Preferințele și obiceiurile de lectură ale noii generații s-au schimbat radical, odată cu digitalizarea și, implicit, conectarea tinerilor la rețele sociale, precum TikTok sau Instagram. De asemenea, „influenceri” precum J.K. Rowling și George R.R. Martin, autori extrem de populari în rândul copiilor și al adolescenților, au un impact covârșitor asupra formării gusturilor literare ale acestora. În contextul dat, este evidentă afinitatea tinerilor cititori pentru genuri precum fantasy și science fiction, un curent care reflectă dominanța culturii anglo-saxone în această arie.
În etapa de formare, noua generație de cititori are nevoie de repere, de voci avizate care să îi direcționeze către lecturi și autori de calitate. Premii literare, precum Goncourt, reprezintă astfel de referințe. În plus, recunoașterea la acest nivel poate schimba radical traiectoria unui scriitor, oferindu-i vizibilitate globală și acces la o audiență largă, internațională, care transgresează limitele spațiilor culturale francofone.
Acestea sunt concluziile și liniile directoare ale unui interviu despre noua generație, obiceiurile de lectură ale tinerilor, TikTok și Instagram acordat publicației EduPedu (Educație pentru Educație) de profesoara Lidia Cotea, directoarea Departamentului de Limba Franceză al Facultății de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București.
Potrivit specialistei, jonglarea permanentă a tinerilor cititori între medii digitale și realitate, percepția textului ca formă de divertisment, atracția pentru fantasy și SF nu sunt lipsite de riscuri.
„Dacă adolescentul va percepe textul doar ca un divertisment uşor, o modalitate de ieşire facilă din realitate, cu ajutorul unui text fantasy, citit între două sesiuni de TikTok sau Instagram, mă tem că pariul cu lectura poate fi uşor pierdut”, punctează Lidia Cotea.
Ca soluție, interlocutoarea propune alternarea genurilor literare ca lectură, făcând un apel la editori și cadre didactice să sprijine accesul elevilor la o literatură diversă și profundă, capabilă să ofere perspective durabile, dincolo de influențele tranzitorii ale platformelor online. Înainte de a deveni un cititor avizat, cu un simț critic exersat, în măsură de a face cele mai inspirate alegeri în materie de lectură, tânăra generație are nevoie de îndrumare.
În afară de specialiști, premiile literare, precum Goncourt, pot reprezenta garanția unei literaturi de calitate.
Câștigătorul Premiului Goncourt 2024, în clasamentul juriului UB
De mai bine de un deceniu, mai exact din anul 2013, prof. univ. dr. Lidia Cotea se ocupă de constituirea şi coordonarea unui juriu studenţesc de elită – Juriul Universităţii din Bucureşti – care participă, sub patronajul Academiei Goncourt, din Franţa, la desemnarea Premiului Goncourt, alegerea României (şi a Republicii Moldova, pentru ultimii trei ani).
La finalul lunii octombrie 2024, în urma unei dezbateri pasionante, jurații UB a hotărât următorul clasament: locul întâi îi revine romanului Jacaranda, de Gaël Faye, urmat de romanele Houris, de Kamel Daoud (locul II), şi Madeleine avant l’aube, de Sandrine Colette (locul III).
În urma unei dezbateri pasionante, juriul Universităţii din Bucureşti a hotărât următorul clasament: locul întâi îi revine romanului Jacaranda, de Gaël Faye, urmat de romanele Houris, de Kamel Daoud (locul II), şi Madeleine avant l’aube, de Sandrine Colette (locul III).
Ca în fiecare an, jurații UB au aproximat extrem de bine laureatul Goncourt, câștigătorul din acest an regăsindu-se în top.
Astfel, luni, 4 noiembrie 2024, scriitorul Kamel Daoud, autorul romanul Houris, publicat la Editura Gallimard, a fost desemnat câștigătorul premiului literar Goncourt din acest an.
Juriul Universităţii din Bucureşti, coordonat de prof. univ. dr. Lidia Cotea şi de lect. univ. dr. Mihaela Stănică a avut în componenţă nouă studenţi: Adnana Popescu Giroud, preşedintele juriului, Ioana Belu, Oana Ciuraru, Sofia Anastasiu, doctorande ale Şcolii Doctorale de Studii Literare şi Culturale, Cătălina Nistor, Vlad Negru, Ioana Tuţu, Iulia Vochici, masteranzi ai programului de Studii Franceze şi Francofone, Antonia Latu, masterandă a programului Literatură şi Filosofie a Universității Sorbonne Nouvelle & Universitatea Paris 1 – Panthéon Sorbonne.
Interviul integral acordat de prof. univ. dr. Lidia Cotea publicației EduPedu poate fi accesat aici.