărul și dezrădăcinarea – încercând să ofere un răspuns la proiectul generalului De Gaulle, care căuta o nouă Declarație a drepturilor omului, una mesianică, menită să sprijine societatea civilă franceză de după război și să învingă, pentru totdeauna, nazismul. Dacă biopolitica poate fi modelul unei înrădăcinări, vom vedea parcurgând împreună maniera în care relația dintre zoe și bios, adică cea dintre viață organică și culturală transcend toate aceste categorii”, este abstractul prelegerii doamnei lect. univ. dr. Oanei Șerban din cadrul conferințelor TEDx.

Programul integral al evenimentului poate fi consultat aici.

 

SECŢIUNE ACCESIBILIZATĂ PENTRU PERSOANELE CU DIZABILITĂŢI DE VEDERE

Close Popup
Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


Google Analytics
Cine suntem
Site-ul este deținut și administrat de Universitatea din București cu sediul în Bulevardul Mihail Kogălniceanu 36-46, București. Pentru a urmări mai ușor informațiile, trebuie să știţi că ne putem referi la instituția noastră folosind termenii „Universitatea din București”, „nouă”, „nostru” etc, iar la tine, ca utilizator și vizitator al site-ului, folosind termenii „utilizator”, „dumneavoastră”, etc. Această politică descrie informațiile pe care le colectăm atunci când vizitați www.unibuc.ro. Prin utilizarea acestui site web, sunteți de acord cu colectarea și utilizarea informațiilor dumneavoastră personale (în cazul în care acestea sunt furnizate) în conformitate cu această politică. Site-ul poate conține legături către și de pe site-uri web. Dacă urmați un link către oricare dintre aceste site-uri web, rețineți că acestea au propriile politici de confidențialitate. Universitatea București nu are nicio responsabilitate sau răspundere pentru aceste politici sau modul în care aceste site-uri web își gestionează datele. Verificați aceste politici înainte de a trimite orice informații personale acestor site-uri.
Informațiile colectate şi durata de stocare
În cazul în care utilizați site-ul nostru, vom colecta și procesa următoarele date personale despre dumneavoastră:
  • Informații pe care ni le oferiți atunci când completați un formular web sau solicitați trimiterea newsletter-ului. Informațiile pe care ni le furnizați pot include numele, adresa de e-mail, numărul de telefon, etc.
  • Informatiile pe care ni le oferiti in formularul de solicitare de informatii publice (ex. nume, prenume, e-mail) sunt colectate conform Legii nr. 544/2001
  • Informații pe care le colectăm despre dumneavoastră, prin intermediul fişierelor cookie pe care le folosim, în momentul în care accesați site-ul nostru. Pentru detalii suplimentare, consultați informarea privind cookie-urile.
Stocarea datelor de natură personală se realizează pe servere situate în România, atâta timp cât avem consimțămȃntul dumneavoastră.
Cum utilizăm datele personale pe care le furnizați sau le colectăm
Folosim datele personale despre dumneavoastră în următoarele moduri:
  • datele personale furnizate de dumneavoastră prin formularele noastre web vor fi folosite în scopul procesării cererilor dumneavoastră. Prin trimiterea solicitării sunteți de acord cu prelucrarea datelor dumneavoastră de către Universitatea din București.
  • în cazul în care sunteți de acord cu primirea de informații prin newsletter, vă vom trimite noutǎți despre următoarele subiecte:
  • informații despre evenimentele şi activităţile organizate în cadrul Universităţii din Bucureşti
  • informațiile tehnice pe care le colectăm prin utilizarea cookie-urilor vor fi utilizate în scopurile stabilite în “Informarea privind cookie-urile”.
Transferuri internaționale
În vederea oferirii serviciului de newsletter, datele dumneavoastră de identificare și contact sunt transmise către MailerLite, cu sediul în Lituania. Detalii privind măsurile de protectie a datelor adoptate de către MailerLite se găsesc la adresa https://www.mailerlite.com/terms-of-service  şi pe site-ul https://www.privacyshield.gov/welcome Site-ul nostru web utilizează Google Analytics, un serviciu pentru analiza web, precum şi Google Adwords, furnizate de Google. Google Analytics utilizează fișiere de tip cookie pentru a ajuta un anumit site web să analizeze modul în care utilizați respectivul site web. Informațiile generate de fișierele de tip cookie cu privire la utilizarea de către dumneavoastră a site-ului web vor fi transmise și stocate de Google pe servere care pot fi localizate în UE, SEE şi/sau Statele Unite. Google va utiliza aceste informații în scopul evaluării utilizării de către dumneavoastră a site-ului web, elaborând rapoarte cu privire la activitatea site-ului web și furnizând alte servicii referitoare la activitatea site-ului web și la utilizarea internetului. De asemenea, Google poate transfera aceste informații către terți în cazul în care are această obligaţie conform legii sau în cazul în care acești terți prelucrează informațiile în numele Google. Google nu va asocia adresa dumneavoastră IP cu alte date deținute de Google. Informații detaliate cu privire la Google și protecția datelor cu caracter personal (inclusiv modul în care puteți controla informațiile trimise către Google) pot fi găsite la: https://policies.google.com/privacy/partners. Din site-ul nostru web puteţi să distribuiţi un articol utilizând un buton de distribuire în reţelele de socializare (de exemplu: Facebook, Twitter, Youtube). Informații detaliate cu privire la protecția datelor cu caracter personal oferită de aceste organizatii pot fi gasite la adresele: https://www.facebook.com/policy.php https://twitter.com/en/privacy https://www.youtube.com/yt/about/policies/#community-guidelines
Accesați datele dumneavoastră personale
Aveți dreptul să cereți o copie a informațiilor deținute de noi  prin formularea unei solicitări de acces. Pentru a solicita o copie a datelor deținute despre dumneavoastră sau pentru a vă actualiza informațiile, contactați Universitatea din București la adresa de e-mail dpo@unibuc.ro. Datele de natură personală deținute de către Universitatea din București sunt supuse condițiilor din Regulamentul UE 679/2016 care oferă persoanelor vizate dreptul de acces la toate tipurile de informații înregistrate, deținute de operatorul de date, sub rezerva anumitor limitări.
Drepturile persoanei vizate
Conform Regulamentului 679/2016 - GDPR, aveţi dreptul de a solicita Universitaţii din București, în calitate de operator de date de natură personală, rectificarea, ştergerea sau restricţionarea prelucrării datelor personale referitoare la dumneavoastră. De asemenea, aveţi dreptului de a vă retrage consimţământul în orice moment, fără a afecta legalitatea prelucrării efectuate pe baza acestuia, înainte de retragere. Dacă nu mai doriți să primiți newsletter-ul, vă puteţi dezabona prin trimiterea unui e-mail la adresa contact@pr.unibuc.ro sau prin folosirea linkului de dezabonare din cadrul newsletter-ului.
Dreptul de a depune o plângere în faţa Autorităţii de supraveghere
Conform Regulamentului 679 /2016 - GDPR, aveți dreptul de a depune o plângere la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Mai multe detalii se pot obține accesȃnd adresa http://www.dataprotection.ro/.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Decline all Services
Save
Accept all Services