Universitatea din București se implică activ în procesul de transformare a învățământului superior la nivel european – și, implicit, la nivel național – cu propuneri concrete și documente strategice de dezvoltare a instituțiilor de învățământ superior.
Universitatea din București reprezintă un partener activ de dialog și de acțiune, alături de partenerii săi europeni, într-un proces amplu și inovator de transformare și de integrare a învățământului superior în Aria Europeană a Educației, într-un moment în care, plecând de la Inițiativa Universităților Europene și corelând cu marile provocări generate de pandemie, de schimbările tehnologice, evoluția demografică, schimbările climatice, migrație, Comisia Europeană propune statelor membre o amplă dezbatere și un proces colaborativ de schimbare a spațiului academic european.
Astfel, instituții reprezentative la nivel european în ansamblul politicilor europene pe învățământ superior, cum este European Universities Association (Asociația Europeană a Universităților), grupul FOR EU (grupul de coordonare al alianțelor de universități europene, la nivelul Comisiei Europene), Alianța CIVIS și rețeaua de universități UNICA, beneficiază de expertiza și implicarea a numeroși membri ai comunității academice a Universității din București.
De altfel, în cadrul mesei rotunde organizate de către Comisia Europeană pe tema dezvoltării la nivel european a micro-creditelor (micro-credentials) în spațiul învățământului superior, care a avut loc în cursul acestei săptămâni, rectorul Universității din București, profesorul Marian Preda, a reprezentat vocea Alianței CIVIS în consultarea cu Mariya Gabriel, Comisarul European pentru Inovare, Cercetare, Cultură, Educație și Tineret. De altfel, rectorul Preda a subliniat faptul că universitățile CIVIS au înțeles nevoia de inovare și transfomare a curriculumului academic, în strânsă legătură cu nevoile de formare ale studenților tradiționali și non-tradiționali, pilotând deja noi componente educaționale (cum sunt microprogramele transdisciplinare), bazate pe filosofia „micro-credentials”, în vederea implementării de programe flexibile de studii.
În plan concret, consistența contribuțiilor Universității din București la designul viitorului învățământului superior european se regăsește inclusiv în documentele elaborate de specialiștii UB în colaborare cu parteneri din cadrul Alianței CIVIS, documente care vizează unele dintre principalele direcții de inovare a învățării și a predării din învățământul superior european. Este vorba despre două manuale (“handbooks”) adresate cadrelor didactice din mediul academic, cercetătorilor, experților în domeniul inovării pedagogice, factorilor de decizie și, nu în ultimul rând, studenților, anume: pedagogii inovative – “Innovative Pedagogies: ways into the Process of Learning Transformation” – și mobilitate virtuală – “Digitally enhanced mobility – CIVIS Handbook on Virtual Mobility”.
Mai mult, datorită demersurilor întreprinse de echipa Universității din București în conceptualizarea și pilotarea noilor forme de mobilitate virtuală, UNESCO va prezenta Alianța Europeană CIVIS, în cadrul unui studiu de caz realizat la nivel global, ca model de bună practică în dezvoltarea mobilității virtuale, fiind singura alianță din spațiul european inclusă în studiu.
De asemenea, amintim faptul că Universitatea din București a lansat, încă de la începutul anului 2021, un document programatic pentru dezvoltarea învățământului superior de la nivel național prin adoptarea micro-creditelor ca „macro-politici” educaționale, vizând transformările pe care instituțiile de învățământ superior și factorii de decizie le pot propune pentru armonizarea sistemului național cu direcțiile europene de dezvoltare. Prin aceste direcții, Universitatea din București propune o nouă viziune asupra curriculumului academic european, pornind de la proiectarea unităților mici de învățare și flexibilizarea parcursului de învățare, până la componente educaționale modulare (bazate pe filosofia „micro-credentials”), de tipul microprogramelor de studii, asigurând un cadru optim pentru construcția de Diplome Europene.
În plan recent, Universitatea din București a fost invitată de către Ministerul Educației să ofere propriul punct de vedere cu privire la pachetul de propuneri al Comisiei Europene pentru transformarea învățământului superior. Perspectiva Universității din București are în vedere trei axe principale de interes: Diplomele Europene, statutul legal al Alianțelor de Universități Europene și organismele cheie în asigurarea implementării Strategiei Europene pentru Universități.
„Universitatea din București consideră că demersurile de reconfigurare a spațiului european al învățământului superior și de întărire a formelor variate de cooperare transnațională din domeniul educațional au nevoie de o nouă viziune asupra construcției curriculare academice, bazată pe modularizare, flexibilizarea învățării, asigurând cadrul optim pentru construirea unor Diplome Europene, ca etichete de excelență ale unor noi programe comune de studii la nivel european, în care mobilitatea, provocările societale, inovarea pedagogică și inter- / transdisciplinaritatea să reprezinte componente de bază”, se arată în documentul de poziție transmis către Ministerul Educației (regăsiți, anexat, documentul integral).
„Este un moment cheie esențial pentru modernizarea învățământului superior european și, implicit, a universităților noastre, de la Procesul Bologna încoace. Implicarea Universității din București, prin vocea și expertiza membrilor comunității noastre, ne face acum un actor prezent și activ la nivel european, în tot acest proces transformativ și vizionar. Ceea ce este la fel de important este că propunerile noastre vin atât din înțelegerea nevoilor de schimbare și a provocărilor cărora mediul academic este chemat să le răspundă, cât, mai ales, din practica pilotării unor componente educaționale inovatoare”, declară Marian Preda, rectorul Universității din București.
Prezența activă a Universității din București pe scena transformărilor învățământului superior european se datorează unei echipe extinse de experți implicați în diferitele componente de dialog și de construcție pe tema inovării sistemului european al învățământului superior. Printre aceștia, îi menționăm pe rectorul Marian Preda, Membru în Consiliul Rectorilor CIVIS, prorectorul Sorin Costreie, Coordonator instituțional al proiectului Alianței Europene CIVIS și reprezentant al universității în Comitetul de Conducere al Alianței, profesorul Romiță Iucu, Președintele Consiliului de Orientare și Analiză Strategică al Universității din București, coordonator al guvernanței Alianței CIVIS la nivelul Universității din București și coordonator al Subgrupului pentru Diplomă Europeană al grupului de lucru FOR EU din cadrul Comisiei Europene, prorectorul Lucian Ciolan și prodecanul Anca Nedelcu, coordonatori ai Pachetului de lucru „Excelență în Predare” din cadrul Alianței Europene CIVIS, pachet responsabil de direcțiile de inovare din domeniul învățării și predării în cadrul alianței.
De altfel, Universitatea din București va lansa în cursul acestui an un program de formare inovativ adresat liderilor de universități și experților în domeniul dezvoltării învățământului superior, în corelare cu politicile europene în domeniu.
Prin prisma experienței intense deja acumulate în cadrul proceselor de cooperare transnațională din cadrul Alianței CIVIS și a rolului direct în oferirea unor direcții precise de inovare a componentelor educaționale la nivel european, Universitatea din București continuă să contribuie în mod activ la construirea universităților viitorului, ca „faruri ale stilului de viață european”.
Punctul de vedere integral al Universității din București cu privire la pachetul de propuneri pentru transformarea învățământului superior poate fi consultat aici.