Volumul „Evaluarea în educație, meritocrația și mediocritatea”, lansat de prof. univ. dr. Marin Manolescu la Editura Universitară

Volumul „Evaluarea în educație, meritocrația și mediocritatea”, lansat de prof. univ. dr. Marin Manolescu la Editura Universitară

01 aprilie, 2019 in Actualitate, Știri

Recent a apărut la Editura Universitară lucrarea „Evaluarea în educație, meritocrația și mediocritatea”, scrisă de prof. univ. dr. Marin Manolescu, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București.
Volumul este o pledoarie pentru promovarea valorilor meritocratice, promovarea valorii meritului școlar ca sursă generatoare a meritului social, precum și pentru reconstrucția identității educației naționale și a sistemului național de evaluare.
Așa cum afirmă chiar autorul, lucrarea încearcă să sintetizeze problematica raportului dintre meritocrație și mediocritate în domeniul școlar. „Nu știm câte răspunsuri pertinente vom da problematicii complexe a interdependenței dintre evaluarea in educație, meritocrație și mediocritate, dar știm că vom lansa o provocare. Vom formula întrebări, vom genera dileme, controverse, vom pune sub semnul îndoielii tabuuri, credințe, cutume”, remarcă prof. univ. dr. Marin Manolescu.
Meritul, meritocrația și evaluarea in educație
Meritocrație înseamnă, pe scurt, să fii promovat pe merit. Dar „meritul” este recunoscut prin evaluare. O evaluare școlară corectă este condiția fundamentală a meritocrației. De multă vreme diploma a devenit un „pașaport” important pentru viață, pentru piața muncii. Se vorbește în ultimul timp chiar de „tirania diplomelor”. Dacă ne raportăm la cei doi actori școlari principali, elevii și profesorii, diplomele care atestă „meritele” acestora se obțin prin evaluare.
 Cum promovează școala de astăzi mediocritatea?
Care sunt vectorii promovării mediocrității prin intermediul școlii astăzi? Un inventar al modalităților prin care școala promovează mediocritatea este greu, dacă nu chiar imposibil de realizat. Probabil trebuie să discutăm despre „vicii” la nivel de sistem, la nivel de școală, la nivel de clasă; dintr-o altă perspectivă, putem discuta despre elevi, despre cadrele didactice, despre părinți etc. ca vectori ai promovării mediocrității.
Conotația negativă a acestui termen s-a născut din reacția firească a celor ce merită cu adevărat împotriva dorinței de a fi mereu în frunte a celor care nu merită. Conceptul de „merit” stă la baza diferențierii dintre cei care merită de cei care nu merită.

Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații.