„Interacțiunea timpurie cu anumite zone de cercetare e importantă” – interviu cu Andrei Comăneci

„Interacțiunea timpurie cu anumite zone de cercetare e importantă” – interviu cu Andrei Comăneci


Senatul Universității din București a acordat marele premiu pentru cea mai bună lucrare de licență pentru anul 2017-2018 tezei „Hipersuprafețe determinantale”, semnată de Andrei Comăneci și coordonată de prof. univ. dr. Marian Aprodu.

Mai multe despre această teză și despre conceptul de hipersuprafețe determinantale, pe de o parte, dar și despre viața de student la UB, despre proiectele și planurile sale de viitor, ne va vorbi în rândurile următoare studentul Andrei Comăneci, absolvent al Facultății de Matematică și Informatică a Universității din București.

Reporter: Lucrarea dumneavoastră de licență, cu titlul „Hipersuprafețe determinantale”, a primit, în cadrul Galei Premiilor Senatului, marele premiu pentru cea mai bună lucrare de licență pe anul universitar 2017-2018. Ce semnificație are pentru dumneavoastră obținerea acestui premiu?

Andrei Comăneci: Premiul a arătat aprecierea Universității din București față de munca mea. Efortul depus a fost mare și aceasta a fost o confirmare că munca nu a fost în zadar.

R: Cum s-a născut interesul dumneavoastră pentru domeniul științelor exacte și cum v-ați apropiat de această temă?

A.C.: La începutul gimnaziului, am cunoscut un profesor extraordinar care a știut să îmi arate frumusețea matematicii și m-a îndrumat la olimpiade.

R: Prezentați-ne pe scurt conceptul lucrării și vorbiți-ne despre modalitate de abordare pe care ați utilizat-o în analiza subiectului?

A.C.: Lucrarea are ca temă studiul polinoamelor omogene care pot fi scrise ca determinantul unei matrice de forme liniare. În aceasta, am detaliat rezultatele dintr-un articol care are o abordare geometrică. Dacă avem un polinom f, obiectul geometric dat de ecuația f = 0 se numește hipersuprafață. În lucrare, am arătat că putem obține o reprezentare determinatală a unui polinom prin găsirea unui fibrat în drepte cu anumite proprietăți peste hipersuprafața corespunzătoare polinomului. Primele capitole prezintă noțiuni necesare înțelegerii subiectului, iar în ultimul capitol prezint legătura dintre algebră și geometrie din contextul lucrării.

R: Ce anume credeți că este determinant în configurarea interesului unui tânăr pentru anumite zone de cercetare?

A.C.: Cred că interacțiunea timpurie cu anumite zone de cercetare e importantă. Prin asta înțeleg să interacționezi cu cercetători pasionați care sunt dispuși să te ajute. În general, pentru un tânăr, această interacțiune este cu cadrele didactice care fac cercetare din universitate. De asemenea, și asistarea la conferințe de specialitate ajută la îndreptarea spre anumite zone de cercetare. La început, tot un coordonator te ajută să alegi conferințele la care merită să mergi, deci tot acesta are cel mai mare rol.

R: Ce ne puteți spune despre experiența de student la Universitatea din București? Care sunt acei profesori care v-au îndrumat și care au contribuit la evoluția dumneavoastră în timpul perioadei de studenție?

A.C.: Experiența mea de student la Universitatea din București nu a fost una întotdeauna plăcută. Cea mai mare problemă, pe care o sesizează majoritatea studenților, este programul extrem de aglomerat. Sunt mult prea multe cursuri, dintre care câteva nu își au rostul. Cum mai ai și teme de făcut, îți rămâne puțin timp, spre deloc, să studiezi ce te interesează. Ca să câștig timp pentru studiu, am început să absentez la cursurile care nu sunt interesante, la care cadrul didactic nu își dă silința sau care sunt prost programate (adică, este într-o zi când mai am alte 8 ore de cursuri/seminare sau se suprapun cu seminare științifice mai interesante).

Cu toate aceste neplăceri, au fost câțiva profesori care m-au îndrumat și mi-au definit parțial drumul în carieră. Coordonatorul licenței mele, profesorul Marian Aprodu, m-a ajutat foarte mult, dându-mi recomandări valoroase pentru studiu (cărți, seminare științifice, cursuri), fiind adeseori disponibil pentru discuții. Prima persoană care mi-a recomandat participarea la conferințe a fost domnul conf. Marius Vlădoiu, care chiar a organizat în timpul liber al dumnealui seminare pentru studenți unde ne-a încurajat să expunem noțiuni învățate în fața tuturor. Alte persoane care au organizat astfel de seminare au fost domnii profesori Victor Vuletescu, Cristian Voica și Liviu Ornea. Mai mult, domnul Cristian Cazacu a fost foarte deschis și mi-a oferit sfaturi pentru viitor, deși nu studiază domenii de interes pentru mine.

R: Ce ne puteți povesti despre traseul dvs. de după finalizarea studiilor de licență și despre planurile dumneavoastră de viitor? Care sunt cele mai importante proiecte la care lucrați în momentul de față sau pe care le aveți în vedere pentru viitor?

A.C.: Anul acesta am finalizat studiile de licență în informatică. Din toamnă, voi studia matematica în Berlin.

R: Ce credeți că ar mai putea face Universitatea din București pentru a stimula excelența didactică și de cercetare?

A.C.: În acest moment, este destul de greu să îți gestionezi timpul de studiu la Universitatea din București. De asemenea, am auzit profesori care se plâng de faptul că nu au destul timp pentru cercetare. Cred că oferirea unui program mai lejer atât studenților, cât și cadrelor Universității ar duce la creșterea calității actului educațional și al cercetării.

Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații.