fbpx

„Profesorii și studenții sunt parteneri în procesul educațional”, interviu cu lect. univ. dr. Adriana Urdă de la Facultatea de Chimie

„Profesorii și studenții sunt parteneri în procesul educațional”, interviu cu lect. univ. dr. Adriana Urdă de la Facultatea de Chimie


Senatul Universității din București a acordat premiul pentru profesorul anului în domeniul Științelor Exacte și Inginerie doamnei lect. univ. dr. Adriana Urdă de la Facultatea de Chimie. Cu o carieră de aproape 30 de ani în învățământul universitar și în cercetare, lect. univ. dr. Adriana Urdă s-a implicat activ în formarea viitorilor chimiști și este autoare a numeroase studii, articole și volume de specialitate.

Eficacitatea cu care doamna profesor desfășoară cursurile, laboratoarele și seminariile, dorința de a transmite mai departe cunoștințele într-un mod cât mai acccesibil fiecărui student, înțelegerea pe care o oferă studenților și exigența aplicată într-un mod constructiv și cu un randamenet foarte bun i-au determinat pe studenții doamnei lect. univ. dr. Adriana Urdă să o nominalizeze ca profesorul anului 2018 la cea de-a doua gală a Premiilor Senatului Universității din București.

Despre provocările întâmpinate de-a lungul carierei, precum și despre ingredientele necesare unei relații de succes între profesor și studenți, ne va povesti chiar lect. univ. dr. Adriana Urdă în continuare.

Reporter: Studenții dvs. v-au înscris la cea de-a doua ediție a Premiilor Senatului Universității din București la categoria Profesorul Anului. Ne puteți spune ce a însemnat pentru dumneavoastră această nominalizare și obținerea acestui premiu?

Adriana Urdă: Am fost emoționată când am aflat că am fost nominalizată, nu m-am gandit niciodată că aș putea candida sau câștiga un astfel de premiu. Chiar și după ce am aflat despre nominalizare, am fost convinsă că va câștiga altcineva. Le mulțumesc studenților mei, această recunoaștere a activității mele înseamnă foarte mult pentru mine și mă motivează să continui, mai ales pentru că îmi arată că ceea ce predau și felul în care o fac sunt apreciate. Pe de altă parte, recunoașterea este într-o oarecare măsură și pentru colectivul și departamentul din care fac parte, pentru că fără sprijinul colegilor apropiați, nu poți face prea mult. Într-un colectiv unit care împărtășește aceleași valori, rezultatele sunt evident mai bune și satisfacțiile mai mari.

R: În opinia dvs., inițiativele precum Premiile Senatului Universității din București încurajează mediul academic spre inovare și spre obținerea de noi performanțe?

A.U.: Cred că această inițiativă este una benefică pentru mediul academic și asta nu doar pentru că am câștigat eu. Cadrele didactice din universitate sunt competitive și un astfel de demers le poate motiva suplimentar pentru a îmbunătăți activitatea didactică și de cercetare și a obține performanțe mai bune. În acest fel vor reuși și să atragă studenții spre domeniile în care activează.

R: De-a lungul parcursului profesional există numeroase provocări. Ne puteți spune ce v-a determinat să alegeți acest domeniu și această carieră? Există, pe parcursul activității dumneavoastră, un moment pe care îl considerați ca fiind „decisiv” pentru evoluția dumneavoastră profesională?

Am ales chimia datorită unor profesori dedicați din școala generală și din liceu, care au știut să ne arate frumusețea și utilitatea acestei discipline. Apoi, în facultate am întâlnit alți profesori care mi-au devenit mentori și mi-au dat încredere că pot mai mult. Momentul decisiv a fost cel în care am devenit asistent la Facultatea de Chimie. Mi-a plăcut lucrul cu studenții, îmi place foarte mult și acum să discut cu ei, să-i conving cu argumente de frumusețea și logica chimiei și să-i ascult vorbind despre preocupările lor. Sper ca măcar pe unii dintre studenții mei să îi inspir așa cum m-au inspirat pe mine profesorii pe care i-am avut.

R: Pentru mai multe generații de studenți sunteți și veți rămâne un adevărat model și un mentor, datorită profesionalismului și relației stabilite cu studenții dumneavoastră. Care este secretul unei relații bune între profesor și student, ținând cont de faptul mediul universitar este supus unor rigori academice stricte, iar gradul de dificultate al unor materii este ridicat?

Nu cred că există niciun secret pentru o relație bună între profesor și student. Cred doar că și profesorul trebuie să asculte ceea ce au studenții de spus, nu doar reciproca. Atunci când avem argumente cu care să ne susținem părerile ne îndepărtăm mult de monolog și discuția devine interesantă. Dialogul poate fi purtat ținând cont de toate rigorile academice, iar calitatea actului didactic poate să crească mult în acest fel. Trebuie doar să existe disponibilitate de ambele părți, pentru că suntem parteneri în procesul educațional. Atât la curs, cât și la laborator sau la consultații, încerc să le transmit informațiile într-un mod pe care ei să îl înțeleagă, fără a ajunge în zona de știință popularizată. Îi încurajez să pună întrebări, pentru că am observat că cei mai mulți se feresc să facă acest lucru ca să nu fie etichetați într-un anume fel. Treptat, prind curaj, iar această etapă este cea care îmi oferă cele mai multe satisfacții. În ceea ce privește dificultatea mai mare a unor discipline, ea poate fi privită și ca o provocare. Apreciem mai mult ceea ce dobândim printr-un efort mai intens.

R: De-a lungul carierei dumneavoastră ați asistat la numeroase schimbări în învățământul românesc. Ne puteți spune cum vedeți învățământul românesc actual și care sunt schimbările majore pe care le observați la noile generații în comparație cu cele trecute?

De când lucrez eu în învățământ lucrurile s-au schimbat mult, uneori doar în formă, alteori și în fond. Însă cred că ar fi benefică o analiză mai profundă a tuturor consecințelor pe care aceste modificări le aduc și asta nu se poate face decât după perioade ceva mai lungi. În acest fel, am vedea mai bine dacă mergem în direcția corectă, pentru că schimbarea de dragul schimbării nu ajută la nimic. Învățământul românesc actual pare nesigur de direcția sa, iar noile generații de studenți sunt tot mai nerăbdătoare să ajungă dintr-o dată la capătul drumului, fără să-și acorde răgazul de a înțelege mai bine calea pe care o urmează. Devine tot mai greu să le captezi atenția pe perioade mai lungi, nu investesc prea mult timp în lucrurile care, totuși, îi pasionează. Pe de altă parte, pentru că stăpânesc bine noile tehnologii informatice care facilitează foarte mult accesul la informație, dacă reușești să îi motivezi sunt capabili să progreseze rapid în domeniul pe care l-au ales.

R: Cum credeți că ar putea fi îmbunătățit sistemul de învățământ în beneficiul dascălilor și studenților?

Cred că societatea noastră sprijină sistemul de învățământ mai mult în teorie decât în practică, și acest lucru se vede foarte bine în universități. Mai multă rigoare și pasiune în muncă, dar și mai puțină blazare din partea tuturor ar schimba lucrurile în bine. Efortul ar trebui să fie al tuturor, nu putem aștepta ca modificările să vină doar de „sus”.

R: Ce le recomandați tinerilor aflați la început de carieră, mai ales celor pasionați de chimie?

Profesia trebuie să ți-o faci cu plăcere, pentru că nu poți să-ți petreci toată viața făcând ceva ce nu îți place. Tuturor le recomand să încerce mai înainte să vadă dacă li se potrivește cariera pe care și-o doresc, făcând voluntariat în organizațiile sau instituțiile unde pot învăța ce înseamnă de fapt acea profesie. Uneori așteptările lor sunt nerealiste din cauza informațiilor insuficiente pe care le au, dar cu pasiune, încredere și dorința de a reuși, vor performa. Să creadă în ei și să muncească pentru a-și împlini visurile.

R: Prin ce alte metode credeți că ar mai putea Universitatea din București să stimuleze excelența didactică și de cercetare?

La Facultatea de Chimie cel puțin, cred că investițiile în dotarea laboratoarelor sunt esențiale. Acum câțiva ani Universitatea din București a alocat fonduri pentru dotarea unor laboratoare de la disciplinele de licență și asta s-a văzut în calitatea activităților practice cu studenții. Chimia este o știință aplicată și studenții trebuie să experimenteze. Lucrul practic nu se poate învăța din povestiri și nici din filmulețe de pe internet. Trebuie să faci cu mâna ta, chiar greșind la început, pentru a înțelege modul corect în care teoria este pusă în practică. Cred că universitatea trebuie să continue aceste investiții, iar rezultatele se vor vedea în timp.

Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


Cine suntem
Site-ul este deținut și administrat de Universitatea din București cu sediul în Bulevardul Mihail Kogălniceanu 36-46, București. Pentru a urmări mai ușor informațiile, trebuie să știţi că ne putem referi la instituția noastră folosind termenii „Universitatea din București”, „nouă”, „nostru” etc, iar la tine, ca utilizator și vizitator al site-ului, folosind termenii „utilizator”, „dumneavoastră”, etc. Această politică descrie informațiile pe care le colectăm atunci când vizitați www.unibuc.ro. Prin utilizarea acestui site web, sunteți de acord cu colectarea și utilizarea informațiilor dumneavoastră personale (în cazul în care acestea sunt furnizate) în conformitate cu această politică. Site-ul poate conține legături către și de pe site-uri web. Dacă urmați un link către oricare dintre aceste site-uri web, rețineți că acestea au propriile politici de confidențialitate. Universitatea București nu are nicio responsabilitate sau răspundere pentru aceste politici sau modul în care aceste site-uri web își gestionează datele. Verificați aceste politici înainte de a trimite orice informații personale acestor site-uri.
Informațiile colectate şi durata de stocare
În cazul în care utilizați site-ul nostru, vom colecta și procesa următoarele date personale despre dumneavoastră:
  • Informații pe care ni le oferiți atunci când completați un formular web sau solicitați trimiterea newsletter-ului. Informațiile pe care ni le furnizați pot include numele, adresa de e-mail, numărul de telefon, etc.
  • Informatiile pe care ni le oferiti in formularul de solicitare de informatii publice (ex. nume, prenume, e-mail) sunt colectate conform Legii nr. 544/2001
  • Informații pe care le colectăm despre dumneavoastră, prin intermediul fişierelor cookie pe care le folosim, în momentul în care accesați site-ul nostru. Pentru detalii suplimentare, consultați informarea privind cookie-urile.
Stocarea datelor de natură personală se realizează pe servere situate în România, atâta timp cât avem consimțămȃntul dumneavoastră.
Cum utilizăm datele personale pe care le furnizați sau le colectăm
Folosim datele personale despre dumneavoastră în următoarele moduri:
  • datele personale furnizate de dumneavoastră prin formularele noastre web vor fi folosite în scopul procesării cererilor dumneavoastră. Prin trimiterea solicitării sunteți de acord cu prelucrarea datelor dumneavoastră de către Universitatea din București.
  • în cazul în care sunteți de acord cu primirea de informații prin newsletter, vă vom trimite noutǎți despre următoarele subiecte:
  • informații despre evenimentele şi activităţile organizate în cadrul Universităţii din Bucureşti
  • informațiile tehnice pe care le colectăm prin utilizarea cookie-urilor vor fi utilizate în scopurile stabilite în “Informarea privind cookie-urile”.
Transferuri internaționale
În vederea oferirii serviciului de newsletter, datele dumneavoastră de identificare și contact sunt transmise către MailerLite, cu sediul în Lituania. Detalii privind măsurile de protectie a datelor adoptate de către MailerLite se găsesc la adresa https://www.mailerlite.com/terms-of-service  şi pe site-ul https://www.privacyshield.gov/welcome Site-ul nostru web utilizează Google Analytics, un serviciu pentru analiza web, precum şi Google Adwords, furnizate de Google. Google Analytics utilizează fișiere de tip cookie pentru a ajuta un anumit site web să analizeze modul în care utilizați respectivul site web. Informațiile generate de fișierele de tip cookie cu privire la utilizarea de către dumneavoastră a site-ului web vor fi transmise și stocate de Google pe servere care pot fi localizate în UE, SEE şi/sau Statele Unite. Google va utiliza aceste informații în scopul evaluării utilizării de către dumneavoastră a site-ului web, elaborând rapoarte cu privire la activitatea site-ului web și furnizând alte servicii referitoare la activitatea site-ului web și la utilizarea internetului. De asemenea, Google poate transfera aceste informații către terți în cazul în care are această obligaţie conform legii sau în cazul în care acești terți prelucrează informațiile în numele Google. Google nu va asocia adresa dumneavoastră IP cu alte date deținute de Google. Informații detaliate cu privire la Google și protecția datelor cu caracter personal (inclusiv modul în care puteți controla informațiile trimise către Google) pot fi găsite la: https://policies.google.com/privacy/partners. Din site-ul nostru web puteţi să distribuiţi un articol utilizând un buton de distribuire în reţelele de socializare (de exemplu: Facebook, Twitter, Youtube). Informații detaliate cu privire la protecția datelor cu caracter personal oferită de aceste organizatii pot fi gasite la adresele: https://www.facebook.com/policy.php https://twitter.com/en/privacy https://www.youtube.com/yt/about/policies/#community-guidelines
Accesați datele dumneavoastră personale
Aveți dreptul să cereți o copie a informațiilor deținute de noi  prin formularea unei solicitări de acces. Pentru a solicita o copie a datelor deținute despre dumneavoastră sau pentru a vă actualiza informațiile, contactați Universitatea din București la adresa de e-mail dpo@unibuc.ro. Datele de natură personală deținute de către Universitatea din București sunt supuse condițiilor din Regulamentul UE 679/2016 care oferă persoanelor vizate dreptul de acces la toate tipurile de informații înregistrate, deținute de operatorul de date, sub rezerva anumitor limitări.
Drepturile persoanei vizate
Conform Regulamentului 679/2016 - GDPR, aveţi dreptul de a solicita Universitaţii din București, în calitate de operator de date de natură personală, rectificarea, ştergerea sau restricţionarea prelucrării datelor personale referitoare la dumneavoastră. De asemenea, aveţi dreptului de a vă retrage consimţământul în orice moment, fără a afecta legalitatea prelucrării efectuate pe baza acestuia, înainte de retragere. Dacă nu mai doriți să primiți newsletter-ul, vă puteţi dezabona prin trimiterea unui e-mail la adresa contact@pr.unibuc.ro sau prin folosirea linkului de dezabonare din cadrul newsletter-ului.
Dreptul de a depune o plângere în faţa Autorităţii de supraveghere
Conform Regulamentului 679 /2016 - GDPR, aveți dreptul de a depune o plângere la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Mai multe detalii se pot obține accesȃnd adresa http://www.dataprotection.ro/.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Decline all Services
Accept all Services